Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
En typ2-kabel kan ju vara bra om du nån gång skulle ladda i en offentlig stolpe.

Då är det inte shucko och vanliga vägguttag utan det som kallas typ2. Dom stödjer som minst 16A enfas, men vissa bilar kan ladda upp till 32A trefas från en sån laddare om den är specad för det.

Då laddar man med ca 22kW istället för med 3.7kW (eller 2.3kW om man är hemma med 10A).
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
askeladden635 skrev:Är en rejäl förlängningskabel från fast CEE-uttag med CEE-kopplingar säkrare än en vanlig godkänd med Shucko?
Enligt Elsäkerhetsverket och mig är det inte säkert. Dock är det mindre osäkert än Shucko. Ju högre ström du plockar ut, desto större risker.
Jag hade definitivt satt upp en laddbox om jag skaffat mig en elbil.
av askeladden635
Lite olika förutsättningar för laddbox beroende på var man är. Hemma , ja kanske. På landet, nej. Sedan verkar det finnas många "elektriker" som tycker att man ska sätta laddboxar överallt. Även om man kör på 6-10 A. Känner många med hybrider som klarat och klarar sig utmärkt utan box...
Användarvisningsbild
av joel80
askeladden635 skrev:Är en rejäl förlängningskabel från fast CEE-uttag med CEE-kopplingar säkrare än en vanlig godkänd med Shucko?
Vi kör ofta långa förlängingskablar för röd CEE (trefas), utomhus, för att driva ljud, ljus och bild på arbeten vi gör. Där tas ofta ut hög strömstyrka under många timmar och det är aldrig någon elektriker som gnäller eller anser att det är någon fara. Så gör så gott som alla som behöver ström på evenemang eller event, det är så man ska göra.
Att det skulle vara annorlunda för blå CEE har jag svårt att se. Det är i allafall klart bättre än shucko, där förlängningskabel och hög strömstyrka absolut inte är att rekommendera.

Tycker inte man ska förbjuda privat laddning från shucko, men rekommendera andra alternativ.
av askeladden635
Tack. Tycker samma. Har båt med landel. Där är det numera CEE som gäller men det skarvas rätt friskt och tas ut en hel del el. Likadant är det säkert på campingar också där alla "ekipge" blir allt mer strömförande :-)
Användarvisningsbild
av joel80
askeladden635 skrev:Tack. Tycker samma. Har båt med landel. Där är det numera CEE som gäller men det skarvas rätt friskt och tas ut en hel del el. Likadant är det säkert på campingar också där alla "ekipge" blir allt mer strömförande :-)
Just ja.. Det glömde jag. Har också husvagn och i den en elpatron på 2kw. Inga problem eller restriktioner där. Lägg till nån dator eller tv och kylskåp så blir det nog nästan 10A konturneligt dom kvällar/nätter där det är lite kyligt. Då är det ofta blå CEE man plockar från.
av wetterstrom
har man möjlighet att ha en laddbox hemma så ska man satsa på det ,är en kontaktor i oftast som tar smällen istället för uttaget och då klarar högre belastning i längre perioder ,sen är det nya krav på att ha en jordfelsbrytare som är b klassad om ni monterar en hemma idag som klarar av dc ström

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]