Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har inte läst hela tråden faktiskt så upprepar säkert någonting nu.

Rent spontant tror jag att en klen motor med manuell låda gör att en ung förare inbjuds till att köra mer aggressivt. Precis som alla jäkla småbilar som skall hävda sig. En automat inbjuder inte till samma typ utav körning så att manuell är billigare förbrukningsmässigt är inte en garanti.

Nu får du bättre andrahandsvärde på manuell men med 7 st bilar ute och 3000 mil på vardera bil ökar chansen för olyckor, ett aggressivt körsätt ökar även det på chansen för olycka. Hur många självrisker kan du betala innan ”försprånget är betalat?”

Hos försvarsmakten är manuella bilar representativa för olyckor och jag ifrågasatte även varför man valde bort parkeringssensorer då detta också är en väldigt vanlig skada på försvarets bilar.

Sen är ju automat helt klart skönast och gör att man är mer utvilad när man väl är hos kunden.

Men jagar du enbart pengar kan jag hitta på 100 olika presentationer som gör att ingen kommer tveka på beslutet om manuella bilar.
av Lockis
Att ifrågasätta ett co2 värde gräns är helt galet, företagen har den ur miljö synpunkt.

Att även uttala sig som du gör om Kia är ytterligare ett exempel på hur oinsatt du är.

Detta handlar inte om något annat än att du gillar Volvo och vill köra Volvo. Därför är det viktigt att du kan sälja in detta för att det ska vara lika för alla.

Att du dessutom ifrågasätter min data på 6.0 i förbrukning på en V60 D4 (som jag för övrigt kört snart 4000 mil med) tyder ytterligare på att den här tråden är helt onödig. Du är inte villig att lyssna på input som inte stödjer dig och din synpunkt.
Användarvisningsbild
av Kloge
Hur får man bättre kontroll med manuell?
Landsväg/motorväg ingen skillnad.
Stadskörning automat oslagbart.
När man dessutom ser att lagen mot att hålla telefonen i handen under körning ignoreras där folk styr, växlar och samtidigt håller i telefonen.

Omkörningar med kickdown. Kan inte bli fel. Läste om en på ett forum som skulle köra om. Han skulle växla från femman till fyran men fick i tvåan.
Motorns varvtal hade gjort en F1 bil avundsjuk
Att man har sämre kontroll med automat är ett vanligt argument från personer som inte kört så mycket automat. Det är ju föraren som väljer växel inte automatlådan. Genom att minska på gasen växlar lådan upp och om man gasar så växlar lådan ner, så har det varit ända tillbaka till min gamla 940 med mekanisk automatlåda. Efter att ha kört en stund märker man hur mycket man behöver gasa för att den ska växla ner. Att köra om med automat skulle jag säga är säkrare eftersom man inte behöver välja växel, det är bara att varva till varvstoppet så slänger den i nästa växel.
Användarvisningsbild
av Cotag
Låter underligt i mina öron att du fått bättre restvärde på man än aut. Bilar med manuell låda brukar ju betraktas som iskalla i jämförelse med automatare av bilhandlare vid inbyte. Har du verifierat din handlares uppgifter med flera offerter från andra?
Inköparen skrev: fre 29 nov 2019, 15:28
DmA skrev: fre 29 nov 2019, 14:31 Hur mycket kommer dina säljare köra med bilarna? Kommer det vara förmånsbil? alltså att dom får användas privat också? Jag hade inte heller tatt i tång med en manuell bil idag. kör ca 4000mil om året i tjänst och ca 1000 privat med min förmånsbil. Hade inte varit en glad anställd om min chef tvingade på mig en manuell.

Hämtade förövrigt ut en fullsmetad V60CC idag. Fick bestämma 100% själv. = Nöjd anställd!
Säljarna är i yngre 20 års åldern och de kan välja om bilen blir en förmånsbil eller en företagsbil. Kör cirka 3000 mil i tjänsten om året. Förduelen för dom om de väljer företagsbil är att den kostar dom 0 kr, nackdelen är att de får bara använda bilen privat högst 100 mil om året och vid högst 10 tillfällen.
Vadå fördel?
Om det krävs för att utföra arbetet är det naturligt att det inte ska kosta dem 1 krona.
Vad är fördelen med det?
Eller tvärt om - vad är motsatsen?
Att de ska tvingas betala för en bil man endast får använda i tjänsten?
av Lövet
Cotag skrev:Låter underligt i mina öron att du fått bättre restvärde på man än aut. Bilar med manuell låda brukar ju betraktas som iskalla i jämförelse med automatare av bilhandlare vid inbyte. Har du verifierat din handlares uppgifter med flera offerter från andra?
Det finns överhuvudtaget något märkligt att återförsäljaren garanterar restvärdet. Det gör normalt finansbolaget.
Lövet skrev:
Cotag skrev:Låter underligt i mina öron att du fått bättre restvärde på man än aut. Bilar med manuell låda brukar ju betraktas som iskalla i jämförelse med automatare av bilhandlare vid inbyte. Har du verifierat din handlares uppgifter med flera offerter från andra?
Det finns överhuvudtaget något märkligt att återförsäljaren garanterar restvärdet. Det gör normalt finansbolaget.
Nja vet att vissa bolag kräver garanterat restvärde på offerten. Hade så på ett tidigare jobb där autoplan stod för fiolerna.
av III
Tycker det är väldigt märklig diskussion. Vara så låst vid manuell. Jag har som sagt en manuell idag , den ägs privat och då finns det vissa ekonomiska fördelar. Kör man i tjänsten finns det andra värden än bara kronor och ören, ex arbetsmiljö. Komfort. Det kanske rent av är billigt att låta de som vill ha automat få det jämfört med besparingen i ören. Kan bara svara för mig men skulle inte vilja ha en förmånsbilmed manuell. Några kronor för arbetsmiljön och nöjda medarbetare är väl billigt? Finns det några som vill ha manuell så se det som bonus för din del.
av Lövet
stevvee skrev:Nja vet att vissa bolag kräver garanterat restvärde på offerten. Hade så på ett tidigare jobb där autoplan stod för fiolerna.
Jo absolut, men då är det just autoplan som givit restvärdet på bilen, inte återförsäljaren. Det är det som låter så märkligt.

Automat, fyrhjulsdrift och dragkrok är idag närmast "gratis" eftersom restvärdet är så extremt högt (förutom ränta och sociala delen av förmånsvärdet för arbetsgivaren). Till och med europcars hyrbilar har dragkrok och automat eftersom restvärdet är så högt. Jag lovar att Europcar är rätt så mycket bättre på att räkna restvärde än den genomsnittlige Volvohandlaren...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att det[…]

XC70 D4 awd, D5244T17. Lurar på om vevhusve[…]

@MKV70 , Har du någon uppdatering, upplever[…]

Brainys V60

Känns orimligt att det där ska kunna ses[…]