Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hemingway
Men om du fick välja din förmånsbil själv, utan några begränsningar, så är det ju ett fritt aktivt val av dig och skiljer då mycket från någon som endast har ett möjligt märke eller kanske även endast några få modeller som går in inom beloppsgränsen. Det är ju stor skillnad mot att ha gjort ett fritt val, eller ett högst begränsat val. Det har ju allt med saken att göra i det som Perin ursprungligen skrev.

Jag tycker liknelsen mellan sport och bilar är solid. Bilsport skulle annars inte funnits, för fabriksstallen skulle inte delta om det inte ledde till att de fick sälja fler av sitt egna märkes bilar. När Ferrari vinner i F1, så leder det till att höja märkets status på sina säljbara bilar.

Försök att se utanför din eget agerande, som enligt dig är väldigt neutralt och faktabaserat och betänk att de flesta människor har ologiska beteenden där deras känslor färgar hur de agerar. Jag upplever inte det som de minsta konstigt att människor är olika och styrs av olika parametrar. Jag tycker inte heller det är konstigt att någon som pungat upp 450 000kr för en bil, inte vill erkänna för andra eller sig själv att det kanske hade gått att göra ett bättre köp, så istället överskattar man sin egen bil (och val) samt underskattar andras. Jag tycker inte det är vidare smart av personen, men inte så konstigt. Jag har inte så höga förhoppningar om människan att klassa den som ofelbar.
av jaronsso
Hemingway skrev: ons 04 nov 2020, 15:52 Men om du fick välja din förmånsbil själv, utan några begränsningar, så är det ju ett fritt aktivt val av dig och skiljer då mycket från någon som endast har ett möjligt märke eller kanske även endast några få modeller som går in inom beloppsgränsen. Det är ju stor skillnad mot att ha gjort ett fritt val, eller ett högst begränsat val. Det har ju allt med saken att göra i det som Perin ursprungligen skrev.

Jag tycker liknelsen mellan sport och bilar är solid. Bilsport skulle annars inte funnits, för fabriksstallen skulle inte delta om det inte ledde till att de fick sälja fler av sitt egna märkes bilar. När Ferrari vinner i F1, så leder det till att höja märkets status på sina säljbara bilar.

Försök att se utanför din eget agerande, som enligt dig är väldigt neutralt och faktabaserat och betänk att de flesta människor har ologiska beteenden där deras känslor färgar hur de agerar. Jag upplever inte det som de minsta konstigt att människor är olika och styrs av olika parametrar. Jag tycker inte heller det är konstigt att någon som pungat upp 450 000kr för en bil, inte vill erkänna för andra eller sig själv att det kanske hade gått att göra ett bättre köp, så istället överskattar man sin egen bil (och val) samt underskattar andras. Jag tycker inte det är vidare smart av personen, men inte så konstigt. Jag har inte så höga förhoppningar om människan att klassa den som ofelbar.
Det skulle ju vara ännu enklare att hävda att något är skit om man varit begränsad.
Så är inte fallet för mig. Jag har inget problem alls med att hävda att min Volvo varit skit på vissa punkter, trots att jag valt den helt och hållet själv och betalar många tusenlappar för den varje månad, och jag har otroligt svårt att se vuxna personer inte hävda fel och brister på sina egna köp.
Låter helt galet. Korkat. Vem försöker man lura eller imponera på? Känner igen beteendet från ungdomen, men njae - vuxna normalt fungerande personer kan väl ändå sakligt stå upp för sina argument i både med- och motgång.
Dessa typer av diskussioner förs ju hela tiden, om bilar, tv-apparater, gräsklippare, klädesplagg, osv. Hemma, i lunchrum, i telefon, osv. De relationer jag har med både nära och ytligt bekanta förs allt som oftast med en sanning. Annars kan man ju aldrig föra en djupare dialog.

Liknelsen mellan sport och bilar är inte solid, avseende det som det skrev som. Att man är medgångssupporter och skiter egentligen i fakta utan skriker hej vilt på sitt eget lag trots uppenbara fel.
Det är inte solitt. Det är känslor och mjuka värden. Odefinierbara. En bil som produkt är inte odefinierbar.
Att bilsport har med bland mycket annat märkeshöjande värden att göra är något annat och det är har du i det fallet rätt i.

