Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JanneB77
HeavyMetal skrev:
leiwi skrev: ons 03 jun 2020, 16:41
jaronsso skrev: Dragkroken kommer sannolikt från samma tillverkare.
Kroken på MB-bilen i ovan länk är helt identisk med min på min V60.
Ja kanske liknande men MB s drag är inte semi automatiskt utan fäller ut och in sig helt själv utan mäsklig hjälp :-)
Jag hade gärna sett helautomatiskt på Volvo, fattar inte varför dom inte har det år 2020?
Personligen tycker jag att den semielektriska är smidigare för de helautomatiska jag har sett fälls ju ut/in så sjuukt långsamt. Grannen hade en BMW 5-serie med helelektrisk och det var bara att trycka på knappen, gå och ta en kopp kaffe och sen var den utfälld när han kom tillbaka. Jag hade blivit sjukt irriterad av det. Bättre att den fälls ned snabbt och sen klickar man bara upp den! :-D
av Lövet
JanneB77 skrev: Personligen tycker jag att den semielektriska är smidigare för de helautomatiska jag har sett fälls ju ut/in så sjuukt långsamt. Grannen hade en BMW 5-serie med helelektrisk och det var bara att trycka på knappen, gå och ta en kopp kaffe och sen var den utfälld när han kom tillbaka. Jag hade blivit sjukt irriterad av det. Bättre att den fälls ned snabbt och sen klickar man bara upp den! :-D
BMW har dessutom haft enorma problem med sina helelektriska krokar. Det sitter ett kugghjul i kroken i plast som slits ut. Detta drev går inte att byta utan man måste kassera hela kroken och köpa ny för 14.000kr.

De semielektriska har i princip inga mekaniska problem alls så den lilla insatsen att vika upp kroken med foten är värd det.
av XC888
Edwe skrev: tor 04 jun 2020, 19:07 köpte en med vanligt kulskydd, vanlig V60 verkar funka bra men testade bara en gång
Är där hål i kulskyddet så att eventuell vattenansamling kan rinna ut när det är infällt?
av jaronsso
XC888 skrev:[quote=Edwe post_id=<a href="tel:1383317" data-original-title="" title="">1383317</a> time=<a href="tel:1591290422" data-original-title="" title="">1591290422</a> user_id=12760]
köpte en med vanligt kulskydd, vanlig V60 verkar funka bra men testade bara en gång
Är där hål i kulskyddet så att eventuell vattenansamling kan rinna ut när det är infällt?[/quote]
Edwe skrev: tor 04 jun 2020, 19:07 köpte en med vanligt kulskydd, vanlig V60 verkar funka bra men testade bara en gång
Om inte.
Kör två spik igenom så blir det hål.

Men vanliga v60 fungerar fint ja. Med Volvo original-kulskydd också.
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag fäller in kroken med foten ja...
av JanneB77
grillchips skrev:Jag fäller in kroken med foten ja...
Så kan man ju förstås också göra..! :-D
Blir dock skitiga pjuck om man inte har kulskydd...
Tycker att den semielektriska (eller semihumana, beror på hur man ser det) fungerar väldigt bra! Man slipper meka med en demonterbar kula och man slipper se möget när man inte använder den. Och det går väldigt snabbt att fälla ut/in.
av Edwe
jaronsso skrev: tor 04 jun 2020, 21:23
XC888 skrev:[quote=Edwe post_id=<a href="tel:1383317" data-original-title="" title="">1383317</a> time=<a href="tel:1591290422" data-original-title="" title="">1591290422</a> user_id=12760]
köpte en med vanligt kulskydd, vanlig V60 verkar funka bra men testade bara en gång
Är där hål i kulskyddet så att eventuell vattenansamling kan rinna ut när det är infällt?
Om inte.
Kör två spik igenom så blir det hål.

Men vanliga v60 fungerar fint ja. Med Volvo original-kulskydd också.
[/quote]

Bra tips, nej det var inte hål i det
Användarvisningsbild
av grillchips
@JanneB77, fördel att ha svarta skor! ;)
Skämt åsido, jag är jättenöjd med min semiautomatiska. Eftermonterade själv och det var värt varje krona och svordom. Saknar INTE den avtagbara jag hade på förra bilen.

Men i trådstartarens fall där meken "rättade till" bakstöten, finns det ingen risk att den hoppar tillbaka och så står man där med skrapljud igen? Lätt åtgärdat förstås men känns som en halvtaskig lösning. Förvisso kanske något man får leva med om marginalerna nu är så små och man prompt vill ha på kulskyddet, känns inte helt najs oavsett.

Problemen började när jag låg p&ar[…]

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]