Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
berrabus skrev:Vi har samma gräns på 120g/km. Helkasst att inte en V60 CC funkar
Kan inget annat än hålla med. Policyn på jobb lär dock inte ändras och en hel del företag i sverige har 120g som gräns för tjänstebil. Med nya mätmetoden så går ingen V60 in under 120g utom hybriden (gäller nog dem flesta av Volvos bilar). Så vill Volvo inte tappa säljvolym i sverige på tjänstebilar får dem nog lösa detta på nått sätt. Kanske kan mildhybriderna göra att värdet går under 120g igen :-D
Användarvisningsbild
av fjohan82
Lockis skrev: sön 04 nov 2018, 21:33
berrabus skrev:Vi har samma gräns på 120g/km. Helkasst att inte en V60 CC funkar
Kan inget annat än hålla med. Policyn på jobb lär dock inte ändras och en hel del företag i sverige har 120g som gräns för tjänstebil. Med nya mätmetoden så går ingen V60 in under 120g utom hybriden (gäller nog dem flesta av Volvos bilar). Så vill Volvo inte tappa säljvolym i sverige på tjänstebilar får dem nog lösa detta på nått sätt. Kanske kan mildhybriderna göra att värdet går under 120g igen :-D
Så det som Volvo skyltar med stämmer inte gällande 120-gränsen?
D3 FWD och D4 FWD nedan:
V60 D3.JPG
V60 D3.JPG (5.78 KiB) Visad 1023 gånger
V60 D4.JPG
V60 D4.JPG (6.38 KiB) Visad 1023 gånger
av Lockis
fjohan82 skrev: sön 04 nov 2018, 22:06
Lockis skrev: sön 04 nov 2018, 21:33
Så det som Volvo skyltar med stämmer inte gällande 120-gränsen?
D3 FWD och D4 FWD nedan:

V60 D3.JPG

V60 D4.JPG
Dem verkar inte vara wltp uppdaterade ännu nej.
Användarvisningsbild
av V9097
När jag pratade med bilansvarig för våra tjänstebilar sa han att våra CO2-gränser ska flyttas i och med WLTP. Vi har 120g gräns för 2-hjulsdrivet, och den kommer ändras till ca 132g för att kompensera. Dvs de bilar vi fick beställa enligt gamla mämetoden, ska fortfarande vara beställningsbara, men det är inte på pränt ännu i vår bilpolicy.

Vet inte alls hur andra företag gör, men så verkar det bli för oss.
av Lockis
@V9097, Lyx! Vi fick TCO höjd med 500:- i månaden för att få in fler hybrider istället. Min V60 beställdes veckan innan mitt företag kom med nya riktlinjer så jag får ha den i 3 år iaf :-)

Ser att du har en AWD beställd, är den som tjänstebil och ni har olika gränser för AWD och 2WD?
Vi har 120g oavsett, så vi får inte in någon AWD bil alls skulle jag tro.
Senast redigerad av 1 Lockis, redigerad totalt 0 gånger.
av Lockis
Nu har jag fått reda på vad min bil heter och därför också kunnat kolla upp vad den har i WLTP :-)

Gäller D4 Automat V60 2WD
V60 bränsle.JPG
V60 bränsle.JPG (23.39 KiB) Visad 887 gånger
Användarvisningsbild
av V9097
Lockis skrev:@V9097, Lyx! Vi fick TCO höjd med 500:- i månaden för att få in fler hybrider istället. Min V60 beställdes veckan innan mitt företag kom med nya riktlinjer så jag får ha den i 3 år iaf :-)

Ser att du har en AWD beställd, är den som tjänstebil och ni har olika gränser för AWD och 2WD?
Vi har 120g oavsett, så vi får inte in någon AWD bil alls skulle jag tro.
Vi har 140g för 4-hjulsdrivet. Jag passade på att beställa så fort jag kunde innan någon miljönisse hann ändra i policyn.
Nöjd :-)
av Lockis
V9097 skrev:Vi har 140g för 4-hjulsdrivet. Jag passade på att beställa så fort jag kunde innan någon miljönisse hann ändra i policyn.
Nöjd
Fint ska det vara :P Hade inte tackat nej till AWD, dock är AWD inget jag hade använt mig av jätte ofta. Men som man säger, bättre att ha och inte behöva än att inte ha och behöva. :P

Dock som du ser ovan så är det numera 145g CO2 i blandad körning som gäller för V60 D4, så den kommer ni nog inte kunna köpa inom eran uppdaterade Policy. Hos oss får vi vända oss till Hybrid modellerna (T8).
av Lövet
Lockis skrev:
V9097 skrev:Vi har 140g för 4-hjulsdrivet. Jag passade på att beställa så fort jag kunde innan någon miljönisse hann ändra i policyn.
Nöjd
Fint ska det vara :P Hade inte tackat nej till AWD, dock är AWD inget jag hade använt mig av jätte ofta. Men som man säger, bättre att ha och inte behöva än att inte ha och behöva. :P

Dock som du ser ovan så är det numera 145g CO2 i blandad körning som gäller för V60 D4, så den kommer ni nog inte kunna köpa inom eran uppdaterade Policy. Hos oss får vi vända oss till Hybrid modellerna (T8).
WLTP är inte skattegrundande förrän 2020 så förhoppingsvis är inte bilpolicyn uppdaterad. NEDC gäller för skatten även 2019.
av Lockis
Lövet skrev:WLTP är inte skattegrundande förrän 2020 så förhoppingsvis är inte bilpolicyn uppdaterad. NEDC gäller för skatten även 2019.
Spelar tyvärr ingen roll hos oss. Det är inte det skattegrundande värde som våran policy baseras på. Och tror inte många större företag kommer basera det på iheller. Nu när WLTP trillar på plats kommer nog arbetsplatserna att följa den då dem har klimatmål kopplade till dem. Kanske kommer mindre arbetsgivare vara lite mer medgörliga om det finns en CO2 gräns på företaget idag.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

Det där beror nog helt på box. Jag har […]

Lossa dörrhandtag volvo v70 2013

Ingen som kan ge en hint? Har googlat, kollat, l[…]

Huven indikerar öppen

Sitter i vänster huvlås, vill jag minna[…]