Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johanu71
Jag vet inte hur alla verkstäder gör men jag har kört Volvobilar de senaste 20 åren som tjänstebil och alltid fått uppgraderat mjukvaran i samband med service. Min verkstad uppgraderar alla mjukvaror som är tillgängliga för dem alltid. Det gör dem på alla bilar som kommer in för service. Nu kör jag en XC60 MY19 ett tag eftersom min nybeställning är uppskjuten pga stoppet i fabriken. Fick brev häromdagen om "Viktigt Säkerhetsåterkallande", inte kampanj,. Körde förbi ÅF igår kl. 11.00 fick tid 14.30. Kl. 15.15 var bilens ALLA mjukvaror uppdaterade utan problem. Åtgärden heter R29998 och innebär TOTAL uppgradering av bilen. Tar 30min - 60min max.
av HeavyMetal
Johanu71 skrev: tor 02 apr 2020, 09:02 Jag vet inte hur alla verkstäder gör men jag har kört Volvobilar de senaste 20 åren som tjänstebil och alltid fått uppgraderat mjukvaran i samband med service. Min verkstad uppgraderar alla mjukvaror som är tillgängliga för dem alltid. Det gör dem på alla bilar som kommer in för service. Nu kör jag en XC60 MY19 ett tag eftersom min nybeställning är uppskjuten pga stoppet i fabriken. Fick brev häromdagen om "Viktigt Säkerhetsåterkallande", inte kampanj,. Körde förbi ÅF igår kl. 11.00 fick tid 14.30. Kl. 15.15 var bilens ALLA mjukvaror uppdaterade utan problem. Åtgärden heter R29998 och innebär TOTAL uppgradering av bilen. Tar 30min - 60min max.
Jag åkte ner och fick också uppdateringen R29998 den 2/4 på min XC40 och ändå hämtade jag bilen 26/3. Men jag fick en bagagerums matta som plåster på såren för att jag fick åka tillbaks. :-D
av Robertnr
Går det på något sätt att se i bilen vilken version av mjukvara som är installerad? Hade min bil på service 8/4 och fick brevet från Volvo angående återkallelse någon dag senare.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
Robertnr skrev: tor 23 apr 2020, 13:25 Går det på något sätt att se i bilen vilken version av mjukvara som är installerad? Hade min bil på service 8/4 och fick brevet från Volvo angående återkallelse någon dag senare.
Frågan är vad du skulle få ut av de siffrorna, är ju ganska många mjukvaror i bilen.
Användarvisningsbild
av KGF
Robertnr skrev:Går det på något sätt att se i bilen vilken version av mjukvara som är installerad? Hade min bil på service 8/4 och fick brevet från Volvo angående återkallelse någon dag senare.
Det står i arbetsordern som brukar följa med efter utförd service vad verkstaden gjort. Jag fick mitt brev om återkallelse två dagar efter ordinarie service, men det framgick på arbetsordern att R29998 var utfört så det var bara att kasta brevet.
av Robertnr
KGF skrev: tor 23 apr 2020, 14:25 Det står i arbetsordern som brukar följa med efter utförd service vad verkstaden gjort. Jag fick mitt brev om återkallelse två dagar efter ordinarie service, men det framgick på arbetsordern att R29998 var utfört så det var bara att kasta brevet.
Min verkstad har tyvärr inte skrivit något alls på protokollet som låg i bilen efter servicen och jag har inte ens en fast personlig servicetekniker jag kan prata med. Tröttsamt är det att behöva dubbelkolla sånt här :bored: Nåja det kanske blir bättre till nästa gång eller för övriga kunder efter mitt gnäll till åf angående utebliven info på protokoll :-)
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Robertnr skrev:
KGF skrev: tor 23 apr 2020, 14:25 Det står i arbetsordern som brukar följa med efter utförd service vad verkstaden gjort. Jag fick mitt brev om återkallelse två dagar efter ordinarie service, men det framgick på arbetsordern att R29998 var utfört så det var bara att kasta brevet.
Min verkstad har tyvärr inte skrivit något alls på protokollet som låg i bilen efter servicen och jag har inte ens en fast personlig servicetekniker jag kan prata med. Tröttsamt är det att behöva dubbelkolla sånt här :bored: Nåja det kanske blir bättre till nästa gång eller för övriga kunder efter mitt gnäll till åf angående utebliven info på protokoll :-)
logga in och kolla om dom skrivit in något på "Min Volvo"
av Robertnr
LazerHawke skrev: tor 23 apr 2020, 17:56
Tack för tipset, får fram detta genom "Min Volvo":

"2020-04-08
Slitagekontroll

UTFÖRT:
Service 2.0, mjukvara styrenheter nedladdning
Luftfilter kupé byte
Original service"

Vet dock inte om jag blev klokare av det tyvärr.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Robertnr skrev:
LazerHawke skrev: tor 23 apr 2020, 17:56
Tack för tipset, får fram detta genom "Min Volvo":

"2020-04-08
Slitagekontroll

UTFÖRT:
Service 2.0, mjukvara styrenheter nedladdning
Luftfilter kupé byte
Original service"

Vet dock inte om jag blev klokare av det tyvärr.
skumt
Användarvisningsbild
av KGF
Loggar jag in på Minvolvo står det även där att mjukvaran R29998 är nedladdad vid service.
Screenshot_20200423-205806_Chrome.jpg
Screenshot_20200423-205806_Chrome.jpg (60.37 KiB) Visad 583 gånger
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Hade loss knappen och mätte på den o[…]

Problem med trafikinformation RTTI

Laddat mjukvaran i min V60-19 nu och kan bekrä[…]

Service Hyundai I40 -12