Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Lockis skrev: tis 22 feb 2022, 11:35
perhall skrev:Inte så konstigt att Volvo höjer priserna, dels handlar det om utbud och efterfrågan, dels om att prisläget generellt kanske är 5-6% högre när leverans sker i mars-april 2023.
Det är inte därför man höjer priset.
Senaste prisökningen verkar ha skett till stor del för att man inte kommer kunna producera samma antal bilar.
Då behöver lönsamheten per bil ökas.
Det låter som en rätt våghalsig strategi om det stämmer. Då utgår Volvo Cars från att kunderna är med på banan och betalar prisökningen sådär rakt upp och ner. Kanske är kunderna inte så känsliga för prisökningarna så det går bra. Vi får väl se vad Volvo Cars rapporter visar för tendenser framöver. Men man undrar ju lite över produktionstakten på de antalet bilar de planerar att tillverka framöver, vissa modeller har numera 12-13 månaders leveranstid har jag läst här på forumet. Prisökningarna i kombination med så långa leveranstider låter väl inge bra för att få många bilar sålda? Eller har folk sånt tålamod och betalar glatt prishöjningarna? Vi få se. Jag tror inte jag skulle orka vänta över 1 år på en ny bil. Men leveranstiderna kan ju går ner, det får vi hoppas.
av Lockis
bem skrev:
Lockis skrev: tis 22 feb 2022, 11:35
perhall skrev:Inte så konstigt att Volvo höjer priserna, dels handlar det om utbud och efterfrågan, dels om att prisläget generellt kanske är 5-6% högre när leverans sker i mars-april 2023.
Det är inte därför man höjer priset.
Senaste prisökningen verkar ha skett till stor del för att man inte kommer kunna producera samma antal bilar.
Det låter som en rätt våghalsig strategi om det stämmer. Då utgår Volvo Cars från att kunderna är med på banan och betalar prisökningen sådär rakt upp och ner. Kanske är kunderna inte så känsliga för prisökningarna så det går bra. Vi får väl se vad Volvo Cars rapporter visar för tendenser framöver. Men man undrar ju lite över produktionstakten på de antalet bilar de planerar att tillverka framöver, vissa modeller har numera 12-13 månaders leveranstid har jag läst här på forumet. Prisökningarna i kombination med så långa leveranstider låter väl inge bra för att få många bilar sålda? Eller har folk sånt tålamod och betalar glatt prishöjningarna? Vi få se. Jag tror inte jag skulle orka vänta över 1 år på en ny bil. Men leveranstiderna kan ju går ner, det får vi hoppas.
Folk betalar glatt prishöjningarna. Inte så mycket att välja på om man vill köra volvo.
Och att leveranstiderna blir längre tyder ju på att man säljer bilar, även efter senaste prisökningen.
leveranstiderna lär väl gå ner när världen kommer igång igen efter Covid och material kan levereras, förvänta dig dock ingen prissänkning på nya volvobilar för det ;-)
av perhall
Lockis skrev:
perhall skrev:
Lockis skrev: Det är inte därför man höjer priset.
Du vet alltså varför Volvo höjer priserna samtidigt som du avfärdar min förklaring.
Jag vidarelägger bara infon jag fått från min ÅF. Har du annan volvo info får du gärna lov att ange källa också...
Ja, det har jag, men jag reagerade över att du är så tvärsäker på att du har rätt och jag har fel. När det inte alls är så... dessutom är det svårt att komma ifrån utbud och efterfrågan - och inflation
av Lockis
perhall skrev:
Lockis skrev:
perhall skrev:
Du vet alltså varför Volvo höjer priserna samtidigt som du avfärdar min förklaring.
Jag vidarelägger bara infon jag fått från min ÅF. Har du annan volvo info får du gärna lov att ange källa också...
Ja, det har jag, men jag reagerade över att du är så tvärsäker på att du har rätt och jag har fel. När det inte alls är så... dessutom är det svårt att komma ifrån utbud och efterfrågan - och inflation
Spännande att du är så tvärsäker på din sak, utan att ange hur...

Som du säger. "Du vet alltså varför Volvo höjer priserna samtidigt som du avfärdar min förklaring"
av perhall
Lockis skrev:
perhall skrev:
Lockis skrev: Jag vidarelägger bara infon jag fått från min ÅF. Har du annan volvo info får du gärna lov att ange källa också...
Inte alls, det är du som sågar mig, jag har bara sågat din självgoda hållning. Jag kan tyvärr inte ange källan eftersom det är sekretess men ditt sätt att resonera visar att du inte är öppen för andra förklaringar än din egen som du hört från en bilhandlare.
av Lockis
perhall skrev:
Lockis skrev:
perhall skrev:
Inte alls, det är du som sågar mig, jag har bara sågat din självgoda hållning. Jag kan tyvärr inte ange källan eftersom det är sekretess men ditt sätt att resonera visar att du inte är öppen för andra förklaringar än din egen som du hört från en bilhandlare.

