- sön 05 dec 2021, 20:30
#1477462
Att vissa laddare på slutet ökar spänningen, om jag tolkar dig rätt, är något jag skulle vara mycket försiktig med.
Vissa laddare har sk Recond-läge men det har inget med laddcykeln och batteriets laddstatus att göra. Detta Recond-läge är till för att med högre spänning röra om i elektrolyten genom kokning så att de partiklar som fastnat på batteri-plattorna (sulfateringen) ska släppa och gör att batteriet kan fås att ta lite bättre laddning. Detta används helst på lite äldre batterier men inte på AGM-batterier. (Därom tvista "de lärde" men efter det jag vet är det olämpligt då det inte finns någon flytande syra i AGM-batterier som kan "röras om". Dessutom har AGM-batterier ingen möjlighet att fylla på syra och syran brukar koka bort under Recond-behandling.)
Javerhammar skrev:Jag förstår hur du menar, men jag hittar ingen information som styrker att det är batteriets laddnkngsstatus (%) som begränsar laddningen.För bly-syra batterier är det en egenskap hos batteriet att det inte tar så mycket laddning när det börjar bli fulladdat. Ger mig inte in på någon kemisk-fysisk förklaring men det är ett faktum.
Däremot att nya "smarta" laddare styr laddspänning och ström beroende på hur laddat batteriet är. Detta gäller enligt informationen jag hittar framförallt så kallad snabbladdning, där man ligger över 0,1C för att inte skada batteriet eller skapa svavelbildning
Det är ett intressant ämne som jag ska utforska vidare :)
Jag säger alltså inte att du har fel, bara att Jag ännu inte hittat konkret information som styrker det.
Att vissa laddare på slutet ökar spänningen, om jag tolkar dig rätt, är något jag skulle vara mycket försiktig med.
Vissa laddare har sk Recond-läge men det har inget med laddcykeln och batteriets laddstatus att göra. Detta Recond-läge är till för att med högre spänning röra om i elektrolyten genom kokning så att de partiklar som fastnat på batteri-plattorna (sulfateringen) ska släppa och gör att batteriet kan fås att ta lite bättre laddning. Detta används helst på lite äldre batterier men inte på AGM-batterier. (Därom tvista "de lärde" men efter det jag vet är det olämpligt då det inte finns någon flytande syra i AGM-batterier som kan "röras om". Dessutom har AGM-batterier ingen möjlighet att fylla på syra och syran brukar koka bort under Recond-behandling.)
Bara Volvo...
V90 -22, 2025-
Tidigare:
142 -72, 1985-1986; 245 -78, 1986-1990; 245 -88, 1990-1996; 850 -93, 1996-2002; S70 -99, 2002-2011; XC70 -09, 2011-2015; XC70 -12, 2015-2025
V90 -22, 2025-
Tidigare:
142 -72, 1985-1986; 245 -78, 1986-1990; 245 -88, 1990-1996; 850 -93, 1996-2002; S70 -99, 2002-2011; XC70 -09, 2011-2015; XC70 -12, 2015-2025