Tackar med detta för mig, och fortsätter tycka min Passat är kompetent men halvbra på det allra mesta trots kontantköp för tre år sedan.
Vi befinner oss på olika planhalvor, uppenbarligen :-)
av Lövet
Alltså det är så mycket fördomar både här och på andra ställen om förmånsbilar och hur sådana förare beter sig. Till att börja med tror ni att det är gratis med tjänstebil. Det är det sannerligen inte. Både den synliga kostnaden (förmånsvärdet som nu är nära 4000kr/mån netto på en vanlig AWD V90) och även den osynliga kostnaden (avstående av månadslön) är kännbara. Sen verkar ni tro att man behandlar bilen som skit och lämnar tillbaka den repig och ful och utan service. Den kostnaden hamnar direkt på arbetsgivaren. Hur tror ni relationen till ens chef blir om man lämnar tillbaka en bil full av skador? Det funkar överhuvudtaget inte på det här sättet. Poolbilar, servicebilar, rena tjänstebilar det har ingenting med hur man resonerar som förmånsbilsföare. Att man inte skulle ha en relation med sin bil som motsvarar det om man ägde den själv är bara nys.
Användarvisningsbild
av perin
Lövet skrev:Alltså det är så mycket fördomar både här och på andra ställen om förmånsbilar och hur sådana förare beter sig. Till att börja med tror ni att det är gratis med tjänstebil. Det är det sannerligen inte. Både den synliga kostnaden (förmånsvärdet som nu är nära 4000kr/mån netto på en vanlig AWD V90) och även den osynliga kostnaden (avstående av månadslön) är kännbara. Sen verkar ni tro att man behandlar bilen som skit och lämnar tillbaka den repig och ful och utan service. Den kostnaden hamnar direkt på arbetsgivaren. Hur tror ni relationen till ens chef blir om man lämnar tillbaka en bil full av skador? Det funkar överhuvudtaget inte på det här sättet. Poolbilar, servicebilar, rena tjänstebilar det har ingenting med hur man resonerar som förmånsbilsföare. Att man inte skulle ha en relation med sin bil som motsvarar det om man ägde den själv är bara nys.
Men hallå! Var i denna tråd står det att förmånsbilsförare behandlar bilen som du beskriver? Det måste jag missat i sådana fall.
av Lövet
perin skrev:Men hallå! Var i denna tråd står det att förmånsbilsförare behandlar bilen som du beskriver? Det måste jag missat i sådana fall.
Det ingår i den märkliga bild som framgår där pengar helt plöstligt funkar annorlunda för att bilen har en juridisk ägare på papperet. Man pratar om att beloppsgränser gör att man inte kan avgöra en bils egenskaper, hur är det rimligt? Man har lika mycket beloppsgränser, om inte mer, när man handlar privat. Annars hade alla åkt Ferrari.
av Javerhammar
Ja för min del spelar det ingen roll om det är förmånsbil eller privat - jag väljer bil efter mina behov nu och den tid jag förväntar mig ha bilen.
Behandlar även förmånsbilen som att det skulle vara min privata (tar alltså hand om den väl) :)

Men dagen med V60n förstörde verkligen för Superben :-( XC70n har alltid varit måttstocken som jag på daglig basis jämfört Superben med. Den har kommit till korta på nästan alla punkter men ändå varit helt okej. Men nu börjar jag störa mig ännu mer på alla egenheter den har ;-)
Trots det är det ändå med lite sorg i hjärtat som jag ser fram emot att V60CC ska levereras, svårt det där! Superben har ju funkat i 3år och 14" mil, aldrig lämnat mig ståendes någonstans, alltid ställt upp som laståsna, dragit husvagn m.m.. Den ber endast om strax över 0,5l/mil trots fyrhjulsdrift, dess taskiga original helljus är förstärkt med en led ramp som gör natt till dag etc...
av Hemingway
jaronsso skrev: ons 04 nov 2020, 16:20 Det skulle ju vara ännu enklare att hävda att något är skit om man varit begränsad.
Så är inte fallet för mig. Jag har inget problem alls med att hävda att min Volvo varit skit på vissa punkter, trots att jag valt den helt och hållet själv och betalar många tusenlappar för den varje månad, och jag har otroligt svårt att se vuxna personer inte hävda fel och brister på sina egna köp.
Låter helt galet. Korkat. Vem försöker man lura eller imponera på? Känner igen beteendet från ungdomen, men njae - vuxna normalt fungerande personer kan väl ändå sakligt stå upp för sina argument i både med- och motgång.
Dessa typer av diskussioner förs ju hela tiden, om bilar, tv-apparater, gräsklippare, klädesplagg, osv. Hemma, i lunchrum, i telefon, osv. De relationer jag har med både nära och ytligt bekanta förs allt som oftast med en sanning. Annars kan man ju aldrig föra en djupare dialog.

