Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ARX
#1560526
Ny på forumet som har beställt en XC60 T8 Ultimate Dark med B&W, 22” samt luftfjädring.

Beställdes i Denim Blue men har börjat snegla lite på andra färger. Kan verkligen uppskatta kontrasten en ljus färg ger mot de svarta detaljerna. Vapour Grey går bort då jag inte gillar ”grundfärgs-looken”. Så valet står mellan en vit eller en silver. Frun vill ha Platinum Grey men har svårt för att den blir så brun i vissa ljus. Är det någon som har koll på vilken färg som är ”bäst” ur ”användarvänlighets-perspektiv”.

Undrar främst hur de är med smuts men även oundvikliga repor eller annat som kan bli. Onyx-svart gick bort efter att ha besökt några Volvo-handlare och sett hur en beggad onyx visar repor och annat. 😳

Så vad säger ni? Vit eller Silver? 😊
av TurboDanneV70
#1560556
Vit är ju förbannat snyggt med dom svarta detaljerna dock oxå syns smutsen bättre osv. Silver håller sig "renare" längre. Har haft en silvrig bil och den har sett renast ut efter ett tag. Har haft vita bilar och svart nu och på dessa syns ju smutsen bättre.

Mellan dom färgerna hade jag ändå valt vit och tvättat oftare. Personligen tycker jag vit med svarta detaljer är snyggt. Nästa Volvo blir vit för min del iaf.
av UnleashFusion
#1560559
Jag tycker Silver över vit; vitt är så standard att jag nästan kräks men jag håller med som ovan sägs. Silver håller sig renare än vit. Smaken är som baken.
av lpc123
#1560577
Vit?? apropå grundfärg ;-) Nej silver alla dagar då. Fick ta över en vit XC60 och den blir skitig på nolltid
Användarvisningsbild
av bem
#1560589
Jag är lite svag för ljusare färger, metallic. Förr gilla jag dock mörkare. Har en aningens mörkare nyans än dagens Bright Dusk metallic på min nuvarande Volvo.
Bright Dusk med tema "Dark" tycker jag personligen ser ut att vara en fin kombination:
En varm, extra metallisk silverfärg med lätt rosa toner som framhäver bilens former och ger ett intryck av anodiserad metall i direkt solljus.
Så här ser den ut, XC60, på Volvo Cars hemsida i den färgen i tema Dark:
https://www.bing.com/images/search?view ... t=2&sim=11

Du kan se hur min bil (något mörkare nyans) fast med tema "Bright" (Dark fanns inte när jag skaffa min V90 Recharge MY22) här nedan.
När bilen var sprillans ny:
viewtopic.php?p=1460351#p1460351

För nån vecka sen vid byte till vinterhjulen:
viewtopic.php?p=1558151#p1558151
av ARX
#1560625
Var och kikade på bilia förra helgen och de hade en ”champagne” färgad stående i hallen.
Gillade den, men frågan är hur andrahandsvärdet blir på en sådan.
IMG_6157.jpeg
IMG_6157.jpeg (2.61 MiB) Visad 495 gånger
av perhall
#1560644
Snygg färg, kan inte tro den får dåligt andrahandsvärde. De flesta normala färger får ganska ok andrahandsvärde.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1560645
Jag har alltid tyckt att vit ser ut som en bil man har glömt att lacka. Jag är nog inne på att välja den nya färgen vapour grey. Den ser modern ut och med mörka detaljer blir det ett facelift mot vad man är van att se på XC60.

Jag tänkte först demin blue och light. Ju mer jag tänker, det mer känns det gammalt, den färgen har rullat länge nu och börjar kännas gammalt. Sen gör det inte ont att slippa punga ut 8900:- när man ändå metaliclack. Jag kan ju istället sätta på ett drag.
Användarvisningsbild
av bem
#1560678
ARX skrev: tor 09 nov 2023, 19:29 Var och kikade på bilia förra helgen och de hade en ”champagne” färgad stående i hallen.
Gillade den, men frågan är hur andrahandsvärdet blir på en sådan.
Tycker den är mycket snygg.
Har bilen vettig utrustning tror jag färgen är något underordnad för en begagnatköpare, om priset är vettigt.
Metallic får man inget extra för när man säljer en bil men det kostade i regel en 8-9 tkr för att få metallic på en nytillverkad Volvo tidigare men numera verkar metallic ingå på många modeller även i lägsta utrustningsnivån (Core), i alla fall vid Care by Volvo abonnemang.
av perhall
#1560711
Jag skulle säga att man visst får mer för metallic, särskilt som många bilar har mycket få färger utan metallic. Jag har sett data på priser för olika färger vid ett par tillfällen.
Möjligen är vissa färger undantagna, vit kan ju vara populär i perioder och så har den mycket riktigt ofta att pristillägg numera.
  • 1
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 230

Oseriöst skrivet tycker jag. Det är ju […]

Det är förmodligen ev SV lampa. Den finn[…]

Jag har bytt oljan på min men det är en[…]

Alldeles riktig: Det blev en "modernare"[…]