Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jaronsso skrev: fre 29 nov 2019, 22:00
Inköparen skrev: fre 29 nov 2019, 15:28
DmA skrev: fre 29 nov 2019, 14:31 Hur mycket kommer dina säljare köra med bilarna? Kommer det vara förmånsbil? alltså att dom får användas privat också? Jag hade inte heller tatt i tång med en manuell bil idag. kör ca 4000mil om året i tjänst och ca 1000 privat med min förmånsbil. Hade inte varit en glad anställd om min chef tvingade på mig en manuell.

Hämtade förövrigt ut en fullsmetad V60CC idag. Fick bestämma 100% själv. = Nöjd anställd!
Säljarna är i yngre 20 års åldern och de kan välja om bilen blir en förmånsbil eller en företagsbil. Kör cirka 3000 mil i tjänsten om året. Förduelen för dom om de väljer företagsbil är att den kostar dom 0 kr, nackdelen är att de får bara använda bilen privat högst 100 mil om året och vid högst 10 tillfällen.
Vadå fördel?
Om det krävs för att utföra arbetet är det naturligt att det inte ska kosta dem 1 krona.
Vad är fördelen med det?
Eller tvärt om - vad är motsatsen?
Att de ska tvingas betala för en bil man endast får använda i tjänsten?
Skatteregler som annan måste följa
skillnaden mellan företagsbil och tjänstebil
Användarvisningsbild
av Derank
Säljarna ska nog vara nöjda med att de får en bil överhuvudtaget, förr fick man använda sin egen bil.

Klart han som ska stå för fiolerna bestämmer vad dom ska köpas in.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Derank skrev: lör 30 nov 2019, 10:40 Säljarna ska nog vara nöjda med att de får en bil överhuvudtaget, förr fick man använda sin egen bil.

Klart han som ska stå för fiolerna bestämmer vad dom ska köpas in.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Tack tror det också.
De säljare som har många speciella prestigekrav på sina bilar är irriterande och de har fel fokus. Fokusen skall vara på jobbet inte någon typ av prestigebil att visa för grannen och släktingatna. Skall ta med mig detta till HR på måndag. tack, bra mkt vettigt.
av Lockis
Inköparen skrev:BMW 535 och missnöjd, vad det nu har med oss att göra?
Grattis i alla fall trevligt att ha en så rik "brosa"
Du kanske får provköra vrålåket?
Han syftade nog mer på att det är lätt för folk att byta jobb.... Om dem är missnöjda.
Hur kan man se det som säkert att de anställda ska ägna sin körning åt att växla, istället för att ha båda händerna på ratten?
Vissa inser inte att årtalet är 2019 nu, utan har fastnat på 1919, där saker sköttes manuellt, bland annat att den som framför ett fordon måste hjälpa till att få rätt kugge på rätt plats för att uppnå en önskad hastighet.
Allt som tar fokus från körningen är av ondo.

Jag har svårt att förstå att man som en del av en företagsledning måste ta hjälp av ett forum för att kunna hitta motiveringar för sitt beslut. Då är man sannerligen ingen bra ledare.
fjohan82 skrev: lör 30 nov 2019, 11:11 Hur kan man se det som säkert att de anställda ska ägna sin körning åt att växla, istället för att ha båda händerna på ratten?
Vissa inser inte att årtalet är 2019 nu, utan har fastnat på 1919, där saker sköttes manuellt, bland annat att den som framför ett fordon måste hjälpa till att få rätt kugge på rätt plats för att uppnå en önskad hastighet.
Allt som tar fokus från körningen är av ondo.

Jag har svårt att förstå att man som en del av en företagsledning måste ta hjälp av ett forum för att kunna hitta motiveringar för sitt beslut. Då är man sannerligen ingen bra ledare.
Har aldrig köpt in bilar tidigare, det är nytt på mitt bord för en har slutat. Jag är den ende som är ingenjör och ekonom samtidigt och de tyckte väl att jag var lämplig att ta hand om detta. Vi har 80 st. bilar. Jag tänkte att detta forum skulle vara till bra hjälp. Kan inte mycket om bilar och är inte intresserad av bilar. Men Volvosäljaren har hjälp mig fantastikt mycket och har bra renomé. Endast 2-3 bra svar har jag fått här. Förvånandsvärt. De flesta svar är mothugg och folk som klagar.

År 1919 eller inte? Ser i Business news att 2018 var Globalt 70% av alla personbilar manuella och 2024 beräkas det att 60% är manuella.
av Lövet
Det märks att du inte köpt in bilar tidigare men lyssna då kanske på oss som gjort det under lång tid? Du får 20 inlägg som säger en sak, och 3 som säger en annan. Din tolkning är då att 20 svar är "dåliga" och 3 svar är "bra"?

Mer relevant statistik så är 84% av alla sålda V60 de senaste 3 åren automat. Det är rätt ointressant vad som säljs i Indien, Bulgarien, Equador mm för dina anställda.
Skärmavbild 2019-11-30 kl. 13.30.03.png
Skärmavbild 2019-11-30 kl. 13.30.03.png (21.96 KiB) Visad 356 gånger
av Lockis
Killen är ju helt galen. Säljarna lär inte bli långvariga om man inte får komma till tals.
Enda han lyssnar på är det som stödjer hans agenda.

Tråden heter ju dessutom "Manuell vs Automat" och ändå är man totalt likgiltig för pros gällande automat.

Näe TS är inget annat än ett troll.

Tittar man på statistiken i Sverige över registrerade bilar är det 48000 manuella bilar registrerade mellan 1/1-2019 - 31/10-2019.

Under samma period är det 164500 med automat. Vi vill ha automat I Sverige..
av III
Var och en är salig i sin tro. Inte hittat en enda vettigt motivering till manuell i denna tråd. Tror ts inte vill ha svar och funderingar utan bestämt sig hur det skall vara. Jag skulle definitivt bli putt om jag inte ens fick välja manuell eller automat. Ca 10000 till för att få d4 går men ytterligare tio till för d3 aut det går inte, känns väldigt stelbent. Dessutom allt kopplande blir man ju tokig på om mann kör mycket i tjänsten. Tycker det är enkelt. Vettigt val av bil i grunden, ta reda på vad de olika motorerna och växellådorna kommer kosta de anställda så kan de ju själva få bestämma om det är värt merkostnaderna förmautomat och/eller d4. Man ska utgå från individen och dennes behov. Bilen ska ju passa även privata behov. Har man ont i en axel, knä eller så kanske man gärna tar merkostnaden för en automat. Vi är alla olika och har olika behov, både i tjänsten och privat. Det som är lyx för en kanske är nödvändigt för någon. Att gämföra med npgon som fick välja mellan en v40 automat eller v70 manuell är ju ingen relevans i denna fråga. Här gäller det ju samma bil. Hade valet varit automat v60 eller manuell v90 hade det varit mera relevant jämförelse. Då kanske vissa hade valt v90 manuell för man behöver större bil. Den ska ju ändå användas privat också.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 12

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

Nej, jag har någon slags glaskross-sensor i […]

AC & kylfläkt