Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LazerHawke
volvobrasse skrev: sön 02 feb 2020, 21:33 Ok! Tycker min s60 T5 slukar bensin. Ligger och snittar över litern. Är det normalt?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du kollat trycket i däcken spelar också en roll på förbrukningen
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Freddy100 skrev: fre 07 feb 2020, 08:59
FSandstrom skrev: fre 07 feb 2020, 00:33
Lockis skrev:
Vad i Eco är du ute efter om inte coasting?
Den växlar annorlunda. Vid acceleration så kan man trycka rätt hårt på gasen utan att den växlar ner, och den växlar upp rätt mycket snabbare. Helt enkelt håller den sig på lägre varvtal vid stadskörning tycker jag, men vid konstant hastighet märker jag ingen skillnad, typ.
Jag förstår inte vad du menar. Du skriver motsägande påståenden.
Jag tycker själv att det här med att växla upp betyder lägre förbrukning låter lite konstigt, men jag tror att det ovan är korrekt :-). Men på eco ligger T6an och pendlar kring 1500 varv beroende på hastighet, så typ 1350-1750. I Comfort så ligger den gärna på 2000 vid acceleration. Antar att motorn är tillräckligt stark för att klara av låga varv på T6:an, men av någon anledning så vill min T8a alltid ligga över 2000 varv på låga hastigheter när elen är slut. Så det eco-läget är uppenbarligen annorlunda fast det är väl i princip samma motor även om allt ligger på framhjulen. Blir lite trött på det, speciellt när den dessutom laddar lite också för då är mätaren fastlimmad på 25l/10 mil.
Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]

Det är 9000 mil intervall på remmen och[…]