Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Supfam
Ja, min är en MY24 men fick bränslevärmare som tur är.

Nej, blir ju ingen värme att tala om, motorn går igång när det är riktigt kallt, går på tomgång i några minuter och sen stänger den av. Värmen kommer då från bränslevärmaren. Inte alls samma värme som när motorn går, men helt okej.
av RUNNIL
Troligtvis sista svaret från Volvo ( svartmarkering gjort av mig)
Från Volvo
”Hej igen!
Jag har nu fått återkoppling från vår tekniska avdelning.
De informerar mig om att kommandot för fjärrstart på laddhybrider är designat för att primärt aktivera högvoltssystemet. När detta sker kan det uppfattas som att förkonditioneringen startar, vilket ibland kan ge intrycket av att en uppvärmning av kupén har påbörjats. I vissa fall kan även förbränningsmotorn starta, men detta inträffar sällan.
Det är alltså ingen funktionell störning, utan detta är det avsedda sättet för systemet att fungera på laddhybrider
Tveka inte att återkomma vid fler frågor eller funderingar! ”

Svar från mig skrivet på telefon lite rudimentärt dock
”Vad bra tror jag, ni skrev. ."primärt aktivera högvoltssystemet. När detta sker kan det uppfattas som att förkonditioneringen startar, vilket ibland kan ge intrycket av att en uppvärmning av kupén har påbörjats."
Betyder det att när man aktiverar fjärrstart en endast högvoltsbatteriet aktiveras men inget i övrigt sker dvs ingen uppvärmning. Vad ska man då med knappen fjärrstart till, vad är nyttan, med förkonditioneringen får man åtminstone värme. Fördelar nackdelar med de olika tillvägagångssättet.
Då kanske det är läge att ändra i instruktionerna så det framgår att förbränningsmotor inte startar, skillnaden mellan fjärrstart och förkonditionering och vad fjärrstart egentligen syftar till och vad nyttan är.
Hur ser era planer ut för detta mvh Rune”

Jag känner att ärendet har nått vägs ände. Akademisk teori i all välmening men beprövad erfarenhet räcker lika långt som de inledande svaren från forumanvändarna visat.
Det går att konstatera att instruktionerna i både volvoappen och volvo användarmanuel inte är tillfyllest.

Saxat ur Volvo appen,
Ställ bara in tidslängd och starta bilen. Kontrollera miljöföreskrifter så det är tillåtet att låtas den gå på tomgång. Osv osv

Saxat ur användarmanual
Med Volvo Cars-appen kan bilen fjärrstartas för att värma upp eller kyla ner bilen till en komfortabel temperatur
Fjärrstarta klimatanläggningen
1. Det går också att fjärrstarta klimatanläggningen utan att starta bilen.2 2 Gäller plug-in hybrider och bilar utrustade med bränslevärmare.

I min värld föreligger det ett antal tveksamheter i instruktionerna i förhållande till verkligheten och mjukvaran i app samt bil.
• Det står felaktigt att bilen ska kunna startas från appen. Detta tycker jag hade varit bra som tex när jag var i MORA förra helgen -14grader och inget batterieffekten stod på noll.
Inte startade bilen då !
• Vad är syftet att med fjärrstart endast starta högvoltsbatteriet då bilen inte startar och ”det uppfattas som att förkonditioneringen startar, I vissa fall kan även förbränningsmotorn starta, men detta inträffar sällan. ”

Hur skall detta förstås.? Uppfattas som att förkonditioneringen startar! Gör den det eller ej ? Vad händer ?
• Värms bilen upp eller inte ? Vid vilka förhållanden
• Och som sagt vad gäller när batteriet är tomt.

Inte tycker jag att Volvo är kristallklara i instruktionsboken ej heller i svaret från support .
Det har varit ett litet nöje att driva detta ärende men troligtvis är det avslutat nu då jag inte tror att något kommer att hända inom Volvo även om Volvo borde förtydliga sina instruktioner men ännu hellre se till att bilen enkelt går att starta med motorn med fjärrstart vid behov.

Fick ett mail från Volvo och det är som några upplevt. Allt som är kvar är ett förtydligande i instruktionsboken alt. app
När högvoltsbatteriet startar värmer den upp batterier, kupé så väl som förbränningsmotorn, vilket innebär att förbränningsmotorn inte betraktas kallstarta när den sedan ska användas.

När du skickar kommando för att fjärrstarta en laddhybrid, är den konstruerad för att primärt starta högvoltsbatteriet. Bilen gör själv en beräkning när den får kommandot och bedömer om den ska starta högvoltsbatteriet eller förbränningsmotorn. Förbränningsmotorn startar nästan endast om batterinivån är för låg för att starta högvoltsbatteriet
.
Senast redigerad av 1 RUNNIL, redigerad totalt 0 gånger.
av Sjogerstaddave
Hej,
Jag har inte lusläst inläggen i denna tråd mer skummat igenom dom, men ville bara upplysa, Jag har en 2022 T6 recharge med Sensus. Bilen uttagen januari 2022 med ca 18kw batteriet.

Första 2 åren var ren katastrof med att starta värmaren från appen, fungerade ungefär 50% av gångerna. Massor med felmedelanden. Volvo hade inne bilen MÅNGA gånger för diverse felsökning, för flera olika saker och jag fick även viss ekonomisk kompensation (gratis takräcke, takbox mm).

Nu sedan i våras 2024 släpptes den en ny version av appen då jag plötsligt kunde välja klimat och eller fjärrstart. Klimat verkar fungera rätt bra, men fjärrstart, den är fortfrarande lika kass. Ungefär 50% av gångerna jag trycker på den i appen så kommer felmeddelande upp, men om jag trycker en gång till på fjärrstart då brukar den hoppa igång.
Jag har elvärmare på bilen.

Min bedöming av bilen efter 3 års brukande: Upplevd kvalité väldigt bra, kvalitén i sig själv, medioker som bäst.
960 -97 skramlande ljud

Vet inte exakt hur det ser ut på 960. Men p&[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Ok då.. Volvo Trollhättan gjorde ett […]

Här är en video på valnötsbl&[…]

Vilken mjukvara har ni?

Snart så