Så du är inte okej med att bryta sekretess, samtidigt som du ändå gör det genom att kommentera på ämnet som ligger under sekretess?
Varför ska jag lita mer på någon som dig? Än en ÅF?

Finner det även märkligt att man kommer på 1-2 månader efter en prishöjning att man behöver öka lite till baserat på det du hänvisar till. Detta kan knappast ha varit okända faktorer vid första höjningen som gjordes i samband med att nya utrustningsnivåerna introducerades.

Nåja, vem som har rätt spelar väl mindre roll. Prisökningen har skett. Det kommer att öka volvos vinst, trotts att man levererar mindre bilar. Aktieägarna nöjda.
av Malmstroem
Jag har varit ute och tittat på ny bil de senaste månaderna. Alla de leverantörer jag övervägde hade långa leveranstider. Jag är också i en situation där jag inte måste ha en ny bil i morgon. Det gör det relativt enkelt att ta beslutet att vänta 12 månader -- något som jag tidigare trodde bara inträffade i de gamla öststaterna där du vackert fick vänta många år på en Trabant.

Men finns det inga andra vettiga alternativ är det bara att vänta.

Jag tvivlar på att en återförsäljare vet exakt varför Volvo höjde priset. Det jag vet om beslutsfattandet hos Volvo Cars är att det är typiskt svenskt med mycket konsensus inblandat. Det gör beslutsgrunderna mångfacetterade och inte alltid lättförklarade. Sedan kan det hela säkert förenklats och presenterats på ett sätt för återförsäljaren. Om den förklaringen sedan har någonting att göra med varför beslutet egentligen fattades är en annan sak.

Det har rätt länge varit tydligt att Volvo vill höja sina priser. Så länge produkterna motsvarar prispunkten så kommer de fortsätta att sälja. Det är lite förenklat att säga att priset höjts bara för att vinstnivån behöver ökas. Med marknadsprissättning så sätts priset primärt baserat på vad marknaden betalar. Om det ger vinst eller förlust för företaget beror sedan på hur duktiga de är på att bygga och sälja produkten.

Om du fick högre vinst bara genom att höja priset -- då skulle det vara enkelt att driva företag. Det är bara att höja priset så blir vinsten högre.
av perhall
Lockis skrev:
perhall skrev:
Lockis skrev: Spännande att du är så tvärsäker på din sak, utan att ange hur...

Så du är inte okej med att bryta sekretess, samtidigt som du ändå gör det genom att kommentera på ämnet som ligger under sekretess?

Finner det även märkligt att man kommer på 1-2 månader efter en prishöjning att man behöver öka lite till baserat på det du hänvisar till. Detta kan knappast ha varit okända faktorer vid första höjningen som gjordes i samband med att nya utrustningsnivåerna introducerades.

Nåja, vem som har rätt spelar väl mindre roll. Prisökningen har skett. Det kommer att öka volvos vinst, trotts att man levererar mindre bilar. Aktieägarna nöjda.
Det jag skrev var inte belagt med sekretess, men att hänvisa till utbud- efterfrågan och inflation är helt okontroversiellt. Ändå skriver du att jag har fel och att du har rätt. Jag har aldrig skrivit att du har fel.
av Lockis
perhall skrev:
Lockis skrev:
perhall skrev: Inte alls, det är du som sågar mig, jag har bara sågat din självgoda hållning. Jag kan tyvärr inte ange källan eftersom det är sekretess men ditt sätt att resonera visar att du inte är öppen för andra förklaringar än din egen som du hört från en bilhandlare.

Det jag skrev var inte belagt med sekretess, men att hänvisa till utbud- efterfrågan och inflation är helt okontroversiellt. Ändå skriver du att jag har fel och att du har rätt. Jag har aldrig skrivit att du har fel.
Jag skrev aldrig att du har fel, däremot så skrev jag att det spelar mindre roll vem som har rätt. Jag skrev också att det i min värld är det lättare att tro på någon jag har en relation med, även om det är en ÅF som jag bara har en affärsrelation med än vad det är att tro på dig som jag inte vet något alls om. Eller ens vad din relation till Volvo är.

Du går väl ändå inte in på ICA och lyssnar på en helt okänd person i grönsaksdisken som säger att äpplena är dåliga, om någon du känner sagt motsatsen?
av perhall
Du skrev att du har rätt och jag har fel direkt när jag skrivit en förklaring. Sluta tramsa
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett