Lövet skrev: ↑lör 30 nov 2019, 23:13
VolvoB20 skrev:Lövet skrev: ↑lör 30 nov 2019, 20:02
Hittills i år har 17 procent av dem som tar körkort valt automat.
Något som övergår mitt förstånd hur man kan vara så slö att man inte tar ett riktigt körkort.
En vacker dag står man med fru och barn på hyrbilsfirman i Grekland och det finns bara manuella inne, eller så här morfar blitt så gammal att man behöver flytta hans manuella bil. Och så sitter man med skägget i brevlådan för man har bara ett halvt körkort.
Jag har tvärtom rätt stor förståelse för det. Det minskar kostnaden för körkort rejält och manuella bilar blir mindre och mindre vanligt. Det är liksom inget problem att få tag på en automatbil i alla storleksklasser numera.
Hur mycket sparar man på att bara ta ett automatkörkort istället för ett riktigt körkort? Det måste ju vara småpotatis. Beställer man en ny bil kostar ju sedan en automat 20.000 extra.
Och visst kan det vara problem att få tag i automat. Är man på semester i Grekland, Italien, Spanien osv kan man hyra en småbil som alltid är manuella för inga pengar alls men ska du ha automat får du förbeställa och gå upp i klass vilket kostar massor.
För att inte tala om att det finns massor av bilar med manuell som man kan behöva köra, tex om man hyr skåpbil till flytten eller ska köra morfars bil. Eller varför inte min sommabil som är en sportbil.
Nej även om man själv planerar att bara låna pappas automat så är det ju dumsnålt och lat att inte ta riktigt körkort.
Kollegans barn orkade inte ta mopedkörkort klass 1, 45 km/h trots pappa betalade allt, körkort och sprillans moped för 30.000. Utan det blev halvt körkort klass 2 istället. Vilket gnäll det blev efter en dag när kompisarna har klass1 och 45 km moppar och deras unge bara har halvt körkort och en 25 km moppe.
Fast en riktigt bra anledning finns ju, om ungarna tar automatkort finns ju ingen risk att de tjatar om att låna sommarsportbilen med 500 hk för att köra öppet utan tak för den är ju 6växlad manuell, skönt..
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.