Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1471582
DennisE skrev: tor 28 okt 2021, 12:58 Jag gjorde en första tur till jobbet imorse(med min XC60 MY22) som är 3.2 mil enkel därjag testade att köra på hybridläget utan att gör nått specieltl för att se hur långt jag skulle komma. När jag kom fram så var det 1 km kvar på batteriet. Det är blandade vägar med 60, 70 och en del 100 km. Men min tanke är att den drog slut på batteriet helt(Om det nu stämmer när jag ska åka hem) är det rimlig sträcka att nå på premiären? Jag vet att det är svårt att svara på då ni inte vet varken körstil eller hur vägen ser ut. Så frågan är väl egentligen om bilen "kör in sig" lite mera vart efter... Borde ju kunna räkna med 4 mi l i alla all. Snart laddstolpe på jobbet så då är det visserligen inte ett bekymmer längre.
Min erfarenhet är att det värde Volvo anger som räckvidd på el på en Recharge laddhybrid som är baserat på WLTP blir i praktiken i vardagskörning ca 20% kortare sträcka på el i Pure körläge. Min V90 T6 Recharge 2022 med 11,6 kWh hybridbatteri anger Volvo 61 km på el enl. WLTP. I praktiken är jag och nosar på 48-49 km i Pure körläge. Det verkar helt normalt och är väl rätt OK. När det blir varmare igen så kommer man längre. Har provat köra i 45 km/h (som är nära WLTP snitthastigheten fast de kör både fortare och saktare än så i testcykeln) och i 80 km/h och räckvidden skiljde inte jättemycket. Men lugn körning, hyfsat varm temp ute, ECO-tryck i däcken så bilen rullar lättare bidrar till att komma längre på Pure (el) körläge.
Tips du som pendlar om du inte har möjlighet ladda bilen på jobbet:
Du kan använda Google maps och ha hemmet som startpunkt, jobbet som delmål och hemmet igen som slutmål. Det står i handboken hur man anger delmål om du redan har lagt ett slutmål i Google maps. Kör sen på Hybridläget så räknar bilen fram så batteriet används mest optimalt och så det räcker ända hem eller nästan. Blir att bilen körs mer på bensin förstås men du fördelar batteriets kapacitet till hela sträckan hemmet-jobbet-hemmet. Prova får du se om det är nåt användbart i dit fall.
Det står i handboken till bilen om detta som kallas smart energifördelning:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... oogle-maps

Är det inte härligt att köra på el, tyst och fint? Synd det inte är så många mil man kommer på varje laddning, nog suktar jag lite efter Volvo laddhybrid 2022 late som får det större hybridbatteriet på 18,8 kWh och de flesta Recharge laddhybrider får då körsträcka på runt 90 km eller något lägre på el dvs i praktiken i trakten av 70 km.
Men jag är nöjd med min V90 T6 Recharge 2022 early trots att den har det mindre 11,6 kWh batteriet.
Bli inte förvånad om du kör på Pure (el) körläge och bensinmotorn startar, det kan det göra när mer kraft behövs som när man kör släp eller i uppförsbacke.

/Bo
av KB987
#1612451
Hej.
Tack för bra tråd, många intressanta inlägg.

Om någon är intresserad. Lite faktiska förbrukningar för V90 T6 recharge bensin från 2021 (11,6 kWh-batteriet).

Testat samma sträcka (till o från jobbet) 35 km. Landsväg, motorväg, tät förotrstrafik i Stockholmsområdet, rel. små höjdskillnader, inga särskilda backar.

Tomt batteri:
Verklig förrukning bensin: 8-9 l / 100 km beroende på trafikens om det är kö eller inte.

Fullt batteri:
faktisk förbrukning bensin: 0,5 - 2,7 l / 100 km i hybridläge, under 1 i Pure-läge. Då har jag också ett antal km kvar i batteriet när jag rest klart oftast 2-7 km.

Batteriets verkliga räckvidd efter full laddning i Pureläge: 40-45 km.
Full laddning från tomt batteri har jag som mest fått in 9,8 kWh. Det ger en snittförbrukning vid el-körning på 22-25 kWh/100 km.

Om man då räknar på saken, om 1 liter bensin kostar 16 kr, förbrukning med tomt batteri är 8 l / 100 km, så ger det bränslekostnaden 16*8 = 128 kr / 100 km.
Om bilen då i rent el-läge (Pure) förbrukar 25 kWh / 100 km så ger det att 128 kr / 25 kWh = 5,6 kr per kWh för break-even. Alltså, om elen kostar mindre än säg 5,0 kr / kWh till 5,6 kr / kWh (vid laddstation eller hemma med alla avgifter inräknade) så är det värt att ladda rent ekonomiskt.



PS.
Vid långkörning med tomt batteri från start får jag 7,1 - 7,5 l / 100 km bensinförbrukning.


Jag håller också med att det hade varit bra med snabbare laddning än 3,7 kW. Säg att man hade haft tre-fas 11 kW, då hade man kunnat ladda fullt på en timme vid lunchpaus på resan eller på köpcentret.

Slog om till 12000 mil idag. I år blir det i[…]

Vilken mjukvara har ni?

I min bil tänds inte alltid innerbelysningen […]

Balans ljudsystem

Varit lite orolig iom denna tråd då […]

Sök här på jagrullar på &quo[…]