Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bempo
Fusso Coat tycker jag är ett bra val av vax men man får givetvis jobba lite när man lägger på det, som alltid med hårdvax. Hyfsad hållbarhet så jag använder det som grundvax på en av bilarna. Efter tvätt lägger jag på antingen Soft99 eller ännu hellre Meguiars Fast Finish som är oerhört lättjobbat. Snabbvaxerna är bra och hjälper till bibehålla ett långvarigt effektivt lackskydd. Det är en härlig känsla av payback när man tar slangen och spolar bort insekter och vägsmuts.
På de av mina bilar som ligger mig väldigt varmt om hjärtat använder jag Angelwax Desirable men då pratar vi en helt annan prisklass men också en helt annan nivå av effekt.
Nu diskuterar vi lackskydd men det är helt oväsentligt vilket vax man tar om man inte ser till att lacken är ordentligt ren först. En gris är en gris även om den är vaxad :)
av Edwe
Hur tvättar man en bil som är behandlad med Keramiskt lackskydd?
Är det ok att köra igenom en biltvätt, hur med hårdvaxen som ofta ingår i tvättarna, påverkar det negativ?
av Lövet
Edwe skrev:Hur tvättar man en bil som är behandlad med Keramiskt lackskydd?
Är det ok att köra igenom en biltvätt, hur med hårdvaxen som ofta ingår i tvättarna, påverkar det negativ?
Tvätta helt som vanligt bara. Det enda du behöver låta bli är stora mängder kallavfettning.
Användarvisningsbild
av Funk
Lövet skrev: ons 12 feb 2025, 16:09
Edwe skrev:Hur tvättar man en bil som är behandlad med Keramiskt lackskydd?
Tvätta helt som vanligt bara. Det enda du behöver låta bli är stora mängder kallavfettning.
Njae, tvättmässigt är det inga problem, men en del av dessa "vaxer" dödar faktiskt avrinningen från det keramiska skyddet. Det är inte ett stort problem, och själv bortser jag från det då och då. Dock behöver bilen tvättas utan spolglans ibland för att ta bort det. Personligen tycker jag att det "vax" eller vad man nu kallar det alltid ställer till det , det syns framförallt på rutorna där det lämnar en trist hinna som gör att torkanda tar sämre och lämna nästan som en hinna efter sig,

/Thomas

Volvo gör varken växellådan eller […]

Bränslefilter saknas 2,4i

Hej Jag har konstaterat att bilen inte har brä[…]

Tack för intressant inspel Gregol! Jag har li[…]

V70 1,6d Drive -10 ”pesten”

Vad är detta för nå? :-o (se bi[…]