Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Inköparen skrev: fre 29 nov 2019, 14:19
Så jag har provat V60 med manuell och automat i en månads tid. Skillnaden i bränsleförbrukning enligt Volvo är 0,45 dl mer/mil för automat WLTP mätning. Men i verkligheten är skillnaden 1,5 dl mer för automat har jag märkt när jag kört bilarna med D3 motor. D4 motorn i manuell förbrukade precis lika mycket som D3 motorn. Har inte kört D4 automat.
D3 Manuell: Blandad körning: 0,48-0,52 l/mil
D3 Automat: Blandad körning: 0,66- 0,75 l/mil
D4 Manuell: Blandad körning: 0,49-0,54 l/mil
Automat kostar 19.000 kr mer i inköp också. Jag upplevde D3 automat som lite ryckig.
Jag har förstått att du blundat för andra här som skriver om verklig förbrukning, så här kommer en till.

V60 modellår 2020.
D3 Automat
Kört 850 mil nu, väldigt blandad körning. Bor strax utanför Gbg och kör en del på lederna här, motorväg och också såklart stadskörning.
Jag snittar nu från att jag hämtade bilen 0,56

På längre körningar med farthållaren och Ecoläget igång med fart på 100-120km/h ligger jag på 0,45

Det är verklig och korrekt förbrukning. Alldeles oavsett vad dina listor och annat säger.
Nä här var det ÅF som var tvungen att ge restvärdesgrantin på offerten. Så bör ju varit ÅF som då garanterade och inte autoplan via ÅF offert.
av swemax
Med inställningen som ditt företag verkar ha till säljarna så kommer ni få svårt att behålla dom bästa

Betänk att 3000 mil om året = minst 300 timmar i bilen, mer troligt 400-450 eller 10-12 arbetsveckor

Har ni samma policy vad gäller övriga arbetsredskap i verksamheten?

Förstår inte dina argument om avundsjuka etc.

Om ni är öppna med kostnader etc. så kan dom ju själva välja efter egna prioriteringar

Dessutom är min erfarenhet, som ledare, att medarbetare som är nöjda med sina arbetsredskap även sköter dessa bättre

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
av EjS
Lövet skrev:...
Inköparen skrev:7st V60
Varför ska inte säljarna får välja manuell/aut själva? Jag skulle bli GALEN om jag tvingades på en viss bil av chefen. Jag menar, du lär ju inte få bättre rabatt bara för att du bestämmer sånt själv. Själva ordern kan du ju lägga samtidigt när säljarna får påverka specen. Eller missuppfattar jag något?

Mera personligt skulle jag inte ta i en manuell bil med tång på andrahandsmarknaden och jag tror inte det kommer vara någon vidare efterfrågan på manuella heller om 3 år oavsett vad den lokala säljaren påstår. Det finns en anledning till att i princip all nyförsäljning av bilar 7pbb-> är automat numera.
Tänker det är bättre att hyra bilarna. De där säljare kommer inte bli kvar länge.

Brorsan fick präcis byta tjänstebil. CFO’en skulle argumentera för att han nu skulle ha en 330i i stället för en 535d.

Han gick ut och privatköpte en M340i i stället och började leda nytt jobb.

Det är tufft att vara CFO när det fattas 200.000 människor på jobbmarknaden här.

Sent from my iPhone using Tapatalk
VolvoB20 skrev: fre 29 nov 2019, 19:14 Där jag jobbat hade vi en gräns på max CO2 utsläpp. Det gjorde att man kunde välja mellan en V70/XC70 manuell eller en mindre Volvomodell med automat för att hålla sig under gränsen.

Det var 100% av förarna som valde V70/XC manuell. Inte en enda förare vill gå ned till en mindre bil för att få åka automat.
Jag är ganska säker på att jag har rätt. Du bekräftar det. Tack! kanonbra.
Lockis skrev: fre 29 nov 2019, 21:18 Att ifrågasätta ett co2 värde gräns är helt galet, företagen har den ur miljö synpunkt.

Att även uttala sig som du gör om Kia är ytterligare ett exempel på hur oinsatt du är.

Detta handlar inte om något annat än att du gillar Volvo och vill köra Volvo. Därför är det viktigt att du kan sälja in detta för att det ska vara lika för alla.

