Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
Sevir skrev:
Lockis skrev:
Sevir skrev: Det vad kul att höra när volvo säger 0,8.
va? Volvo säger inte 0.8 liter milen :-D Eller?
Bild
... Det där är 0.8 liter per 10 mil. Alltså i snitt 8cl per mil.
@Lustgasen, gissar jag har haft en förbrukning på 0.59l/mil alltså 59cl per mil.
Tillverkare brukar prata om förbrukning per 10 mil. Personer om förbrukning per mil.
av Sevir
Lockis skrev:
Sevir skrev:
Lockis skrev: va? Volvo säger inte 0.8 liter milen :-D Eller?
Bild
... Det där är 0.8 liter per 10 mil. Alltså i snitt 8cl per mil.
@Lustgasen, gissar jag har haft en förbrukning på 0.59l/mil alltså 59cl per mil.
Tillverkare brukar prata om förbrukning per 10 mil. Personer om förbrukning per mil.
Nu blev det lite pinsamt.. :) Jag tänker alltid per mil för det har jag alltid gjort. Reflekterade således inte att det stod 0,8l/100km
av Sevir
Är det värt att ta T8an över T6?
Inga jätte pengar (7200kr extra över avtalsperioden 36 mån).
Användarvisningsbild
av fjohan82
Sevir skrev: tor 31 mar 2022, 14:54 Är det värt att ta T8an över T6?
Med den extra effekten som T8 innebär till en så blyg summa finns det inget att tveka på :-)
av Sevir
fjohan82 skrev:
Sevir skrev: tor 31 mar 2022, 14:54 Är det värt att ta T8an över T6?
Med den extra effekten som T8 innebär till en så blyg summa finns det inget att tveka på :-)
Lite så jag tänkt också, mest om det är pengar väl spenderade när man kommer köra mest på elen tills man ska ta en långtur.
Användarvisningsbild
av Lustgasen
Sevir skrev:
Lustgasen skrev:Gått en månad nu från leverans och är otroligt nöjd än så länge. Körde 82 km igår på el, landsväg / motorväg. Och när elen var slut drog den 0,59 med fyra pers och last så jag är väldigt nöjd!
Det vad kul att höra när volvo säger 0,8.
Ja det var väldigt positivt, men det var landsväg och jag körde med Pilot Assist. På hemvägen från Göteborg drog den 0,68 men då låg jag på lite också, runt 130 och en del omkörningar.

Men det här med uppkopplad bil är lite roligt, i förrgårmorse så möttes jag av fyra rutor nere, och de var de inte när jag låste bilen på kvällen innan, som tur var så var det ingen nederbörd under natten så det var ingen skada skedd.
av Sevir
Lustgasen skrev:Men det här med uppkopplad bil är lite roligt, i förrgårmorse så möttes jag av fyra rutor nere, och de var de inte när jag låste bilen på kvällen innan, som tur var så var det ingen nederbörd under natten så det var ingen skada skedd.
Jisses :o
av Lockis
Sevir skrev:Är det värt att ta T8an över T6?
Kanske?

T8 är ju snabbare. Men, snabbare betyder också roligare (åtminstone i min värld) och roligare brukar vara dyrare i slutändan ;-)

Jag valde T6 på förmånsbilen. Men min kostnad hade varit mer än 7200 över 36 månader.
av TurboDanneV70
Sevir skrev:
Lockis skrev:
Sevir skrev: Det vad kul att höra när volvo säger 0,8.
va? Volvo säger inte 0.8 liter milen :-D Eller?
Bild
Volvo säger som bilden 0,8 l/100km alltså 0.08 l/mil

Detta måste ändå vara att man ALLTID har batteri att köra på och att den hjälper till med bensinmotorn ibland. VÄLDIGT låg siffra oavsett.
av Lockis
TurboDanneV70 skrev:
Sevir skrev:
Lockis skrev: va? Volvo säger inte 0.8 liter milen :-D Eller?
Bild
Volvo säger som bilden 0,8 l/100km alltså 0.08 l/mil

Detta måste ändå vara att man ALLTID har batteri att köra på och att den hjälper till med bensinmotorn ibland. VÄLDIGT låg siffra oavsett.
Lite glädje siffror är det garanterat. Men du ska ju ta dig upp till 94km (eller var det 96km?) på en laddning. I dessa nya bilarna används bensin bara till bensinmotorn då man inte har bränslevärmare längre.
  • 1
  • 243
  • 244
  • 245
  • 246
  • 247
  • 315

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]