Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Att använda det som sommardäck verkar ju väldigt dåligt, om det är så mycket sämre i vått och dessutom har högre ljudnivå. Undrar vid vilken temperatur gränsen går för när det blir bättre. Kanske man redan ska byta till vinterdäck vid det laget, och då tappar man helt anledningen att köra med dessa ens i mellansäsong.
Det här är en intressant diskussion. Jag förstår alla synpunkter ovan.
Alla gatlagliga däck i Sverige är kompromisser där vissa egenskaper prioriteras och andra nedprioriteras.

Sommardäck: (+) Torrt, Vått (-) Snö, is
Nordisk Friktion: (+) Snö, is (-) Torrt, vått
Centraleuropeisk friktion: (+) Torrt, vått, snö (-) Is
Dubb (+) Snö, is (-) Torrt, vått
Året runt (+) Torrt, snö (-) Vått, is

Eftersom man inte kan skifta däck som i Formel 1 och vädret inte heller håller sig till kalenderåret så får man ju försöka välja den bästa kompromissen. Vi kan ha alla årstider i princip när som helst på året, med undantag för is på sommaren så klart. Så därför gäller ju det att välja däck utgående från vilket underlag man mest kommer att köra på.

I mitt fall, blir det körning mest i stan och på landsvägar samt motorväg. I princip året runt är det ju mest våt eller torr vägbana. Då skulle det te sig mest logiskt, om man skall skifta däck, att använda sig av kombon sommardäck/centraleuropeiskt. Om man inte vill skifta så vore det kanske bäst att köra året runt med centraleuropeiskt eller året-runt däck. De som bor på landet och kör på små vägar möter troligtvis mest torra/våta vägar på sommaren och torra/isiga vägar vintertid, då är troligtvis kombon sommardäck/dubb det bästa alternativet. Nordiska friktionsdäck är för mig ingen bra kompromiss alls eftersom de inte är bäst på något underlag öht. De är dåliga på torra vägar, våta vägar och är trots allt sämre än dubb på is, det enda underlag där de ligger i paritet med det bästa alternativet är på snö.

Året-runt däck då? Om man kan anpassa körningen när det är antingen blöt eller isig vägbana så fungerar det ju ändå mesta delen av året väldigt bra. Kanske inte att rekommendera för alla fullt förståeligt.
Sommardäck på sommaren, vinterdäck på vintern, men, teknologi och utveckling går framåt och idag finns det väldigt bra allround däck.

Ni som gillar tester bör se videon.

Har haft körkort i 20 år och kört MÅNGA mil i alla slags bilar. Allt från framhjulsdrift, bakhjulsdrift till fyrhjulsdrift med effekter på 100-600 hk året runt. Det har också varit dubbade och odubbade däck från alla slags fabrikanter i toppen.

Det finns ju alltid saker som är överskattade här i livet. I toppen av överskattade saker tänker jag b.la på två saker i synnerhet…kaffe och dubbdäck.

Videon till trots, och att min nuvarande bil har odubbade vinterdäck, så har jag även Michelin CC2 under sommarhalvåret. Ett väldigt bra däck, flyttar undan vatten exceptionellt bra vilket minimerar stjärtknip i lägen där man inte kan styra undan vattensamlingar. Modellen är också, som videon visar, osannolikt bra när det blir minusgrader och snö/is.

Vill jag ändå ha dem som vinterdäck? Nä, jag kör mina Nokian Hakka då här jag bor, ofta får minus 20-30.
Trevligt med tester, och erfarenheter. En som klagar på CC2 i vått, en som tycker det är bra och i testet är det sämst. Även sämre än vinterdäcket. På alla torra tester ligger det också i botten med ganska stor skillnad till sommardäcket. En fördel enligt testaren är att det var det tystaste däcket, också intressant att det skiljer, fast där är det såklart också olika på olika bilar och olika dimensioner. Jag skulle ändå välja ett annat ”året runt däck” med bättre våt och torr egenskaper om jag ville ha ett för sommarbruk och sparsamt vinterbruk eller om man ändå byter till vinterdäck.
Nja, så stor skillnad är det inte, men allt är relativt antar jag.

Jag upplever iaf att dem är tysta, rullar lätt och flyttar undan vatten väldigt effektivt vilket minimerar risken för vattenplaning. Testet bekräftar min erfarenhet.

Notera även prestandan på snö.

För den som inte vill eller inte har tid att se videon:
IMG_1394.png
IMG_1394.png (1.34 MiB) Visad 2359 gånger
IMG_1393.png
IMG_1393.png (1.26 MiB) Visad 2359 gånger
IMG_1392.png
IMG_1392.png (1.97 MiB) Visad 2359 gånger
IMG_1391.png
IMG_1391.png (1.99 MiB) Visad 2359 gånger
IMG_1390.png
IMG_1390.png (2.27 MiB) Visad 2359 gånger