Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HTA
Hämtat ut min V60 T6 recharge r-design 2022 late nu och jag måste ju säga att jag är rätt så nöjd.

Som några var inne på så saknades bliss och cta. Gick inte att få på v60 2022 så säljaren jag hade (han hade slutat när jag väl skulle hämta bilen) var inte med alls med på vad som gällde när jag la beställningen. Jaja jag har aldrig kört bil med bliss så inget jag behöver sakna känner jag.

Sen så försvann smartphone integrationen på vägen från beställning till leverans men den går att få till i efterhand då usb-uttagen är på plats så det är lugnt.

Förkonditionering via el är nice. Funkar väldigt bra och det blir varmt på 5-10min.

Har inte hunnit köra så mycket men 43km på el med 50% återstående batteri till 10% var bra så det ser lovande ut.
Eldriften var ju överraskande bra också. Kändes inte att man körde en så pass tung bil.

Mycket nytt att lära sig men allt verkar ändå logiskt och det mesta sitter redan där samt att alla som skrivit i tråden gett bra med info innan man fick sin bil.
Användarvisningsbild
av Perra83
Blis har jag sällan haft nytta av utan uppsikten i speglarna räcker rätt bra. CTA däremot är svinbra på parkeringsplatser. Jag får inte heller dessa system men vi kör så lite bil numera så ja kan knappt nyttja alla system.
Härligt att du fick elvärmaren. Då är det kanske bara 90-bilarna som blir utan och får bensinvärmare istället. Det ska bli riktigt skönt att slippa bensinvärmare.

HTA, va fick du för sommardäck till din?
av HTA
Perra83 skrev: lör 02 apr 2022, 15:00
HTA, va fick du för sommardäck till din?
Jag fick Michelin Primacy 4 tyckte jag det stod på däcken. 235/40-19

Ja elvärmaren var det drag i. Gick väldigt fort i -1 grader.
Men en sak upptäckte jag nu och det var att den verkade dra strömmen ur batteriet och inte från hushållet fast kabeln var i när jag förvärmde.
Måste ha misstolkat den funktionen.
Dock började den ladda bilen under tiden så det gick väl på ett ut antar jag.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Hur mycket drar V60 på batteriet med elvärme, om man inte har någon laddare ansluten till bilen?
Jag förutsätter att en extern energikälla inte är ett krav år 2022 för att kunna få värme i bilen innan avfärd, då dessa laddhybrider både har högvoltsbatteriet och 12V-batteriet....
av HTA
fjohan82 skrev: lör 02 apr 2022, 18:52 Hur mycket drar V60 på batteriet med elvärme, om man inte har någon laddare ansluten till bilen?
Jag förutsätter att en extern energikälla inte är ett krav år 2022 för att kunna få värme i bilen innan avfärd, då dessa laddhybrider både har högvoltsbatteriet och 12V-batteriet....
Inget krav på att ha laddkabeln i bilen om man vill värma upp den innan färd men hybridbatteriet får ju inte vara tomt.

Lätt uträknat på mina ca 10min som jag förvärmde bilen i -1 grader och då blev det riktigt varmt i bilen så drog den ca 0.6kw/h av batteriet.
Användarvisningsbild
av fjohan82
HTA skrev: lör 02 apr 2022, 19:02
fjohan82 skrev: lör 02 apr 2022, 18:52 Hur mycket drar V60 på batteriet med elvärme, om man inte har någon laddare ansluten till bilen?
Inget krav på att ha laddkabeln i bilen om man vill värma upp den innan färd men hybridbatteriet får ju inte vara tomt.

Lätt uträknat på mina ca 10min som jag förvärmde bilen i -1 grader och då blev det riktigt varmt i bilen så drog den ca 0.6kw/h av batteriet.
Aha ja det var ju inte mycket, med de förutsättningarna låter elvärmare bättre än en bensinvärmare.
av miata
Hej!
Har just hämtat ut min nya V60 T6 efter 7 månaders väntan. Helt nöjd men vissa problem har jag noterat.
Volvo on Call var svårstartad. Tog 2 dagar att hitta bilen, sen utloggning och ominstallation av appen för att få värmare att fungera.
"Sparköppning" av baklucka fungerar bara i undantagsfall.
Lite undrande om räckvidd på batteridrift. Efter fulladdat batteri så anger instrumentet räckvidden till 67 KM. Utlovat är ju ca 88 km (20 km skillnad). Är det någon inställning man skall göra. Kör i hybriddrift i lugn takt.
av HTA
miata skrev: sön 03 apr 2022, 11:40 Efter fulladdat batteri så anger instrumentet räckvidden till 67 KM. Utlovat är ju ca 88 km (20 km skillnad). Är det någon inställning man skall göra. Kör i hybriddrift i lugn takt.
Tror det är en uträknad räckvidd utifrån hur mycket batteriet dragit ur hittils på din körning.
Körmönster och värme etc i bilen påverkar hur långt bilen anser att du kommer.
Min som jag hämtade för några dagar sedan står på 66km efter full laddning.
  • 1
  • 245
  • 246
  • 247
  • 248
  • 249
  • 315
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv