Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Å D4:an som var det allra modernaste i dec 2013 när jag köpte min nuvarande V70 D3 Business 2014 årsmodell ny då. Tyckte då inte jag behövde fläska på med en D4:a. Men alla lovprisa ju den motorn så in i he...
Utvecklingen går fort numera och en motor kan bli "stenålder" på bara en sisådär 6 år. Nu när Volvo raskt marscherar mot elbilsflotta så lär en D4:a platsa på museum i samband med elbilarna är i majoritet hos Volvo. Skulle nog personligen hålla mig undan en D4:a idag men det beror mest på den där straffskatten i 3 år (bonus malus) på dieselmotorer som t.ex. en D4:a.
/Bo
Snelhest skrev: tis 08 dec 2020, 20:01 Årets citat :party: :-D
stegev skrev: tis 08 dec 2020, 17:51 När man sätter sig i D4an så känns den från stenåldern
Inte helt jämförbart men jag körde en XC90 T8 här i dagarna.
Notera att denna är fyra år gammal med 10kmil på mätaren.
Laddade fullt innan resa, ingen förkonditionering. Alla normala funktioner igång +2grader ute.
Startade på hybrid läget och körde jäkligt defensivt med bilen och sträckan innehöll endast 40, 50 och 70 väg.
Batteriet tog slut efter 12km (innervägen Rosersberg - Arlanda), snittförbrukning för resan hamnade (40km) hamnade på 0,49 enligt färddator.
Trodde batteriet skulle hålla längre. Med tomt batteri dagen efter hamnade förbrukningen över 90km på 0,95 och denna resa inkluderade 35km motorväg.
Nu är XC60 mindre så det är inte helt jämförbart med ditt beslut, men jag personligen skulle avvakta med en hybrid om inte körmönstret passar en hybrid perfekt - laddning hemma och på jobb, oftast kortare sträckor än 30km (antar att det är en realistiskt räckvidd på el i en ny T8) etc.
av Qualia
Javerhammar skrev:Inte helt jämförbart men jag körde en XC90 T8 här i dagarna.
Notera att denna är fyra år gammal med 10kmil på mätaren.
Laddade fullt innan resa, ingen förkonditionering. Alla normala funktioner igång +2grader ute.
Startade på hybrid läget och körde jäkligt defensivt med bilen och sträckan innehöll endast 40, 50 och 70 väg.
Batteriet tog slut efter 12km (innervägen Rosersberg - Arlanda), snittförbrukning för resan hamnade (40km) hamnade på 0,49 enligt färddator.
Trodde batteriet skulle hålla längre. Med tomt batteri dagen efter hamnade förbrukningen över 90km på 0,95 och denna resa inkluderade 35km motorväg.
Nu är XC60 mindre så det är inte helt jämförbart med ditt beslut, men jag personligen skulle avvakta med en hybrid om inte körmönstret passar en hybrid perfekt - laddning hemma och på jobb, oftast kortare sträckor än 30km (antar att det är en realistiskt räckvidd på el i en ny T8) etc.

Vad visade batteri för sträcka när resa startade?
12km låter väl kort, nu är det dock 2016 vi pratar om..
26km och fulladdat stod det i displayen.
Helt öppen för att det kan vara batteripacket som är slut på denna bil.
Men på 10kmil borde det väl inte vara slut av naturliga orsaker? Misstänker att handhavandet under de här 10kmilen kan vara starkt bidragande..

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]