- tor 28 okt 2021, 13:47
Du kommer nå längre om du kör i pure men framförallt när temperaturen kryper upp igen till våren.
Moderator: Moderatorer
DennisE skrev: ↑tor 28 okt 2021, 12:58 Jag gjorde en första tur till jobbet imorse(med min XC60 MY22) som är 3.2 mil enkel därjag testade att köra på hybridläget utan att gör nått specieltl för att se hur långt jag skulle komma. När jag kom fram så var det 1 km kvar på batteriet. Det är blandade vägar med 60, 70 och en del 100 km. Men min tanke är att den drog slut på batteriet helt(Om det nu stämmer när jag ska åka hem) är det rimlig sträcka att nå på premiären? Jag vet att det är svårt att svara på då ni inte vet varken körstil eller hur vägen ser ut. Så frågan är väl egentligen om bilen "kör in sig" lite mera vart efter... Borde ju kunna räkna med 4 mi l i alla all. Snart laddstolpe på jobbet så då är det visserligen inte ett bekymmer längre.Min erfarenhet är att det värde Volvo anger som räckvidd på el på en Recharge laddhybrid som är baserat på WLTP blir i praktiken i vardagskörning ca 20% kortare sträcka på el i Pure körläge. Min V90 T6 Recharge 2022 med 11,6 kWh hybridbatteri anger Volvo 61 km på el enl. WLTP. I praktiken är jag och nosar på 48-49 km i Pure körläge. Det verkar helt normalt och är väl rätt OK. När det blir varmare igen så kommer man längre. Har provat köra i 45 km/h (som är nära WLTP snitthastigheten fast de kör både fortare och saktare än så i testcykeln) och i 80 km/h och räckvidden skiljde inte jättemycket. Men lugn körning, hyfsat varm temp ute, ECO-tryck i däcken så bilen rullar lättare bidrar till att komma längre på Pure (el) körläge.
Min har en laddtrycksmätare synlig vid ratten[…]