Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erpe83
Thomasksen skrev:Förutom V60 :-o
Ja, och ändå lär väl en stor del av komponenterna vara gemensamma så det är ju ett uppenbart val de gjort.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av bem
Thomasksen skrev: sön 15 okt 2023, 19:50 https://carup.se/tvingades-valja-bort-v ... rs-vantan/

Dom flesta av Volvos modeller, har ok leveranstider.
Tror inte ett ögonblick på vad Volvokillen säger som man kan läsa via länken:
”…tillverkningen prioriterar de modeller för vilka det finns störst global efterfrågan, säger Magnus Holst, PR-ansvarig på Volvo Cars Sverige.”

Varför tror jag inte på detta? Jo för att när det var komponentbrist som värst prioriterades XC90 och hör och häpna S/V90, så dessa blev aldrig chip brist edition med viss saknad utrustning. V90 lär inte höra till de Volvomodeller med störst global efterfrågan (varken då eller nu).
Vet av egen erfarenhet med min egen V90 Recharge MY22 early. Inget fattades på bilen vid leverans och det var under värsta chipbristperioden. BLIS och Driver Awareness fick min bil trots chipbrist. Och det var för att Volvo prioriterade 90-serien (S/V 90 och XC90). Detta trots att V90 har haft dalande försäljningssiffror globalt sen länge och V90 Recharge hänger säkert på gärdesgården att stå på tur att fasas ut härnäst (tillsammans med V60 Recharge) på grund av dalande global försäljning. England har slutat sälja Volvokombi helt t.ex. Låg efterfrågan borde betyda att man inte prioriterar varken datachip till sådan modell och att leveranstiden blir längre eftersom det finns få anledningar tillverka bilar med nån brådska som få beställer som inte bidrar till att visa fina försäljningssiffror och ge mycket vinst snabbare.
Det är ibland olika saker vad man säger och hur det förhåller sig i verkligheten.
Det var länge sen jag svalde med hull o hår vad en tillverkare säger. Det stämmer inte alltid vad olika representanter för ett företag säger.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Novis01
Novis01 skrev:Beställde i november 2022, preliminär leverans Q1-2024. Förra veckan fick jag äntligen OE, leverans v. 37 - 38 (2023).
Har ändrat i beställningen idag, hoppas att det inte påverkar leveranstiden.
I slutet på juni ändrades leveransen till v.44. Idag är status "Din bil är byggd och redo att lämna fabriken"
av CalleSpeed
bem skrev: sön 15 okt 2023, 21:54
Thomasksen skrev: sön 15 okt 2023, 19:50 https://carup.se/tvingades-valja-bort-v ... rs-vantan/

Dom flesta av Volvos modeller, har ok leveranstider.
Tror inte ett ögonblick på vad Volvokillen säger som man kan läsa via länken:
”…tillverkningen prioriterar de modeller för vilka det finns störst global efterfrågan, säger Magnus Holst, PR-ansvarig på Volvo Cars Sverige.”

Varför tror jag inte på detta? Jo för att när det var komponentbrist som värst prioriterades XC90 och hör och häpna S/V90, så dessa blev aldrig chip brist edition med viss saknad utrustning. V90 lär inte höra till de Volvomodeller med störst global efterfrågan (varken då eller nu).
Vet av egen erfarenhet med min egen V90 Recharge MY22 early. Inget fattades på bilen vid leverans och det var under värsta chipbristperioden. BLIS och Driver Awareness fick min bil trots chipbrist. Och det var för att Volvo prioriterade 90-serien (S/V 90 och XC90). Detta trots att V90 har haft dalande försäljningssiffror globalt sen länge och V90 Recharge hänger säkert på gärdesgården att stå på tur att fasas ut härnäst (tillsammans med V60 Recharge) på grund av dalande global försäljning. England har slutat sälja Volvokombi helt t.ex. Låg efterfrågan borde betyda att man inte prioriterar varken datachip till sådan modell och att leveranstiden blir längre eftersom det finns få anledningar tillverka bilar med nån brådska som få beställer som inte bidrar till att visa fina försäljningssiffror och ge mycket vinst snabbare.
Det är ibland olika saker vad man säger och hur det förhåller sig i verkligheten.
Det var länge sen jag svalde med hull o hår vad en tillverkare säger. Det stämmer inte alltid vad olika representanter för ett företag säger.
Att Magnus Holst snackar skit är uppenbart. Bilarna byggs på samma SPA arkitektur och det är samma komponenter i S, V och XC Recharge modellerna. Så det är uppenbart att dom prioriterar modeler som ger en högre avkastning per såld.

//Calle
Användarvisningsbild
av leiwi
Han kunde lika gärna säga att "vi prioriterar dom modeller som vi tjänar mest pengar på , så får köparna fostras in att välja dom , och vi vet att tillräckligt många gör så"! :-(
av erpe83
Ingen som fått en Vapour grey (light) och kan lägga upp bilder? Har eventuellt sett den på xc60 men ingen v60 ännu.

av UnleashFusion
erpe83 skrev: sön 12 nov 2023, 19:32 Ingen som fått en Vapour grey (light) och kan lägga upp bilder? Har eventuellt sett den på xc60 men ingen v60 ännu.

Finns S60 bör vara samma som V60 (förutom baklucka)
  • 1
  • 299
  • 300
  • 301
  • 302
  • 303
  • 315

Slänger in en fråga och hoppas att de[…]

230fk går snålt

Skulle tro det är 984 box jag har Ok, jag t[…]

Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]