Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

De som tar automatkort har i alla fall ett körkort.

Det är rätt många unga som väljer att inte skaffa körkort överhuvudtaget.

Jag har också full förståelse för de som tar automatkort. Om det i framtiden visar sig vara ett problem går det att komplettera till ett vanligt körkort. Jag tror inte att det blir så många som kommer att känna ett behov att göra det.
Lövet skrev: lör 30 nov 2019, 23:13
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: lör 30 nov 2019, 20:02 Hittills i år har 17 procent av dem som tar körkort valt automat.
Något som övergår mitt förstånd hur man kan vara så slö att man inte tar ett riktigt körkort.

En vacker dag står man med fru och barn på hyrbilsfirman i Grekland och det finns bara manuella inne, eller så här morfar blitt så gammal att man behöver flytta hans manuella bil. Och så sitter man med skägget i brevlådan för man har bara ett halvt körkort.
Jag har tvärtom rätt stor förståelse för det. Det minskar kostnaden för körkort rejält och manuella bilar blir mindre och mindre vanligt. Det är liksom inget problem att få tag på en automatbil i alla storleksklasser numera.
Hur mycket sparar man på att bara ta ett automatkörkort istället för ett riktigt körkort? Det måste ju vara småpotatis. Beställer man en ny bil kostar ju sedan en automat 20.000 extra.

Och visst kan det vara problem att få tag i automat. Är man på semester i Grekland, Italien, Spanien osv kan man hyra en småbil som alltid är manuella för inga pengar alls men ska du ha automat får du förbeställa och gå upp i klass vilket kostar massor.

För att inte tala om att det finns massor av bilar med manuell som man kan behöva köra, tex om man hyr skåpbil till flytten eller ska köra morfars bil. Eller varför inte min sommabil som är en sportbil.

Nej även om man själv planerar att bara låna pappas automat så är det ju dumsnålt och lat att inte ta riktigt körkort.

Kollegans barn orkade inte ta mopedkörkort klass 1, 45 km/h trots pappa betalade allt, körkort och sprillans moped för 30.000. Utan det blev halvt körkort klass 2 istället. Vilket gnäll det blev efter en dag när kompisarna har klass1 och 45 km moppar och deras unge bara har halvt körkort och en 25 km moppe.

Fast en riktigt bra anledning finns ju, om ungarna tar automatkort finns ju ingen risk att de tjatar om att låna sommarsportbilen med 500 hk för att köra öppet utan tak för den är ju 6växlad manuell, skönt..
av Lockis
VolvoB20 skrev:Hur mycket sparar man på att bara ta ett automatkörkort istället för ett riktigt körkort? Det måste ju vara småpotatis. Beställer man en ny bil kostar ju sedan en automat 20.000 extra.
Alla beställer inte en ny bil...
VolvoB20 skrev:För att inte tala om att det finns massor av bilar med manuell som man kan behöva köra, tex om man hyr skåpbil till flytten eller ska köra morfars bil. Eller varför inte min sommabil som är en sportbil.
Det är ju ditt val att ha en manuell sportbil som sommarbil. Någon med endast automat körkort lär inte ha det och därför är det inget bekymmer.
VolvoB20 skrev:Kollegans barn orkade inte ta mopedkörkort klass 1, 45 km/h trots pappa betalade allt, körkort och sprillans moped för 30.000. Utan det blev halvt körkort klass 2 istället. Vilket gnäll det blev efter en dag när kompisarna har klass1 och 45 km moppar och deras unge bara har halvt körkort och en 25 km moppe.
Inte riktigt samma sak kanske, du kan ju fortfarande köra alla modeller som finns på marknaden med automat. Dem flesta bilarna finns i automat utförande. Elbilar och hybrider idag är väl uteslutande automat.
Det som kanske blir ett problem är i framtiden om dem skulle vilja skaffa en entusiasm bil, men då går det ju att komplettera.
VolvoB20 skrev:Fast en riktigt bra anledning finns ju, om ungarna tar automatkort finns ju ingen risk att de tjatar om att låna sommarsportbilen med 500 hk för att köra öppet utan tak för den är ju 6växlad manuell, skönt..
Det finns flertalet sportbilar som är automat med cab möjlighet. Det är dessutom inte alla som finner ett nöje i att köra en "500 hk sommarsportbil" med öppet tak som är manuellt 6vxl, detta är ditt intresse...
av s6025t
För mig är en sportbil en Ferrari Lamborghini o liknande bilar dessa går ju inte ens att köpa med manuell växellåda längre det var nog 2-3 år sedan Ferrari slutade med manuell växellåda.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... for-evigt/
Volvo har ju bara kvar manuell i de allra billigaste o motorsvagaste modellerna frågan är hur länge till manuell växellåda överlever i en Volvo
Användarvisningsbild
av Rillee
Tycker att tråden har spårat ur lite, han ville ju ha tips hur han kunde sälja in manuell låda
Rillee skrev: sön 01 dec 2019, 10:57 Tycker att tråden har spårat ur lite, han ville ju ha tips hur han kunde sälja in manuell låda
Det är bevisligen nästan ingen här inne som tycker att en manuellt växlad bil är en bra idé i detta läget och har sagt det.
Dock sågar TS dessa inlägg vid fotknölarna, eftersom det uppenbart redan är bestämt: Manuellt växlad bil eller sök er vidare.

