Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Under 2018 var det väl kring 17% som tog körkort bara för automat.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonko ... vaxlad-bil

I Stockholm sägs det vara kring 30%. Det är troligt att den trenden kommer att slå igenom i hela landet.

För mig är ovanstående största anledningen att låta bli manuell. Beroende lite grann på var i landet du befinner dig så kommer du att välja bort var tredje potentiell säljare redan under leasingperioden bara för att du envisas med manuell låda.

Användarvisningsbild
av Cotag
Kör själv manuell av endaste anledning att förra ägaren fick ett skamligt inbytespris på bilen, just eftersom den var manuell.

Ställde en fråga till TS tidigare i tråden som jag inte fick svar på:
Låter underligt i mina öron att du fått bättre restvärde på man än aut. Bilar med manuell låda brukar ju betraktas som iskalla i jämförelse med automatare av bilhandlare vid inbyte. Har du verifierat din handlares uppgifter med flera offerter från andra?

Precis som andra redan skrivit så är körkortsutbildning på endast automat på stark frammarsch i just den ålderskategori som ditt företags säljare verkar vara. Att då bara köpa manuella bilar bör kanske förankras hos HR-avdelningen innan köp.
Användarvisningsbild
av Brainy
Inköparen skrev: Finns det folk som bara tar körkort för automat? Förutom någon enstaka person och givetvis handikappade? Menar du är det vanligt?Blir ju problem på semestern med bilhyra av bil vanlig bil ofta finnas bara manuell i alla fall i Spanien har jag sett. Hyr bil där varje år. Lite otäckt om det blir någon olycka och man måste köra annans manuella bil.
Otäckt om det blir nån olycka och man måste köra någon annans bil oavsett växellåda om man inte har körkort.

Att fler och fler tar automatkörkort har redan besvarats högre upp och även att andelen automater ökar och ökar.

Minns själv en semester på andra sidan pölen när jag hyrde en Mazda av någon RX-modell och först tvingades köra en sväng med uthyraren som skulle visa hur man växlade manuellt och sen när jag skulle köra insåg att jag kunde det rätt bra så jag kunde svänga tillbaka och lämna av honom direkt...
Tyckte det var löjligt men nu börjar vi närma oss det läget i Sverige med.
Oj, så skev syn du har kring dina kollegor som är säljare. Vet inte riktigt vad jag ska skriva.

Mitt tips till dig är att du vaknar upp och inser att det är snart är 2020. Gäller både tekniken på nya bilar med automat samt hur denna generations arbetstagare är.

Allt är inte svart eller vitt! Eller excelblad och businessrview med procent.

Häng med i framtiden det kommer gynna dig.

Lycka till med dina inköp
Användarvisningsbild
av Cotag
Brainy skrev: lör 30 nov 2019, 20:36
Inköparen skrev: Finns det folk som bara tar körkort för automat? Förutom någon enstaka person och givetvis handikappade? Menar du är det vanligt?Blir ju problem på semestern med bilhyra av bil vanlig bil ofta finnas bara manuell i alla fall i Spanien har jag sett. Hyr bil där varje år. Lite otäckt om det blir någon olycka och man måste köra annans manuella bil.
Otäckt om det blir nån olycka och man måste köra någon annans bil oavsett växellåda om man inte har körkort.

Att fler och fler tar automatkörkort har redan besvarats högre upp och även att andelen automater ökar och ökar.

Minns själv en semester på andra sidan pölen när jag hyrde en Mazda av någon RX-modell och först tvingades köra en sväng med uthyraren som skulle visa hur man växlade manuellt och sen när jag skulle köra insåg att jag kunde det rätt bra så jag kunde svänga tillbaka och lämna av honom direkt...
Tyckte det var löjligt men nu börjar vi närma oss det läget i Sverige med.
Vad kommer oddsen vara på att en person med körkort för automat kommer till en olycka där det finns en manuell bil som står så illa att det måste flyttas omgående innan någon med rätt körkort når fram?
Med samma resonemang som du framför så är det isåfall också läskigt med exempelvis cyklister, fotgängare eller passagerare i din bil som inte har körkort alls? :-D

Skulle tro att i eventuellt efterspel i rättsväsendet skulle man se det som förmildrande omständighet om en person med fel körkortstyp reducerade exempelvis personskador genom att "olagligen" flytta på ett fordon. Men säker är jag såklart inte.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kloge skrev: lör 30 nov 2019, 18:24 ..En taxi rullar 35-40 000 mil på samma låda
Vilken tur att jag valde manuell då, har passerat 50 och tänkte åka en bit till :-)
Håller den inte 100 så blir jag grymt besviken :-D
Tråden blev ironisk. Jag förstår inte varför...Han frågade om synpunkter men det är hans företag som bestämmer och betalar...inte ni... som är så extremt duktiga EXPERTISAR här. Ta det lugnt och roa er med era manuella och automatlådor. Själv kör jag både manuell och automat och allt har pros and cons...Han får tycka och gilla vad han vill...oavsett vad ni påstår...
av Lockis
Freddy100 skrev: lör 30 nov 2019, 22:47 Tråden blev ironisk. Jag förstår inte varför...Han frågade om synpunkter men det är hans företag som bestämmer och betalar...inte ni... som är så extremt duktiga EXPERTISAR här. Ta det lugnt och roa er med era manuella och automatlådor. Själv kör jag både manuell och automat och allt har pros and cons...Han får tycka och gilla vad han vill...oavsett vad ni påstår...
Han vänder ju sig hit för att få hjälp att välja men är totalt ointresserad av input som inte stödjer beslutet han redan tagit. Och det är väl klart att vi som kör V60 automat eller manuell varje dag är utrustade i expertis att uttala oss om våra egna bilar?

Sen får han självklart tycka och tänka vad han vill men han var inte ute efter en vs tråd utan säljsnack för manuell bil till sina anställda då han inte är villig att betala 10.000 extra för automat. 70.000 på 7 bilar som betalas över 3 år. Men som han själv sagt tidigare är alla kommentarer som förespråkar automat dåliga....
Lövet skrev: lör 30 nov 2019, 20:02 Hittills i år har 17 procent av dem som tar körkort valt automat.
Något som övergår mitt förstånd hur man kan vara så slö att man inte tar ett riktigt körkort.

En vacker dag står man med fru och barn på hyrbilsfirman i Grekland och det finns bara manuella inne, eller så här morfar blitt så gammal att man behöver flytta hans manuella bil. Och så sitter man med skägget i brevlådan för man har bara ett halvt körkort.
av Lövet
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: lör 30 nov 2019, 20:02 Hittills i år har 17 procent av dem som tar körkort valt automat.
Något som övergår mitt förstånd hur man kan vara så slö att man inte tar ett riktigt körkort.

En vacker dag står man med fru och barn på hyrbilsfirman i Grekland och det finns bara manuella inne, eller så här morfar blitt så gammal att man behöver flytta hans manuella bil. Och så sitter man med skägget i brevlådan för man har bara ett halvt körkort.
Jag har tvärtom rätt stor förståelse för det. Det minskar kostnaden för körkort rejält och manuella bilar blir mindre och mindre vanligt. Det är liksom inget problem att få tag på en automatbil i alla storleksklasser numera.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12
Tomgång och vevhusventilation

@Erik Å , Tempmätaren fungerar och t[…]

VOC låter hälsa att det är dags at[…]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standar[…]