Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tragardh
Kanske inte rätt tråd, men jag har en V60 T8 -22 late med elvärmare. Nu har det varit runt -15 och när jag fjärrstartar den från appen så hoppar motorn igång trots att den är fulladdad. Är detta normalt?
av RUNNIL
På mina tidigare volvo gick det att välja fjärrstart allt förkonditionering utan problem oavsett väder eller temp . Det är väl bra då att det fungerar för andra modeller än volvo T6 recharge 2023
av RUNNIL
Nu vet jag inte om det är av intresse men en liten uppdatering
Mail fr Volvo
Hej igen !
Stort tack för din återkoppling.
Jag har sammanställt en rapport till vår avdelning som utvecklar Volvo Cars appen. Under tiden jag inväntar återkoppling, ber jag dig även testa nedan omstarter för att undersöka om de avhjälper problemet:

Omstart av infotainmentsystemet (IHU):
1. Se till att tändningen är på i bilen.
2. Håll inne den avlånga knappen under centerdisplayen i ca 30 sek.
3. Skärmen släcks och du kan släppa knappen när Volvo loggan dyker upp.
KLART
Omstart med hjälp av defroster-knappen för framruta (TCAM):
1. Se till att tändningen är på i bilen.
2. Håll inne defroster-knappen för framrutan i ca 1 min.
3. SOS-knappen i taket kommer börja blinka, du kan då släppa defroster-knappen.
4. Stäng av och låt bilen stå låst i ca 15-20 min (viktigt då även bilens säkerhetssystem startas om).
KLART
Vänligen återkom efter att du har testat dessa omstarter också. Jag kommer notera resultatet av dem till våra tekniker

mail fr Volvo
Hej igen Rune!

För ett par dagar sedan mejlade jag dig gällande två omstarter jag vill att du testar och vill därför säkerställa att det har kommit fram ordentligt. Jag kommer att hålla ditt ärende öppet i några dagar till, i det fall du har fler frågor eller behöver ytterligare hjälp

Svar från Mig
Hej igen. enligt ert mail "Håller ärendet uppe några dagar" M.a.o. stänger ärendet efter några dagar, avslutar ett uppenbart fel och låtsas som inget hänt Det är inte kvalité.

Jag har idag onsdag 8 jan runt 17-tiden provat de två senaste förslagen infotamentknapp samt defrosterknapp. Efter genomförandet gick det fortfarande inte att fjärrstarta bilen via app. Som vanligt endast förkonditioneringen startar. Nu har jag genomfört 4 olika återställningar enligt era rekommendationer och nu är det dags för er att ta tag i problemet och återrapportera vilken lösning ni kommer att välja. Fixa en fungerande fjärrstart eller ändra i instruktionsbok samt i instruktionerna i appen mvh xxxx

MAO jag börjar tröttna på att vara provkanin till Volvo.
av Trollet99
Vilken temp har det varit som kallast ute när du gjort försök till fjärrstart? Min upplevelse är densamma när det är varmare än cirka - 10 till minus 15. Kallare än det så hoppas bensinmotorn igång. Således enligt design i en hybrid har jag fått förklarat av tekniker.
av Supfam
Taskig design med tanke på att motorn stänger av sig efter några få minuter.

Jag vill inte ha onödiga kallstarter. Värst är ändå det jag nämnde tidigare…man kör Pure och kommer fram till sin slutdestination, stannar till och ska parkera, ja DÅ drar bensinmotor igång och går såklart på högvarv för att få värme. Detta händer i runt minus 10 och lägre.

Hur Volvo och deras tekniker än vrider och vänder på det, så är funktionerna märkliga. Starta klimatet (parkeringsvärmaren) är en sak, att starta bilen är en annan.

Som det är idag har vi två knappar i appen för exakt samma funktion.

Saknar min tidigare bil vintertid, VW som hade dieselvärmare som värmde motorn och man kunde köra bränslevärmaren i 1 timme

Volvo ska tydligen ha gjort om detta med motorvärmen pga många ägare som stod med dåliga batterier. Kanske lättare så för Volvo än att erkänna att man haft för klena batterier i sina bilar…
av Malmstroem
Vilken VW var det som värmde även motorn?

Jag kan ha missat det, men jag har uppfattat att alla moderna VW, Audi, BMW och Mercedes fungerar på samma sätt som Volvo, dvs bara kupén värms. Detsamma gäller de flesta tilläggsinstallationer på t.ex. Toyota där du inte kan få en bränslevärmare från fabrik.
av Supfam
Senaste jag hade var årsmodell 2015, en Golf. Det var lika på Passat och andra VW modeller också.

Då dieselmotorer tappar temp i riktigt kallt väder, fanns även funktionen att låta bränslevärmaren hjälpa till med att bibehålla motortempen genom att låta den gå när man körde. Det var inte ovanligt att se vattentempen sjunka till 80 grader eller lägre i landsvägsfart i minus 20.

En bekant har en bensindriven Passat årsmodell 2020 som värmer motor + kupé.

Dock vet jag att b.la BMW hade/har denna hjärndöda funktion att bara kupén värms upp. Även vissa senare VAG bilar, men inte alla enligt forumen. Där pratar man också om en ventil, likt den i tråden här som diskuteras som man kan koppla bort för att få värme till motorn.
av Hellrider
Som det är idag har vi två knappar i appen för exakt samma funktion.
[/quote]

Nej, är bilen inkopplad med laddkabel kommer bensinmotorn aldrig att starta, endast använda elvärmaren, är bilen utrustad med bränslevärmare används den.

När den inte är inkopplad och det finns batteri startar endast bilen och man använder värmaren eller AC kompressor. Är det extremt kallt, 12 volt för låg, sen säkert 100 variabler till så kan bensinmotorn behövas startas även om batteriet är laddat.

Är det 0% batteri startar bensinmotorn, är det sedan bra förutsättningar så kommer den gå ett par minuter för att sedan vara nöjd med laddningen den fått till högvoltsbatteriet och gå över till värmare eller AC.
av Supfam
Som sagt, hur man än vrider och vänder på det.

Min startar inte motorn även om det är 0% batteri, det enda som gör skillnad är temperaturen.

Du säger sen att bensinmotorn inte kan startas om laddkabel sitter i…Vad innebär det? Ja att hur man än gör, så kan man inte starta bensinmotorn annat än när det är riktigt kallt. Humor egentligen :-)
Nej, är bilen inkopplad med laddkabel kommer bensinmotorn aldrig att starta, endast använda elvärmaren, är bilen utrustad med bränslevärmare används den.

När den inte är inkopplad och det finns batteri startar endast bilen och man använder värmaren eller AC kompressor. Är det extremt kallt, 12 volt för låg, sen säkert 100 variabler till så kan bensinmotorn behövas startas även om batteriet är laddat.

Är det 0% batteri startar bensinmotorn, är det sedan bra förutsättningar så kommer den gå ett par minuter för att sedan vara nöjd med laddningen den fått till högvoltsbatteriet och gå över till värmare eller AC.
Reparera Garo motorvärmare

Vill bara tacka för ditt tips. Nu har jag spa[…]

960 -97 skramlande ljud

Vet inte exakt hur det ser ut på 960. Men p&[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Ok då.. Volvo Trollhättan gjorde ett […]

Här är en video på valnötsbl&[…]