Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Lockis skrev:
Lövet skrev:WLTP är inte skattegrundande förrän 2020 så förhoppingsvis är inte bilpolicyn uppdaterad. NEDC gäller för skatten även 2019.
Spelar tyvärr ingen roll hos oss. Det är inte det skattegrundande värde som våran policy baseras på. Och tror inte många större företag kommer basera det på iheller. Nu när WLTP trillar på plats kommer nog arbetsplatserna att följa den då dem har klimatmål kopplade till dem. Kanske kommer mindre arbetsgivare vara lite mer medgörliga om det finns en CO2 gräns på företaget idag.
Det jag menar är att under 2019 är den officiella riktlinjen från EU att WLTP och NEDC ska användas parallelt . Det bör alltså inte vara givet att man omedelbart väljer den högre i sin bilpolicy.
av Lockis
Lövet skrev:Det jag menar är att under 2019 är den officiella riktlinjen från EU att WLTP och NEDC ska användas parallelt . Det bör alltså inte vara givet att man omedelbart väljer den högre i sin bilpolicy.
Då förstår jag. Mitt företag är väldigt engagerade i miljö frågor så vi har redan valt att gå på WLTP såvitt jag förstår.
av berrabus
Vårt kära företag verkar komma behålla gränsen på 120g/km oavsett om det är NEDC eller WLTP.
Vet inte riktigt vilka bilar de tror vi kan välja då max belopp inkl option är 7.5 basbelopp och vi får bara välja mellan Skoda, VW, Audi, Volvo och BMW.
av Lockis
berrabus skrev:Vårt kära företag verkar komma behålla gränsen på 120g/km oavsett om det är NEDC eller WLTP.
Vet inte riktigt vilka bilar de tror vi kan välja då max belopp inkl option är 7.5 basbelopp och vi får bara välja mellan Skoda, VW, Audi, Volvo och BMW.
Låter som en elmoped :-( Nä men om man ska vara ärlig så finns det väl snart någon hybrid som går in under 7.5 bas och 120g CO2.
Vi har ju "turen" att inte vara bundna till basbelopp utan har en TCO att oroa oss för men för mig var den obegriplig då dem på något sätt räknar in andrahandsvärdet (En dyrare bil kan bli billigare om du väljer till något som leasingbolaget tror är värt mer i 2:a hand än vad du betalade för att få dit det.)
av berrabus
Lockis skrev: Låter som en elmoped :-( Nä men om man ska vara ärlig så finns det väl snart någon hybrid som går in under 7.5 bas och 120g CO2.
Vi har ju "turen" att inte vara bundna till basbelopp utan har en TCO att oroa oss för men för mig var den obegriplig då dem på något sätt räknar in andrahandsvärdet (En dyrare bil kan bli billigare om du väljer till något som leasingbolaget tror är värt mer i 2:a hand än vad du betalade för att få dit det.)
Fast dröjer nog ett tag innan någon av oss godkända tillverkarna har ngn hybrid för 7.5 pbb.
av Lövet
berrabus skrev:
Lockis skrev: Låter som en elmoped :-( Nä men om man ska vara ärlig så finns det väl snart någon hybrid som går in under 7.5 bas och 120g CO2.
Fast dröjer nog ett tag innan någon av oss godkända tillverkarna har ngn hybrid för 7.5 pbb.
Precis, den där bilpolicyn kommer inte hålla längre. De tillverkarna har inga bilar efter WLTP som går in i policyn.
Lockis skrev:Vi har ju "turen" att inte vara bundna till basbelopp utan har en TCO att oroa oss för men för mig var den obegriplig då dem på något sätt räknar in andrahandsvärdet (En dyrare bil kan bli billigare om du väljer till något som leasingbolaget tror är värt mer i 2:a hand än vad du betalade för att få dit det.)
Självklart blir det så. Låt mig ge dig ett exempel. Dragpaket på en Passat kostar 10.000kr men om det saknas så värderas bilen 20.000kr lägre när den byts in. Det innebär att du "får" 10000kr genom att välja till det paketet. Restvärdet på bilen styr merparten av TCOn eftersom det är den största kostnadsposten.
av Lövet
valln skrev:Vad får 120g-CO2-bil betala i bonus-malus?
2410kr om det är en bensinbil och 4282kr om det är en dieselbil.
Användarvisningsbild
av Derank
Hos oss slutade det med att alla valmöjligheter försvann och nu finns det 2 bilar man kan välja på. En xc40 och en v90. Färg och utrustning är klart. Man kan inte göra några ändringar.

Slutade med att många plockade ut egna bilar och gör nu milavdrag istället.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

av Lockis
Derank skrev: tis 06 nov 2018, 13:55 Hos oss slutade det med att alla valmöjligheter försvann och nu finns det 2 bilar man kan välja på. En xc40 och en v90. Färg och utrustning är klart. Man kan inte göra några ändringar.

Slutade med att många plockade ut egna bilar och gör nu milavdrag istället.
Jag hade privatbil innan. Min värdeminskning på den var långt över månadskostnaden på min nya tjänstebil. Nu förstår jag att om man är så begränsade som ni är så kanske man ser det som ett bättre alternativ att köpa privat.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är s[…]

Tack för input, Cotag – väldigt v&[…]

Det händer att kallstart spridaren bö[…]

Det ska jag göra, problemet dök dock upp[…]