Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Chegge77
Hej allsesammans!
Beställde min v60 i början på februari och har sedan dess haft så jäkla ångest...
beställde en momentum d3 AWD enligt den här specen :
https://byggdinvolvo.volvocars.se/landi ... fa739e83e2

Känner mig så osäker på om jag valt rätt...har fram till 21:a att göra ändringar... Jag och frugan är technördar och har nog maxat den biten. Känner inte att parkassist eller 360 kamera behövs...eller?
Sen så undrar jag om FOUR-C är viktigt?
Har nu vinyl/textil som säten och undrar om det är värt dom extra 9900 kronorna för att lägga till loungepaketet?
Eller ska jag skita i lounge och extra lull och satsa på en d4 awd?
Kluven :-/
Det är min första Volvo så jag tänkte att ni är nog duktigare på det här än jag.
Tar tacksamt emot tips och synpunkter :)
Användarvisningsbild
av fjohan82
Chegge77 skrev: lör 16 feb 2019, 17:14 Hej allsesammans!
Beställde min v60 i början på februari och har sedan dess haft så jäkla ångest...

Känner mig så osäker på om jag valt rätt...har fram till 21:a att göra ändringar... Jag och frugan är technördar och har nog maxat den biten. Känner inte att parkassist eller 360 kamera behövs...eller?
Har nu vinyl/textil som säten och undrar om det är värt dom extra 9900 kronorna för att lägga till loungepaketet?
Det är min första Volvo så jag tänkte att ni är nog duktigare på det här än jag.
När det gäller stolarna av denna typen har en del fått problem med "en klump i ryggen" som inte går att justera bort.
Någon skrev något om att byta stolarna... Ni har provat dessa så ni inte råkar ut för samma sak?
Backkameran räcker för många, men den sätts igen ganska snabbt när det är "skitväder". Vet inte om 360-kameran är lika känslig...?
När det gäller motoralternativ är det så individuellt. Provkör, kläm och känn på om ni upplever D3 som seg. För många är det fullt tillräckligt, men det skiljer väl på släpvagnsvikten på de olika alternativen?

Glöm inte att lägga till stänkskydd, det sparar bilen från direkt däcksprut och stenskott.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
Chegge77 skrev:Hej allsesammans!

Kan bara tala för 360 kameran, var väldigt kluven till den när beställningen lades huruvida det bara är en cool gimmick, kommer den användas eller ej?! Summa summarum så kommer jag välja den först av alla andra tillbehör framöver, den är gudomlig i så många annars svåra situationer, fickparkering, släp, parkeingsgarage you name it! Nej, är det något tillbehör du ska HA så tycker i alla jag att denna ska väljas BildBild
av Chegge77
fjohan82 skrev: lör 16 feb 2019, 17:46
När det gäller stolarna av denna typen har en del fått problem med "en klump i ryggen" som inte går att justera bort.
Någon skrev något om att byta stolarna... Ni har provat dessa så ni inte råkar ut för samma sak?
Backkameran räcker för många, men den sätts igen ganska snabbt när det är "skitväder". Vet inte om 360-kameran är lika känslig...?
När det gäller motoralternativ är det så individuellt. Provkör, kläm och känn på om ni upplever D3 som seg. För många är det fullt tillräckligt, men det skiljer väl på släpvagnsvikten på de olika alternativen?

Glöm inte att lägga till stänkskydd, det sparar bilen från direkt däcksprut och stenskott.
Tack för det snabba svaret! Menar du vinyl/textilkombinationen eller de läderstolarna som ingår i loungepaketet?
Det kan ju inte vara skönt att känna en klump på ryggen när man kör...
Jag kände att d3:an kändes piggare än det jag har idag (sportage 115hk), så den var ok. Säljaren sa också att med awd-versionen så kommer bilen kännas ännu piggare. Anledningen till att jag undrade om d4 awd var att jag skulle kunna tänka mig köpa en bättre begagnad husvagn i framtiden. Men d3:an borde väl åtminstone klara av ett släp (skräp som ska till återvinningen) utan problem?
av Chegge77
Volvordesign89 skrev: Kan bara tala för 360 kameran, var väldigt kluven till den när beställningen lades huruvida det bara är en cool gimmick, kommer den användas eller ej?! Summa summarum så kommer jag välja den först av alla andra tillbehör framöver, den är gudomlig i så många annars svåra situationer, fickparkering, släp, parkeingsgarage you name it! Nej, är det något tillbehör du ska HA så tycker i alla jag att denna ska väljas
Ja, jag använder släp rätt ofta! Hade inte ens tänkt på den biten. Jag hade en granne som skulle svänga in sin bil i hans infart, han vinklade för mycket så släpet kvaddade bakre hörnet på bilen....
Det är kanske väl investerade slantar ändå...
Användarvisningsbild
av fjohan82
Chegge77 skrev: lör 16 feb 2019, 17:59
fjohan82 skrev: lör 16 feb 2019, 17:46

Tack för det snabba svaret! Menar du vinyl/textilkombinationen eller de läderstolarna som ingår i loungepaketet?
Det kan ju inte vara skönt att känna en klump på ryggen när man kör...
Jag kände att d3:an kändes piggare än det jag har idag (sportage 115hk), så den var ok. Säljaren sa också att med awd-versionen så kommer bilen kännas ännu piggare. Anledningen till att jag undrade om d4 awd var att jag skulle kunna tänka mig köpa en bättre begagnad husvagn i framtiden. Men d3:an borde väl åtminstone klara av ett släp (skräp som ska till återvinningen) utan problem?
Jag tänker på textilstolarna med läderkanten runt...
Aha ja kommer ni från en bil med den effekten är det ju ett uppköp med D3 AWD också :-)
I släpvagnskalkylatorn står det att D3 AWD drar 2000 kg, så det räcker nog för de flesta.
av UnleashFusion
Chegge77 skrev: lör 16 feb 2019, 17:14
Jag kan först och främst säga att den där "lounge paket" innebär enbart "Förarstol, Elmanövrerad med minne, Passagerarstol, Elmanövrerad, Stolsminne, passagerarstol" som då kostar 9900kr. Väljer du paketet måste du inkludera läderklädseln(Tvingas Komfortstol Läder (RA00)(dock kan du ändra färgen på stolarna om du inte vill ha svart), Dynförlängning förar- och passagerarstol, fram och Svankstöd framstolar, 4-vägs elmanövrerade mot pristillägg.(vilket blir totalt 25700kr - 9900kr som då är lounge paketet).

Frågan är dock om du har testat den vanliga textil/vinyl vs läderklädseln. som fjohan skrev ovanför så kan en bricka av något slag vara ett problem för ryggen.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Hur är det, har elbakluckorna "fot öppning" om man har nyckelfri start?

.
av Chegge77
ThomasT skrev:Hur är det, har elbakluckorna "fot öppning" om man har nyckelfri start?

.
Som jag har förstått det ingår det när man har komfortpaketet som ingår i momentum advanced SEii
Bilagor
Skärmavbild 2019-02-17 kl. 15.24.14.png
Skärmavbild 2019-02-17 kl. 15.24.14.png (28.53 KiB) Visad 1259 gånger
  • 1
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 315

Tvättat! Dock är den nog smutsig vid hem[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" […]