Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrSpock
valln skrev: tis 05 nov 2024, 12:22 Det måste väl vara ett nytt påfund att bilen stänger av motorn vid frirullning?
Det har väl inte B4 diesel gjort förut?
Vår XC60 MY22 B4 Diesel AWD stänger inte av vid frirullning, endast när man nästan står stilla. Men vi har som sagt en annan årsmodell. Men @Desmodue har B4 Bensin, inte B4 Diesel.
av Anywhere3844
Desmodue skrev: tis 05 nov 2024, 10:00 Jag ligger på 0.58-0.60 på vår B4 bensin 2023 med DSG. Växellådan är ju helt fantastisk och nästan sömlös.
Man får lära sig att släppa gasen låååångt i förväg i ställert för att ligga på med gasen. Den rullar ju lätt 1-1.5 km, med motorn avstängd, på vanlig 80-väg med svagt medlut.
Men det ligger helt säkert klimatpolitik med i produktionen av B-modellerna.
Vår förra bil var en V70 D4 2016 med e finesser. den gick 160 mil på en tank. Jag kunde köra Malmö-Stockholm-Malmö på en tank. Jag körde fullastad med kampingutrustning under coronatiden, och tankade för säkerhets skull vid 150 mil och då drog den 0.45 vid pump.
Exakt, men det är ju inte där man sparar kronorna i förbrukning tänker jag. Landsväg är ju alla bilar snåla om man är feg på gas/broms. Det är ju snarare i köer och stadskörning man hade kunnat nyttja batteriet fullt ut för att få ner förbrukningen. 0,45 är ju helt sjukt för en v70 D4
av Mak
MrSpock skrev: tis 05 nov 2024, 12:25
valln skrev: tis 05 nov 2024, 12:22 Det måste väl vara ett nytt påfund att bilen stänger av motorn vid frirullning?
Det har väl inte B4 diesel gjort förut?
Vår XC60 MY22 B4 Diesel AWD stänger inte av vid frirullning, endast när man nästan står stilla. Men vi har som sagt en annan årsmodell. Men @Desmodue har B4 Bensin, inte B4 Diesel.
Jag har kört V90 B4, både diesel och bensin, modellår 2022 och 2024 - ingen stänger av motorn vid färd utan precis innan stopp. Kan inte tänka mig V60 har en egen lösning?
av valln
Jag tänker också så och jag har inte heller läst kring att Volvo stänger av motorn på mildhybriderna i utförsbacken och frihjul.
av kievY
Motorn stängs inte av, den frihjular vilket gör att motorn lägger sig på tomgång och lägger i "N" och gör att du kan rulla långt. Bilen förbrukar fortfarande bränsle jämfört med motorbroms då insprutarna stängs av. Skillnaden är att du kan rulla längre då med motorbroms hade du behövt börjat gasa tidigare.
Vissa VAG bilar har ju cylinder avstängning och då stänger den av cylindrarna vilket medför lägre förbrukning.
av ThorHammer
Jo, på mildhybrid bensin med DCT stänger motorn av. Kommer ett lodrätt grönt streck på varvräknaren som går ned på noll varv, alltså är motorn avstängd.
av hullan
ThorHammer skrev: tor 07 nov 2024, 20:08 Jo, på mildhybrid bensin med DCT stänger motorn av. Kommer ett lodrätt grönt streck på varvräknaren som går ned på noll varv, alltså är motorn avstängd.
Japp helt korrekt. Jag har en 2023 B3 med DCT. Den stänger av motorn helt när jag rullar in mot en korsning typ. Det gröna strecket med ett A kommer upp
av Desmodue
Min stänger av sig helt och frirullar men den kan även rulla i neutralläge om det är kallt ute eller för varmt. Det kommer upp olika symboler beroende på vad den gör. Jag har den nya instrumenteringen som kom på 2023 års modeller.
av Anywhere3844
Känns som att det är en bra funktion. Men det gör ju bara något emot förbrukningen om man kör landsväg, där är ju ofta förbrukningen redan låg. Känns som att man missat helt varför man vill ha en hybrid. Det är ju som sagt start/stop trafiken som gör bilen törstig, iallafall för alla oss i storstäder som står för majoriteten.
av kievY
Ah fel av mig, är väl annorlunda på de nyare modellerna. Min går bara ner på tomgång. Alltid lär man sig något nytt :-)
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

När bytte du oljan in automatlådan sena[…]

V60 sliter däck bak

Har en v60 CC awd'16. 23 tusen mil. Sliter dä[…]

Problem med trafikinformation RTTI

Fortfarande fungerar min utan att något fix […]

Tre år med Volvo V90 CC

Somliga bilar äter inte bormsbelägg p&ar[…]