Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av askeladden635
Kan ju tycka att återförsäljaren borde haft lite koll på verklig leveranstid när jag beställde. Hade jag veta detta så hade det blivit något annat med möjlig leverans innan 1 juli. Nu är det lite sent.....
Dessutom kanske uttrycket "fel i systemet som rättas snart" var en rätt saftig luring
av stromsec
Tjalle skrev: fre 04 maj 2018, 09:08 Jag har i dec 2018 beställt en T8 med den spec som gällde för den årsmodellen. Nu kommer jag att i slutet av maj få bilen som kommer att vara av 2019 års modell. Jag har ingen aning om vilka förändringar som är gjorda contra den beställda bilen. Försäljaren vet inget och klagar på dålig info från Volvo. Jag har tidigare stätt fråga till Volvo om co2 utsläppen och min kommer att få 52 g co2 istället för 49 g somgällde för 2018. Så där forsvann supermiljörabatten på cirka 20.000 kr . När jag förstått att bilen nu endast har 390 hk istället för 407 hk mejlade jag Volvo och fick detta svar :
”XC90 T8 modellår 2019 har 390 hK. Det är modellår 2018 som har 407 hK.
Då vi inte kan se vilken årsmodell det är du har beställt kan vi därför inte svara på hur många hK den kommer ha.
När det gäller din fråga om eventuell kompensation är det en fråga du behöver ta med din säljare då vi inte kan svara på frågor som gäller en specifik kundorder.”
Ni som sitter i samma situation hur kommer ni att tackla detta ? Andra får givetvis också komma med synpunkter.
Har samma problem. Har mailat ÅF om hur dom tänker kompensera för detta men ännu inte fått svar..
av fragge
Problemet stavas "bonus/malus" som träder i kraft 1/7. Volvo (och andra tillverkare) fokuserar på att få ut så många "skitiga" bilar som möjligt innan dess eftersom de kommer att drabbas av malus efter 1/7. Tillverkningen av hybriderna får gå på lågvarv tills efter 1/7 eftersom de får bonus istället.
Om du skulle få din MY19 T8 innan 1/7 så får du troligen ingen supermiljöbilspremie för den, men efter den 1/7 så kommer du att få bonus istället.
Vissa har fått sina MY19 T8 nu och hamnat i kläm och blir utan premie/bonus.
Användarvisningsbild
av janischka
askeladden635 skrev:Kan ju tycka att återförsäljaren borde haft lite koll på verklig leveranstid när jag beställde. Hade jag veta detta så hade det blivit något annat med möjlig leverans innan 1 juli. Nu är det lite sent.....
Dessutom kanske uttrycket "fel i systemet som rättas snart" var en rätt saftig luring
Exakt samma resonemang använde ÅF som sålde min nuvarande XC60 (MY15). Leveranstiden ändrades aldrig till det bättre. Då var det iofs frågan om 6 mån leveranstid istället för utlovade 3 mån.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Snowie
Växelpaddlarna verkar åka med på köpet när man väljer sportratt.
På byggminvolvo finns det endast som separat tillval vid rdesign
IMG_1723.JPG
IMG_1723.JPG (42.02 KiB) Visad 1029 gånger

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av betterlead
Yippie!
Idag kom detta upp på Min Volvo.
byggd i torslanda 180505.png
byggd i torslanda 180505.png (3.37 KiB) Visad 1024 gånger
av slapshot33
Fick riktigt bra pris på 20” dubbade vinterdäck så slog till på det (hade svårt att besluta mig för vilka 20” jag skulle ha på sommardäcken så tog de som jag valde bort till vinterdäck)....Är det någon som har erfarenhet av 20” vinterdäck, är det som att åka skidor uppe på väglaget eller funkar det ok? :-D
Användarvisningsbild
av Derank
Kollegan hade 20 på hans a4 allroad och den gick uppepå snön mest hela tiden.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

• 1
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 234

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]