- ons 23 feb 2022, 09:53
Lockis skrev: ↑tis 22 feb 2022, 11:35Det låter som en rätt våghalsig strategi om det stämmer. Då utgår Volvo Cars från att kunderna är med på banan och betalar prisökningen sådär rakt upp och ner. Kanske är kunderna inte så känsliga för prisökningarna så det går bra. Vi får väl se vad Volvo Cars rapporter visar för tendenser framöver. Men man undrar ju lite över produktionstakten på de antalet bilar de planerar att tillverka framöver, vissa modeller har numera 12-13 månaders leveranstid har jag läst här på forumet. Prisökningarna i kombination med så långa leveranstider låter väl inge bra för att få många bilar sålda? Eller har folk sånt tålamod och betalar glatt prishöjningarna? Vi få se. Jag tror inte jag skulle orka vänta över 1 år på en ny bil. Men leveranstiderna kan ju går ner, det får vi hoppas.perhall skrev:Inte så konstigt att Volvo höjer priserna, dels handlar det om utbud och efterfrågan, dels om att prisläget generellt kanske är 5-6% högre när leverans sker i mars-april 2023.Det är inte därför man höjer priset.
Senaste prisökningen verkar ha skett till stor del för att man inte kommer kunna producera samma antal bilar.
Då behöver lönsamheten per bil ökas.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.