Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av refbob
Jag skulle titta på en begagnad V70II My15 eller my16 med få mil på mätaren om man tänker på familj. Med nya VEA-motorn. Finns många som vill ha det nyaste V90/V60 så det finns gott om fina V70II. I V70 har du en bra familjebil och betydligt större och bekvämare än en KIA. När nybilsdoften försvunnit ur KIAn så tror jag du uppskattar en något äldre Volvo mer. Det ekonomiska fallet är lägre på en äldre bil om du nu ska byta om 2-3 år...
av DeaL
Ja jag kollade på just en sådan V70 eller till och med V60. Tyckte verkligen om min V70 jag hade. Tror det var MY15. Och köper man en begagnad så får man dessutom lite mer utrustning.
Men jag tycker ändå de är såpass dyra och så kommer jag vilja byta bil oftare om man köper en redan 4-5 år gammal bil. Om 2 år är den ju nästan gammal. Och ska man då föröska sälja eller byta in den så får man ju alltid iaf 20-30 mindre än den är värd enl blocket priser så då tappar man ju ändå en del pengar. Men det kommer aldrig i närheten av värdeminskningen på en ny bil givetvis. Men jag hoppas på att kunna behålla kian i minst 4-5 år. Då känns det inte lika tungt värdetappet. Dom står sig ändå hyfsat i värde med tanke på att man kan sälja den nybilsgaranti kvar efter 5 år t ex
av turbo4ever
Förstår inte riktigt. Först tittar man i plånboken vilken peng man har att handla för, sedan kontaktar man en säljare. Inte så att säljaren rättar sig efter just din plånbok (just nu iaf).

Då får vad du betalar, en billig Kia har tunnare plåt och glas, sämre stolar, sämre krockskydd, sämre däck, osv än en Volvo.

Lyssna på vad Lövet skriver och köp en lätt begagnad bil. I ditt fall kanske t.o.m. en äldre begagnad bil (V70, 9-5) som familjen kan slita och repa utan att du oroar dig (eller banken).
av DavidBlomqvist
DeaL skrev: fre 12 jul 2019, 11:57 Jag måste nog tyvärr provköra och överväga det koreanska alternativet ändå. Inte jämförelsevis samma bil men lite billigare i service (första 3 åren) lite billigare i försäkring (första 3 åren) och mycket billigare i inköp blir svårt att överväga till volvons fördel. Framförallt eftersom jag måste ta lån för att köpa bilen. En (K)or(ia)nsk bil är ju inte lika mycket värd i andra hand men då har jag också betalat 100 000 mindre för den i inköpspris.
Vad säger ni? Jag vet att alla här pratar för Volvo, så övertala mej gärna. Och tala om hur jag ska övertala min fru :)
Viken KIA har du kikat på? Negativa med KIA är att dom oftast ger glädjekalkyler. Dom sätter högt restvärde vilket man ALLTID går minus på efter 3 år för att dom satt det alldeles för högt. Jag har haft 3st KIA och 2 av dom har varit skräckexemplar som bara hänger på verkstaden, ofta fick dom åka dit med bärgningsbilen....personligen för mig och min fru blir det aldrig en KIA igen. Dom har dock ett jäkla bra andrahandsvärde, bäst i branschen så om man inte skulle ta så jäkla högt restvärde så skulle det bli ok kanske.
Jag har bara haft en Volvo, en V70 2014 och i och för sig så sa jag ju samma sak om den....aldrig mer en Volvo men nu har jag beställt en i alla fall hahahaha. (hoppas den blir bättre än den gamla V70n som faktiskt toppar min lista på dåliga bilar jag haft :-D )
av volvofantast
Om du är en familje far och vill åka säkert med med familjen så känns ju Volvo som en säkrare bil vid en eventuell olycka, det skulle jag iallafall ta i beaktande
av DeaL
Bil beställd. Blev nästan Volvo. En Ford Focus blev det tillslut.
Kändes som en trevlig bil med rätt bra grundutrustning med bl a adaptiv farthållare, backkamera och lite lane assist m.m.
Hoppas vi blir nöjda. Det får tiden avgöra.
av jaronsso
DeaL skrev: lör 20 jul 2019, 06:01 Bil beställd. Blev nästan Volvo. En Ford Focus blev det tillslut.
Kändes som en trevlig bil med rätt bra grundutrustning med bl a adaptiv farthållare, backkamera och lite lane assist m.m.
Hoppas vi blir nöjda. Det får tiden avgöra.
Tror det är en ytterst kompetent bil och i synnerhet till vad de kostar. Mycket bil för pengarna.
Bra mycket roligare och trevligare än många asiater och även billigare Européer.
Fel centerhögtalare?

Det ska sitta ett 12-kanaligt H/K slutsteg under p[…]

12V-uttaget i mittkonsolen.

Hej! Hur löste det sig för dig? Har exak[…]

230fk går snålt

Nu har jag kollat sladdarna och upptäkt en sk[…]

Strålkastartorkare S60-03

När ptc-säkringar åldras tror jag […]