Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
Nja, i den nya körcykeln blir det mindre Co2 som gör att den förhoppningsvis kommer ner betydligt lägre i skatt.

I helgen provade jag den nya Toyota RAV4, visserligen först släppts som 2-hjulsdriven, men skatten på den var bara cirka 800 kronor per år de 3 första åren.

V60 D4 CC är väl skatten år 4 cirka 2500 kronor.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Men rav4 är väl en hybrid. Inte mildhybrid?
av valln
Jo, så kanske det blir..
Mildhybrid har den bara en kondensator på 48 volt och ingen elmotor?

Har den 2-hjulsdrivna RAV elmotor och batteri?
Du får gärna reda ut ovanstående åt mig. :-)

Min poäng är att Volvo måste hitta ett hybridsystem som gör det möjligt att minst komma ner i Ravens skattesystem.
av Shagrath
Det är inte så mkt aktivitet är i tråden. :) vilket göder min oro att man förhastade sig som beställde en d4 nu i all iver, ja ni vet hur det är när man står där och dreglar....
Det är inte försent att makulera ordern och jag velar som tusan...är det helt åt helsike att köra på med en diesel, ska man vänta på t5 och se hur den blir prissatt, eller laddhybrid rent av. Jag byter ju inte bil så ofta då jag har motorcykeln som hobby också...hur går era tankar?
Erbjöds ett bra inbyte på min gamla V70 vilket såklart påverkar tidsfaktorn...
Användarvisningsbild
av Derank
Köp det du vill ha och strunta i vad andra tycker du ska åka i.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

av Lövet
Shagrath skrev:Det är inte så mkt aktivitet är i tråden. :) vilket göder min oro att man förhastade sig som beställde en d4 nu i all iver, ja ni vet hur det är när man står där och dreglar....
Det är inte försent att makulera ordern och jag velar som tusan...är det helt åt helsike att köra på med en diesel, ska man vänta på t5 och se hur den blir prissatt, eller laddhybrid rent av. Jag byter ju inte bil så ofta då jag har motorcykeln som hobby också...hur går era tankar?
Modeller som finns idag kommer alltid att vara billigare än det som man håller på och utvecklar. Det är så bilmarknaden fungerar. Det som är byggt och projekterat för ska säljas först. Kan inte dra mig till minnes ett enda exempel där en ny modell varit billigare än en befintlig vid introduktionen.
av dfa
Shagrath skrev:Det är inte så mkt aktivitet är i tråden. :) vilket göder min oro att man förhastade sig som beställde en d4 nu i all iver, ja ni vet hur det är när man står där och dreglar....
Besällde och fick precis levererat en V90 CC med D4. Jag var inte alls sugen på T5 med tanke på hur mycket den skulle förbruka, och jag gillar dieselkarraktäristien så jag ser inte poängen med T5. Hade gärna köpt en Volvo hybrid men kan/vill inte lägga +500 tusen. Så det fick bli en diesel till.

Av de 1209 st nya S/V90 som registerades i Jaunari 2019 var 909 st dieslar så det verkar vara många som resonerar som jag/du.
Faktum är att de flesta som köper bensin köper "mindre" bilar. Allt enligt Bilsweden statistik och pressreleaser.

Så mycket uppmärksamhet/skriverier som hybrid/bensin får är det INTE i proportion till vad folk köper. Iallafall inte de som köper en större Volvo.
av skurre
Jag beställde min V60 CC igår (Förmånsbil) och den levereras i april/maj Jag tycker den är kanonsnygg, V90 kändes lite väl tilltagen för oss men smaken är som baken som sagt! Skönt med alternativet v60cc för egen del. Går in rätt mycket utrustning i advanced SE II paketet sen la jag till 19" och 18" vinterdäck, stylekit, backkamera plus lite till.
Volvo V60 Cross Country D4 AWD Advanced SE II
(inkl. eventuella tillval)
Pris 384 001:-
Bilagor
Skärmavbild 2019-02-20 kl. 09.46.13.png
Skärmavbild 2019-02-20 kl. 09.46.13.png (563.9 KiB) Visad 448 gånger
av valln
Shagrath skrev: tis 19 feb 2019, 00:30 Det är inte så mkt aktivitet är i tråden. :) vilket göder min oro att man förhastade sig som beställde en d4 nu i all iver, ja ni vet hur det är när man står där och dreglar....
Om du köper bilen privat och ska behålla den i över 5-10 år förstår jag att du känner tveksamhet att köpa en bil som har så tydlig malus i det nya skattesystemet, det gäller både T5 och D4.
Mitt förslag är att du annullerar beställningen och fortsätter och kör V70 till det kommer en mild-hybrid av v60cc som förhoppningsvis är neutral i det nya skattesystemet, kanske en årsskatt på 500-1000 kronor i år.

Naturligtvis är skatten en ytterst liten kostnad i bilsammanhang men för mig känns det extremt fel att köpa en ny bil med så mycket malus!
av Shagrath
valln skrev: Om du köper bilen privat och ska behålla den i över 5-10 år förstår jag att du känner tveksamhet att köpa en bil som har så tydlig malus i det nya skattesystemet, det gäller både T5 och D4.
Mitt förslag är att du annullerar beställningen och fortsätter och kör V70 till det kommer en mild-hybrid av v60cc som förhoppningsvis är neutral i det nya skattesystemet, kanske en årsskatt på 500-1000 kronor i år.

Naturligtvis är skatten en ytterst liten kostnad i bilsammanhang men för mig känns det extremt fel att köpa en ny bil med så mycket malus!
Det är lite de där funderingar jag själv har och behövde lite input på. Jo det är ju ett privat köp och malusen är en faktor, vad den/dieseln gör med andrahandsvärdet är ju en annan sak.
Sen förstår ju jag också att det är omöjligt att veta vad som händer i framtiden men man får ju utgå från nuläget.
Det är alltid farligt när ha-begäret överstiger varningsklockor haha...
"Din årsskatt blir 5 715 kr under de första tre åren.
(Efter år tre blir årsskatten 2 963 kr.)"
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic