Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av djeppeFlesh
@B2dominator,
Mja, nu när jag tänker efter, undra om inte det löstes automagiskt. Tror inte jag behövde lägga till den i appen utan den trillade in efter ett samtal till cbv supporten...
av JeanDelin
Nu har jag kört i tre dagar i min nya V60 B3 Inscription Denim Blue som jag hämtade i onsdags. Jag måste säga att jag är jättenöjd med att annullera den originala bilen som skulle ha troligen kommit i slutet av juli. 11000 km i demobilen från juli 2021 är inte så pass mycket.
av PHilll
Jag tittar lite på V60 T6 Plugin men blir inte riktigt klok på vad som är ändrat på dem olika årsmodellerna, kan någon med kunskap klargöra detta så vore jag tacksam.
Vilka årsmodeller har fått nya 18.xkwh batteriet? Jag har hittat info om 11.x (vilket om jag förstått rätt är 19-20?), jag har även hittat info om 16.x kwh, rörigt.
I vilken årsmodell lades elvärmaren till?
Ifrån vilket årsmodell blev android infotainmentsystemet? Alltså inte android auto.
Användarvisningsbild
av bem
PHilll skrev: sön 08 maj 2022, 09:13 Jag tittar lite på V60 T6 Plugin men blir inte riktigt klok på vad som är ändrat på dem olika årsmodellerna, kan någon med kunskap klargöra detta så vore jag tacksam.
Vilka årsmodeller har fått nya 18.xkwh batteriet? Jag har hittat info om 11.x (vilket om jag förstått rätt är 19-20?), jag har även hittat info om 16.x kwh, rörigt.
Ifrån vilket årsmodell blev android infotainmentsystemet? Alltså inte android auto.
18,8 kW hybridbatteri:
Kom på MY22 late.
11,6 kW hybridbatteri:
MY22 early och tidigare. Ev kan det vara nån tidigare årgång som hade lite mindre batteri men minns inte, plöj igenom manualerna ang. specifikationer på V60 laddhybrid på Volvo Cars hemsida så finns uppgifterna.
Elvärmare:
Kom på MY22 early men det gick få bensinvärmare som option och då utgick elvärme dvs. den blev som en MY21 ang värmesystemet. På MY22 late och MY23 går det inte få bensinvärmare ens om man skulle vilja.
Google infotainment:
Kommer i V60 MY23.
Övrigt nytt på MY23 är t.ex. dolda avgasrörändar så de syns inte nederkant bakre kofångaren. Har detta arrangemang på min V90 T6 Recharge MY22. 145 hk elmotor (87 hk innan) samt enpedalkörning (B, bromsläge, finns dock på tidigare MY) kom redan på MY22 late tillsammans med 18,8 kW hybridbatteriet.
av PHilll
bem skrev: sön 08 maj 2022, 14:11
PHilll skrev: sön 08 maj 2022, 09:13 Jag tittar lite på V60 T6 Plugin men blir inte riktigt klok på vad som är ändrat på dem olika årsmodellerna, kan någon med kunskap klargöra detta så vore jag tacksam.
18,8 kW hybridbatteri:
Kom på MY22 late.
11,6 kW hybridbatteri:
MY22 early och tidigare. Ev kan det vara nån tidigare årgång som hade lite mindre batteri men minns inte, plöj igenom manualerna ang. specifikationer på V60 laddhybrid på Volvo Cars hemsida så finns uppgifterna.
Elvärmare:
Kom på MY22 early men det gick få bensinvärmare som option och då utgick elvärme dvs. den blev som en MY21 ang värmesystemet. På MY22 late och MY23 går det inte få bensinvärmare ens om man skulle vilja.
Google infotainment:
Kommer i V60 MY23.
Övrigt nytt på MY23 är t.ex. dolda avgasrörändar så de syns inte nederkant bakre kofångaren. Har detta arrangemang på min V90 T6 Recharge MY22. 145 hk elmotor (87 hk innan) samt enpedalkörning (B, bromsläge, finns dock på tidigare MY) kom redan på MY22 late tillsammans med 18,8 kW hybridbatteriet.
Tack för klargörandet!

Med andra ord bör man satsa på en MY22 Late då om man siktar på en beggad. Har dem sagt något om man kan efterinstallera android på äldre Sensus infotainment system?
Hur långt kommer man på 11.6kwh batteriet sommar/vinter?
Användarvisningsbild
av bem
Ja V60 Recharge MY22 late är det du skall satsa på som beg. om du vill ha det större 18,8 kW hybridbatteriet.
Så bra är inte Google infotainment att man skulle byta från Sensus till Google (vilket jag aldrig tror går att byta till om bilen har Sensus från fabrik). Jag har kört med Google infotainment i över 8 månader och även om det funkar rätt OK vid det här laget i min V90 T6 Recharge MY22 early så kändes systemet rätt omoget när jag hämta ut bilen ny. Men med 4 mjukvaruuppdateringar har det blivit bättre. Men funktioner i Volvo Cars appen är ännu bara basic.
Min erfarenhet är att i vardagskörning med mitt 11,6 kW hybridbatteri kommer jag ca. 75-80 % av värdet på körsträcka el som WLTP har. I mitt fall är WLTP 61 km på el, i vardagskörning har jag som längst kommit 49 km hittills, men det är under för eldrift gynnsamma förhållanden som ca. +20 grader, plattmark på asfalt och lugn körning i ca. 80 knyck (på vintern förstås kortare körsträcka på el främst på grund av kallare temperatur).
av Jonta73
Äntligen så landade min T6 hybrid hos ÅF. Beställdes I Nov. Lite tillbehör som ska monteras på och ett lackskydd sen ska det bli härligt att hämta ut den. Ser fram emot att köra all vardagskörning på el.
Bilagor
0FB04E02-5B75-4450-9941-A102A898176F.jpeg
0FB04E02-5B75-4450-9941-A102A898176F.jpeg (628.12 KiB) Visad 580 gånger
av Lockis
PHilll skrev:
bem skrev: sön 08 maj 2022, 14:11
18,8 kW hybridbatteri:
Kom på MY22 late.
11,6 kW hybridbatteri:
Elvärmare:
Google infotainment:
Kommer i V60 MY23.
Tack för klargörandet!

Med andra ord bör man satsa på en MY22 Late då om man siktar på en beggad. Har dem sagt något om man kan efterinstallera android på äldre Sensus infotainment system?
Hur långt kommer man på 11.6kwh batteriet sommar/vinter?
Man kommer inte kunna byta ut Sensus till Android. Och det är inget jag skulle rekommendera ;) Sensus systemet är mycket bättre...
Räckvidden på en V60? Min hyrbil tar sig runt 40-45 km nu i maj i södra sverige. Lite beroende på vad det är för vägar. Under vintern när det är som kallast har jag sett räckvidden vara under 20km :-o
Användarvisningsbild
av bem
Jonta73 skrev: mån 09 maj 2022, 07:32 Äntligen så landade min T6 hybrid hos ÅF. Beställdes I Nov. Lite tillbehör som ska monteras på och ett lackskydd sen ska det bli härligt att hämta ut den. Ser fram emot att köra all vardagskörning på el.
Härligt med en sprillans ny bil nu på våren. Speciell känsla att se en Volvo med de där vita "lapparna" på rutorna som innehåller en massa info om bilen från fabriken. Minns det själv på min V90 Recharge MY22. Vi får hoppas du har bättre tur med Registreringsskyltarna än jag hade, de var spårlöst försvunna hos min Volvohandlare efter de beställt skyltarna, de fick beställa en gång till och det fördröjde min bil med nån vecka innan jag kunde hämta den. Var annars minimalt med tillbehör min Volvoverkstad skulle montera förutom reg.skyltarna: lastgaller och stänklappar. Den stora dagen när man får hämta nya bilen hos handlaren är lite speciell som alla vet som gjort det. Är ju inte var dag man hämtar ut en sprillans ny bil. Du kommer säkert bli supernöjd med din V60 MY22 late, det stora batteriet på 18,8 kW och elmotorn på 145 hk kommer göra körning på el till ett sant nöje. Enpedalskörning kanske du kommer gilla också.
Lycka till med nya bilen, och jag hoppas du får många bekymmerslösa mil med den!
av Wassis
Robert78 skrev: tor 05 maj 2022, 18:15 Hur ser det ut för er andra som får vänta sjukt länge först på få leveransdatum och sen på själva bilen får ni någon kompensation?
Beställde min början på februari och har inte ens fått leveransdatum gällande min v60T6 recharge.
Jag beställde en ny V60 CC i November, men 22orna tog slut så jag skulle få en 23a. Har fortfarande inte fått något leveransdatum.
  • 1
  • 255
  • 256
  • 257
  • 258
  • 259
  • 315
945 ltt tempgivare

Det är inte så mycket som kan gå […]

Vad har ni för försäkringsbolag sam[…]

Provade söka igår igen och har få[…]

Hybrider har knapp för att öppna tankloc[…]