Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har inte något problem med att motorn startar direkt, men jag kör alltid värmaren innan start.
Har däremot råkat ut för att te.x. står stilla vid ett trafikljus och het plötsligt startar motorn.
Jag tänker att detta beror på sänningsnivån i 12v batteriet, i detta fall två pers med sätesvärme och rattvärme.
Nu när temperaturen klivit på under -5C så startar bensinmotorn varje gång man startar bilen. Då blir förbrukningen ohemul när man skall uträtta kortare ärenden på stan. Igår blev det ca 25 km körning i olika korta etapper och förbrukningen låg på 12-13l/100km. Plus att man även förbrukar el. Haha. Laddhybrid är ju helkasst på vintern. Skulle det bli lite längre etapper så klarar man sig på el ca 26km (+2-3 l/100km för bensinvärmaren) efter att bensinmotorn värmts upp och stannar, mot utlovade 45km i räckvidd i pure läge. Inte så att jag är mer övertygad om att batteridrift är något för vårt nordiska klimat.
av koln
även jag har problem med att bränslemotorn startar titt som tätt. såhär betedde sig inte bilen förra vintern.
jag kör ALLTID på pure, startar endå. tycker även att den inte värmer så himla bra som förut när man kör bränslevärmaren innan man skall åka iväg.
så jag misstänker att det är något med effekten på bränslevärmaren.
det konstiga är just att den funkade annorlunda förra vintern, jag har haft den prick ett år och 2800mil.
skall in på service nu vilken dag som helst.
i övrigt helnöjd med hybriddriften, men när den började såhär så föll hela funktionen, jag har 2mil enkel väg i pendling och när jag kommer hem så har jag likt förbaskat en snittförbrukning på cirka litern, och jag har inte gasat överdrivet.
intressant med det vissa skriver om en uppdatering, för jag har irriterat mig på att man måste var försiktig på gasen, fast jag kör 97% på pure.
får se om jag får den eller inte.

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]