Liknelsen mellan sport och bilar är inte solid, avseende det som det skrev som. Att man är medgångssupporter och skiter egentligen i fakta utan skriker hej vilt på sitt eget lag trots uppenbara fel.
Det är inte solitt. Det är känslor och mjuka värden. Odefinierbara. En bil som produkt är inte odefinierbar.
Att bilsport har med bland mycket annat märkeshöjande värden att göra är något annat och det är har du i det fallet rätt i.

Tackar med detta för mig, och fortsätter tycka min Passat är kompetent men halvbra på det allra mesta trots kontantköp för tre år sedan.
Jag kan rekommendera två böcker, Tänka snabbt och tänka långsamt - Daniel Kahneman och Beslut och Beteenden - Richard Thaler, båda nobelprisvinnare i ekonomi. Böckerna är lättlästa (relativt författarnas kundskapsnivå). Där går de skickligt igenom hur människans beslut inte är så logiska som man kan tro och varför teorier som utgår från att människor är 100% logiska slår fel.
av jaronsso
Hemingway skrev: tor 05 nov 2020, 08:32
jaronsso skrev: ons 04 nov 2020, 16:20 Det skulle ju vara ännu enklare att hävda att något är skit om man varit begränsad.

Jag kan rekommendera två böcker, Tänka snabbt och tänka långsamt - Daniel Kahneman och Beslut och Beteenden - Richard Thaler, båda nobelprisvinnare i ekonomi. Böckerna är lättlästa (relativt författarnas kundskapsnivå). Där går de skickligt igenom hur människans beslut inte är så logiska som man kan tro och varför teorier som utgår från att människor är 100% logiska slår fel.
Kahneman har jag läst. Trevlig bok, om än lite långrandig.

Har personligen svårt att översätta det i detta ämne dock. Att människor eller människan inte är logisk är ju ingen hemlighet, men det som diskuteras här tenderar till att kunna översättas till direkt dumhet och åsnelogik.
Kahneman skriver mer intelligent än så.
av Bempo
Javerhammar skrev: mån 02 nov 2020, 18:36 Skrev imorse men det måste ha försvunnit.
Körde iaf en V60 D3 AUT AWD idag - så sjukt följsam bil!
Kör Skoda Superb idag och skillnaden är milsvid! Superben har ställbara stötdämpare men oavsett vilket läge som man väljer så har den ruskigt dålig kontroll på hjulen. Har en XC70-15 privat som trots att många tycker den är för mjuk har sjukt mycket bättre kontroll på både krängning och hjul. Men V60 är en helt annan nivå! Det enda jag reagerar på är ljudet i kupén, tystare än Superb men långt ifrån XC70, hoppas att de laminerade rutorna hjälper till lite på V60, min XC70 har laminerat runt om (hyrbilen hade det inte)
Har en V60CC på beställning med leverans i december - håller tummarna för att den är lika bra som vanliga V60!?
Javerhammar, alltid kul med en ny bil. Jag tror du kommer bli nöjd. Vi gick från XC70 -13 till V60CC för två år sedan efter att ha provkört en V60 och vi är nöjda. Även om inte allt är bättre i en V60CC så är det ändå många steg framåt och uppåt. Bilen är jätteskön att köra. Flatskärmen är bra för information men jag gillar inte att man flyttat in olika reglage där.
av refbob
Rattvärmen och stolsvärmen kunde gärna fått varit riktiga knappar.

Dosan på andra bilden är en "l&ari[…]

Bygga ”busbil”

Har du kört en 745-a med B234F motorn??? G&ou[…]

Jäklar vad plastigt kinesisk den ser ut/k&aum[…]

Hehe, fler än jag som lagt märke till de[…]