Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
Vardelos skrev: lör 12 sep 2020, 07:18 Volvo säljer snart inte diesel övh (fakta), och då kommer de begagnade dieselbilarna antingen gå upp i pris, eller så kommer dom vara jättesvåra att sälja.

Jag tror mer på det sistnämnda, med betoning på Tror.
Har du några teorier hur länge till Volvo har tänkt tillverka dieselmotorer?
av fragge
valln skrev:Dagens bensinmotorer har precis som dieselmotorerna partikelfilter är det också för Nox?
Ja, bensinare släpper också ut NOX (ett resultat av förbränningen), men de är inte i närheten av dieselns nivåer.
av Vardelos
valln skrev: lör 12 sep 2020, 21:26
Vardelos skrev: lör 12 sep 2020, 07:18 Volvo säljer snart inte diesel övh (fakta), och då kommer de begagnade dieselbilarna antingen gå upp i pris, eller så kommer dom vara jättesvåra att sälja.

Känner en gammal volvochef, pensionerades för 5 år sedan. Han har sagt detta länge, jag kan fråga om han känner till något årtal när det ska vara borta.
av valln
Jag har kört först generationens V60 med d4 vea och jag tyckte den gick på så hög växel (8-stegs automat) att den vibrerade, när jag kör samma väg med min T5 går den betydligt mjukare och utan vibrationer.
Vägen är ganska mycket uppför, men det borde gå vibrationsfritt ändå...
av Vardelos
valln skrev: lör 12 sep 2020, 21:26

Han sa att det antagligen inte kommer finnas dieselalternativ på 2022 modellerna.
Och om det finns kvar på någon av bilarna så är det helt borta till 2023 iaf.
av Primus
När man säger att man inte säljer diesel, menar man då att de ersätts av mildhybrider med diesel då? Så har jag tolkat det.
Senast redigerad av 1 Primus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Primus skrev: sön 13 sep 2020, 19:19 När man säger att man inte säljer diesel, mennar man då att de ersätts av mildhybrider med diesel då? Så har jag tolkat det.
Jag tolkar det som att mildhybrid med dieselmotorn är en övergång under något år, sen är Volvo och diesel ett minne blott.
Då blir det rena elbilar eller bensin/el...
Hur Volvo kan se ett problem i att köra på HVO100 är en gåta för mig.
av Vardelos
Primus skrev: sön 13 sep 2020, 19:19 När man säger att man inte säljer diesel, mennar man då att de ersätts av mildhybrider med diesel då? Så har jag tolkat det.
Man anser att bensin mildhybriderna har tagit mellanskillnaden i förbrukning om man jämför bensin med diesel.

Sen enligt mig borde det ju vara ännu bättre då med diesel mildhybrid.

Men bort ska dom iaf.
av fragge
fjohan82 skrev:Hur Volvo kan se ett problem i att köra på HVO100 är en gåta för mig.
Tyvärr hjälper inte HVO100 nämnvärt mot NOX problemet. Dieseln är lika dödsdömd trots HVO100.

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]

Har batterierna varit fulladdade? Och vad har det […]

Vaccumslangar till 940

Har du koll på vad det är för dime[…]