Nej, har man denna position bör man kunna motivera sitt beslut utan att ta hjälp via ett forum.
Jag tycker hela historien andas dumsmålhet och toppstyrdhet.
Användarvisningsbild
av Rillee
fjohan82 skrev: Det är bevisligen nästan ingen här inne som tycker att en manuellt växlad bil är en bra idé i detta läget och har sagt det.
Dock sågar TS dessa inlägg vid fotknölarna, eftersom det uppenbart redan är bestämt: Manuellt växlad bil eller sök er vidare.

Nej, har man denna position bör man kunna motivera sitt beslut utan att ta hjälp via ett forum.
Kan bara hålla med men han har ju bestämt sig för manuell och vill nu ha hjälp med att försöka sälja in manuell.
Själv kan jag inte hjälpa honom för jag skulle inte kunna gå tillbaka till manuell låda.
Rillee skrev: sön 01 dec 2019, 11:24
fjohan82 skrev: Det är bevisligen nästan ingen här inne som tycker att en manuellt växlad bil är en bra idé i detta läget och har sagt det.

Kan bara hålla med men han har ju bestämt sig för manuell och vill nu ha hjälp med att försöka sälja in manuell.
Själv kan jag inte hjälpa honom för jag skulle inte kunna gå tillbaka till manuell låda.
+1.
Jag tycker att man bör kunna sälja in sina beslut utan att be andra om råd...
Jag fattar beslut som dagligen påverkar de som är i och lever i Stockholm.
Detta gör jag utan att be andra om råd inför varje enskilt beslut.
Cotag skrev: lör 30 nov 2019, 22:07
Brainy skrev: lör 30 nov 2019, 20:36
Inköparen skrev: Finns det folk som bara tar körkort för automat? Förutom någon enstaka person och givetvis handikappade? Menar du är det vanligt?Blir ju problem på semestern med bilhyra av bil vanlig bil ofta finnas bara manuell i alla fall i Spanien har jag sett. Hyr bil där varje år. Lite otäckt om det blir någon olycka och man måste köra annans manuella bil.
Otäckt om det blir nån olycka och man måste köra någon annans bil oavsett växellåda om man inte har körkort.

Att fler och fler tar automatkörkort har redan besvarats högre upp och även att andelen automater ökar och ökar.

Minns själv en semester på andra sidan pölen när jag hyrde en Mazda av någon RX-modell och först tvingades köra en sväng med uthyraren som skulle visa hur man växlade manuellt och sen när jag skulle köra insåg att jag kunde det rätt bra så jag kunde svänga tillbaka och lämna av honom direkt...
Tyckte det var löjligt men nu börjar vi närma oss det läget i Sverige med.
Vad kommer oddsen vara på att en person med körkort för automat kommer till en olycka där det finns en manuell bil som står så illa att det måste flyttas omgående innan någon med rätt körkort når fram?
Med samma resonemang som du framför så är det isåfall också läskigt med exempelvis cyklister, fotgängare eller passagerare i din bil som inte har körkort alls? :-D

Skulle tro att i eventuellt efterspel i rättsväsendet skulle man se det som förmildrande omständighet om en person med fel körkortstyp reducerade exempelvis personskador genom att "olagligen" flytta på ett fordon. Men säker är jag såklart inte.
Vansinnigt tänk. Vad är oddsen för att ens hus brinner ned? Skippa brandvarnare och hemförsäkring för att oddsen är obefintliga?
De 17% kommer att få stå sitt kast på semesterresan eller vid någon olycka och då är det för sent. Oerhört slött tycker jag.

kollade vår HR manual. krävs B kort manuell och för vissa positioner BE.
av Lockis
fjohan82 skrev: sön 01 dec 2019, 11:28
Rillee skrev: sön 01 dec 2019, 11:24

+1.
Jag tycker att man bör kunna sälja in sina beslut utan att be andra om råd...
Jag fattar beslut som dagligen påverkar de som är i och lever i Stockholm.
Detta gör jag utan att be andra om råd inför varje enskilt beslut.
Håller med.
TS har helt klart fått en arbetsuppgift han inte klarar av.
Känns som lite "fake it until you make it" stuk över det hela.
Är samtidigt väldigt ignorant att vända sig hit. Vänd dig till säljarna istället och fråga dem. Det kanske inte är ett problem och dem kanske alla vill ha en manuell bil.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
Tomgång och vevhusventilation

@Erik Å , Tempmätaren fungerar och t[…]

VOC låter hälsa att det är dags at[…]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standar[…]