Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Slasse skrev:Aha, då är det en annan historia. Jag tror inte att marknadsvärdet kommer att sjunka så mycket om BLIS/CTA saknas. Jag ser massor med nya Volvos som inte har BLIS rulla ute på vägarna. CTA och rear collission warning tror jag knappt några vet var det är.
Tror inte heller det kommer påverka nämnvärt. Det är bara att titta på lite äldre Volvo och kolla prisskillnaden exempelvis på en XC70N med och utan BLIS - går inte se någon. Jag har haft motsvarande BLIS på ett par bilar, och har det inte längre. Tycker det varnar vid fel tillfällen och jag vrider ändå helt automatiskt på huvudet vid filbyten. Saknar backkamera mera, mest för att min korkade katt har en förmåga att springa in bakom bilen i garaget hela tiden.
av Fattiglapp
Fast V70N är ganska gamla och inte så dyra vid det här laget.
Min bil har ett listpris i 600 ksek-trakten, och kommer efter tre år ha en del värde kvar (hoppas jag). Den som köper en begagnad bil för runt 300 ksek har kanske lite högre krav? Det lär ju inte vara svårt att hitta en 2021 V60 med BLIS och CTA som bara är några månader äldre.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Slasse skrev:Aha, då är det en annan historia. Jag tror inte att marknadsvärdet kommer att sjunka så mycket om BLIS/CTA saknas. Jag ser massor med nya Volvos som inte har BLIS rulla ute på vägarna. CTA och rear collission warning tror jag knappt några vet var det är.
Lite nyfiken på hur du kan se på nya rullande Volvos att dom inte har BLIS?
Användarvisningsbild
av Vovlocar
Slasse skrev: mån 31 maj 2021, 15:27 Aha, då är det en annan historia. Jag tror inte att marknadsvärdet kommer att sjunka så mycket om BLIS/CTA saknas. Jag ser massor med nya Volvos som inte har BLIS rulla ute på vägarna. CTA och rear collission warning tror jag knappt några vet var det är.
Fler bilar (MY22) med sämre säkerhetsfunktioner än andra bilar gör DIN bil (MY22) mindre attraktiv.
Urvalet av bilar med liknade sämre säkerhet ökar varför det blir sämre värde i andrahand. Det blir en utspädning av begagnatmarknaden på B-Volvos av årsmodell 22, V60.

Vad gäller säkerhet och att ”folk” inte känner till vissa funktioner är just det som definierar den här typen av säkerhet. Säkerheten hjälper dig när du minst anar att du behöver den. För att du råkade brista just vid ett tillfälle som var farligt för dig eller någon annan. Precis som det är tänkt.

Jag misstänker att MY22 kommer ha andra försämringar (p g a halvledarbristen) som inte kommuniceras eller syns direkt. Sådant som en mekaniker kan se när hen servar din b-halvledar-edition.
av Glueharbour
Så här svarade Volvo på skillnaderna på MY22 gentemot MY21- utöver halvledarbristen.

”Utöver att skrollhjulet utgår för Drive Mode Settings för modellår 2022, är detta de största förändringarna som gjorts.

- Parkeringsbiljetthållare och bärkassehållare i bagageutrymmet blir standard för V60.
- Key Tag blir tillbehör istället för standardutrustning.
- Park Pilot Assist utgår
- Dubbla USB-A fram ersätts av dubbla USB-C
- Programmerbar bränsledriven värmare utgår som standard för våra laddhybrider och ersätts istället med en elektrisk parkeringsvärmare. Bränsledriven värmare finns fortfarande att välja som tillval och ersätter den elektriska parkeringsvärmaren

Hör gärna av dig till oss eller din säljare om du har fler frågor. Ha en fin dag!

Vänliga hälsningar, Volvo Car Sverige”
av Fattiglapp
Fan jag som redan köpt en USB-A kabel som är tillräckligt smäcker för att få in min standard iPhone i det minimala facket. Nåja inte största problemet kanske. 😆😆
av Fattiglapp
AlexShipilin skrev: mån 31 maj 2021, 19:59 Jag har fått en leverans datum på mig v60 cc my22 idag (v 42) och båda driver awareness systemet och 360 kamera är på sina platser
... ända tills Glenn i lagret skall plocka ihop din bil och upptäcker att 360-kameran och BLIS saknas, enligt min erfarenhet.
Senast i dag sade man till mig att man inte kan veta när man har material igen, så antingen ljög man för mig eller så har man bara accepterat din bil och håller tummarna.
Användarvisningsbild
av bem
Glueharbour skrev: mån 31 maj 2021, 20:13 Så här svarade Volvo på skillnaderna på MY22 gentemot MY21- utöver halvledarbristen.

”Utöver att skrollhjulet utgår för Drive Mode Settings för modellår 2022, är detta de största förändringarna...
...

- Programmerbar bränsledriven värmare utgår som standard för våra laddhybrider och ersätts istället med en elektrisk parkeringsvärmare. Bränsledriven värmare finns fortfarande att välja som tillval och ersätter den elektriska parkeringsvärmaren

Hör gärna av dig till oss eller din säljare om du har fler frågor.

Vänliga hälsningar, Volvo Car Sverige”
Lite off topic, men på 2022:or laddhybrider måste jag få klarhet i det där med elektriska parkeringsvärmaren.
Måste kolla med min säljare vad det egentligen innebär. Bensinvärmare blev tillagd av min säljare när min bil ändrades av Volvo från 2021:a till en 2022:a. Jag vet inte hur en elektrisk parkeringsvärmare funkar men gissar den använder högvoltsbatteriet (400 volt) som energikälla. Antar det måste vara nån vattenburen värme inblandad och att värme tas från motorns överskottsvärme under körning.
Svårt att fatta varför man kan vilja ha en bensindriven värmare om det nu finns elektrisk. Många har ju skällt efter bensindriven värmare på laddhybrider eftersom de spyr ut orenade avgaser.
Måste få klarhet i detta så jag vet om jag skall välja bort den av säljaren överförda bensinvärmaren från 2021:an till min 2022:a Volvo.
/Bo
av Glueharbour
Lite off topic, men på 2022:or laddhybrider måste jag få klarhet i det där med elektriska parkeringsvärmaren.
Måste kolla med min säljare vad det egentligen innebär. Bensinvärmare blev tillagd av min säljare när min bil ändrades av Volvo från 2021:a till en 2022:a. Jag vet inte hur en elektrisk parkeringsvärmare funkar men gissar den använder högvoltsbatteriet (400 volt) som energikälla. Antar det måste vara nån vattenburen värme inblandad och att värme tas från motorns överskottsvärme under körning.
Svårt att fatta varför man kan vilja ha en bensindriven värmare om det nu finns elektrisk. Många har ju skällt efter bensindriven värmare på laddhybrider eftersom de spyr ut orenade avgaser.
Måste få klarhet i detta så jag vet om jag skall välja bort den av säljaren överförda bensinvärmaren från 2021:an till min 2022:a Volvo.
/Bo
[/quote]

Hur kan det vara ”off topic” när tråden de senaste veckorna handlat om leveranstid och utebliven/ ändrad utrustning? Jag inkluderat flera av Volvos nuvarande återförsäljare hade ingen aning om exempelvis borttag av scrollhjulet för drive mode settings. Verkar som du fick ut värdefull information från det i vilket fall som helst :party:
Personligen stör det mig lite att drive mode settings flyttar in i Sensus, tycker det ska vara enkelt att ändra bilens köregenskaper speciellt som laddhybrid. Speciellt då power läget kommer gå varmt här för att retas med alla miljöpartister.....
  • 1
  • 200
  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 315

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]