Att du dessutom ifrågasätter min data på 6.0 i förbrukning på en V60 D4 (som jag för övrigt kört snart 4000 mil med) tyder ytterligare på att den här tråden är helt onödig. Du är inte villig att lyssna på input som inte stödjer dig och din synpunkt.
CO2 har vi ingen policy på. Har valt att prioritera miljön för förarna istället de får en V60.
Brinner inte alls för Volvo, andra bilar är också bra. Tex VW, Ford, Toyota och många andra. Har aldrig ens köpt Volvo förr. Men de har gett bästa erbjudandet. VW hade ingen lämplig bil och Passat är för stor.

Kia begagnatindex ligger för lågt och M klassar Kia dåligt, många fel, kalla fakta bara.
Men det stämmer personligt sett tror jag nog att Kia är en riktig skräpbil och farlig.

Se här:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... jamn-kamp/
Senast redigerad av 2 Inköparen, redigerad totalt 0 gång.
swemax skrev: lör 30 nov 2019, 00:59 Med inställningen som ditt företag verkar ha till säljarna så kommer ni få svårt att behålla dom bästa

Betänk att 3000 mil om året = minst 300 timmar i bilen, mer troligt 400-450 eller 10-12 arbetsveckor

Har ni samma policy vad gäller övriga arbetsredskap i verksamheten?

Förstår inte dina argument om avundsjuka etc.

Om ni är öppna med kostnader etc. så kan dom ju själva välja efter egna prioriteringar

Dessutom är min erfarenhet, som ledare, att medarbetare som är nöjda med sina arbetsredskap även sköter dessa bättre

Skickat från min iPad med Tapatalk
Säljarna söker sig hit, vi behöver aldrig leta själva. De är tacksamma för att få jobba här.
Tänk 20 årsåldern och vi utbildar med lön och inarbetade produkter. De flesta stannar länge.

Vi är inte öppna med kostnaderna. De får inte ens reda på vad bilarna kostar.
av Bempo
Kia är en bil för den som varken har bilintresse eller tänker längre än näsan räcker. Det kommer ständigt nya modeller och varianter och det är få bilar som så fort ser gamla ut som just Kia, och Hyundai. De där bilarna kommer inte vara kul efter några år. Pga den stora modellfloran kommer reservdelar inte att vara enkla hitta.
Företag som väljer att skicka ut sitt folk i såna lågprisbilar har varken säkerhetstänk om egen personal eller långsiktigt hållbart ekonomiskt tänk. Där är vi helt eniga.
Bempo skrev: lör 30 nov 2019, 10:01 Kia är en bil för den som varken har bilintresse eller tänker längre än näsan räcker. Det kommer ständigt nya modeller och varianter och det är få bilar som så fort ser gamla ut som just Kia, och Hyundai. De där bilarna kommer inte vara kul efter några år. Pga den stora modellfloran kommer reservdelar inte att vara enkla hitta.
Företag som väljer att skicka ut sitt folk i såna lågprisbilar har varken säkerhetstänk om egen personal eller långsiktigt hållbart ekonomiskt tänk. Där är vi helt eniga.
Ja, nära på tjänstefel att skicka ut personal i Kia. Om något händer vill man inte ha det på sitt samvete, att man snålade och någon dog för det var en farlig budgetbil.
EjS skrev: lör 30 nov 2019, 08:50
Lövet skrev:...
Inköparen skrev:7st V60
Varför ska inte säljarna får välja manuell/aut själva? Jag skulle bli GALEN om jag tvingades på en viss bil av chefen. Jag menar, du lär ju inte få bättre rabatt bara för att du bestämmer sånt själv. Själva ordern kan du ju lägga samtidigt när säljarna får påverka specen. Eller missuppfattar jag något?

Mera personligt skulle jag inte ta i en manuell bil med tång på andrahandsmarknaden och jag tror inte det kommer vara någon vidare efterfrågan på manuella heller om 3 år oavsett vad den lokala säljaren påstår. Det finns en anledning till att i princip all nyförsäljning av bilar 7pbb-> är automat numera.
Tänker det är bättre att hyra bilarna. De där säljare kommer inte bli kvar länge.

Brorsan fick präcis byta tjänstebil. CFO’en skulle argumentera för att han nu skulle ha en 330i i stället för en 535d.

Han gick ut och privatköpte en M340i i stället och började leda nytt jobb.

Det är tufft att vara CFO när det fattas 200.000 människor på jobbmarknaden här.

Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW 535 och missnöjd, vad det nu har med oss att göra?
Grattis i alla fall trevligt att ha en så rik "brosa"
Du kanske får provköra vrålåket?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att det[…]

XC70 D4 awd, D5244T17. Lurar på om vevhusve[…]

@MKV70 , Har du någon uppdatering, upplever[…]