Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har visat upp för ÅF hur det ser ut efter ca 50 mil på torra asfaltvägar och att det inte blivit någon som helst förbättring, möjligtvis en viss försämring. Hur går det till vid en reklamation, borde man göra någon formell "anmälan" till Volvo?
Nej, något särskilt svar har jag inte fått från ÅF men å andra sidan har jag inte drivit frågan särskilt hårt. Jag har ett mycket bra förhållande till min lokala nasare och även till deras verkstad mm. Själv tror jag inte på någon som helst hjälp från Volvo centralt då dom förmodligen är ganska så nöjda med den "lösning" på problemet som dom tagit fram.

En kommentar som jag fått är att "alla klagar inte så det verkar vara skillnad mellan olika exemplar av samma modell". En kommentar som jag inte tror är sann då det varierar mycket mellan olika bilägare om vad som anses som en ren och välskött bil. Har själv träffat en ägare som inte tyckte sig ha några problem med finsanden tills jag visade honom hur det såg ut i hans egen bil, "där har jag aldrig kollat tidigare" blev hans kommentar.
Jag tror det skiljer från bil till bil också. Jag har inte detta problem med min trots att jag kollat extra noga efter det.
Det jag dock kan tycka är negativt är att det är svårt att göra rent insidan av dörrkanten på bakdörrarna där det samlas stora mängder kladd, känns som en rostfälla.
Kan vara relaterat till körmönster också. För mig verkar det vara hastighetsberoende om damm letar sig in i bilen och inte beroende på typ av väg. Kanske bildas det något slags undertryck runt dörrlisten vid motorvägsfart? Även om det inte finns damm i bilen finns det ändå ofta dammkorn på sparklådan. Så känn gärna efter med handen på plåten nedanför dörrlisten om det finns damm där.
Efter tre veckor så är det inte onormalt dammigt innanför bakdörrarna på min XC60 MY20 så förhoppningsvis så har Volvo löst problemet nu.

Bild
Min inte ens 1 mån gammal my20 blir definitivt smutsigare i bak än mina tidigare bilar. Dammar ända in på b-stolpen.

Reagerar också på hur smutsigt det blir på insidan av själva dörren före listen nu när det börjat slaska ute.
32F070D5-136F-4727-9F27-A7279B24CD52.jpeg
Bakdörr
32F070D5-136F-4727-9F27-A7279B24CD52.jpeg (1.07 MiB) Visad 882 gånger
Vad tror ni, löser Volvos fix den grejen?

Med vänlig hälsning,
Anders
Brainy skrev: mån 28 okt 2019, 15:45 Reagerar också på hur smutsigt det blir på insidan av själva dörren före listen nu när det börjat slaska ute.
Jag kan reda se att dörrarna kommer frysa som attans på vinter(som kommer) &eventuellt rosta(om några år). Det såkallade "fixet" volvo har är ju rent utsagt värdelöst.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 18

Självklart. Någon med säkerhetst&a[…]

Letar original gummimattor till V70 -04 Kolla[…]

Sensorring bak Volvo V40

Hej på er Volvovänner. Sensorringen bak[…]

Jag har beställt en ny begagnad ECU. Jag &aum[…]