Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Info jag fått om dessa "Recharge-däck" är att dom är väldigt lika ett kontinentalt vinterdäck. För mig känns det mycket rimligt!
av LJN
Har letat efter bilmanualen för "Late" XC60 laddhybrid MY2022? Någon som vet om den finns att ladda ner som PDF?
av LJN
Tack, var lite nyfiken om MY22/23 XC60 Charge har "Coasting" (frihjuls) funktionen?
av LJN
Någon som vet om Volvo jobbar med förbättra laddningskapaciteten för sina laddhybrider så att dom kommer jämsides med Mercedes motsvarande modeller?
av Lockis
LJN skrev:Någon som vet om Volvo jobbar med förbättra laddningskapaciteten för sina laddhybrider så att dom kommer jämsides med Mercedes motsvarande modeller?
Vilken dröm! 3-fas max 11kW laddning. Mums!
Troligen inte nu. vill minnas att man sagt (eller om jag läst det här på forumet) att man inte vill ladda för snabbt för att det är mer skonsamt mot batteriet.
Får se vad som kommer framåt. 50kW som mercedes har känns lite väl överdrivet på en Hybrid. Men 11kW betyder 1.5-2h på nuvarande batteri för full laddning. mer än tillräckligt.
av LJN
Tror att det är lite ekonomi med i spelet men Volvo får inte snåla eller vänta för länge om dom ska hänga med.
av Lockis
LJN skrev:Tror att det är lite ekonomi med i spelet men Volvo får inte snåla eller vänta för länge om dom ska hänga med.
Jag har svårt att se framför mig att man uppdaterar ombord laddaren på Hybriderna hos Volvo.
De flesta verkar vara överens om att Hybrider är döende, och att det nu är rena elbilar som gäller.
Volvos nuvarande modelutbud börjar dessutom närma sig slutet på livet och vi kommer se nya modeller de kommande åren, först ut är ersättaren till XC90 där man sa att det skulle komma en hybrid variant, något man nu verkar ha ångrat.

BMW verkar inte ha några planer på att uppdatera sina hybrider med mer räckvidd alls utan fokuserar på att köra Elbilar i samma utförande som vanliga. (nya 7-serien först ut)
Mercedes kommer inte släppa E-Klass som kombi i hybrid utförande enligt den säljare jag pratade med, vilket rimmar väl med att man sagt att man ska sluta tillverka kombi överhuvudtaget.
Osäker på om man alls kommer uppdatera E-Klass med nya hybrid drivlinan som finns i C-Klass.
Audi tror jag inte heller har några planer på att förlänga räckvidden i sina hybrider. Man satsar dock på elbilar.
VW kommer väl med en uppdaterad Passat hybrid med något längre räckvidd, men inte lika mycket som Volvo och Mercedes.

Jag tror volvo behöver fokusera mer på att få vettigt prissatta elbilar i mellan segmentet istället för hybriderna.

Värt att nämna, på Volvos sugmo[…]

Bränsleledning Volvo 240

Då har du huvudpumprn bak vid tanken. Kom p&[…]

Martins S90-98

På vilket sätt har den gått vida[…]

Idag fick jag samtal av min mor att hennes front b[…]