Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zeke77
Jag har tyvärr inte fått min bil ännu, en V60 T6 men endast en månad kvar nu. När vi testkörde V60 T6 hade jag i alla fall inga klagomål på växelväljaren. Jag hade läst på olika forum om att växelväljaren upplevdes omständligt men även min fru hanterade den utan några problem, hon såg även förvånad ut när jag berättade om den omtvistade växelväljaren och tyckte att det fungerade utmärkt.
av S80-04
Peugeot har Aisin och deras elektroniska spak har ett kortare vipp för D-N-R. Om man drar spaken över ett litet motstånd växlar den direkt från D till R eller tvärtom. Volvos lösning tycks besvära åtminstone testförare, vad jag läst i motortidningar. Gillade mer den gamla D-N-R-P växelspaken. men man vänjer sig. :-)
av riha
En dum fråga kanske, är detta en nyhet som numera är standard, eller är det tillval med elektronisk växelväljare?
Frågar eftersom jag har en V60 D4 (B4) med lite allt möjligt beställd som har prel leverans v53.
av fragge
riha skrev:En dum fråga kanske, är detta en nyhet som numera är standard, eller är det tillval med elektronisk växelväljare?
Frågar eftersom jag har en V60 D4 (B4) med lite allt möjligt beställd som har prel leverans v53.
Det är bara hybriderna som har elektronisk växelväljare. Tveksamt på mildhybriderna.
av riha
fragge skrev:
riha skrev:En dum fråga kanske, är detta en nyhet som numera är standard, eller är det tillval med elektronisk växelväljare?
Det är bara hybriderna som har elektronisk växelväljare. Tveksamt på mildhybriderna.
Ah, ok.
Makes sense.
av pergrein
Alla mildhybrider får elektroniska växelspaken också.

Mvh
Per
av Qualia
Tror att alla från 21 är väl Mildhybrider, vilket är då electronsika.
Så sagt man vänjer sig.. Skulle vara bra om kunde skippat N när man ska I väg och köra..
Användarvisningsbild
av fjohan82
XC40 T2 och T3 är väl de enda som MY21 inte är B-motorer, om man bortser från modellerna i denna forumdel.
av DavidBlomqvist
Primus skrev:
DavidBlomqvist skrev: tis 06 okt 2020, 15:59 Den som tycker det är skitjobbigt att klicka 2ggr med spaken borde skaffa gymkort och ta lite terapi ;-D
Skulle många resonera som dig skulle vi inte ens åka häst vagn, hjulet skulle inte varit uppfunnit. ”Jag rullar” hade aldrig behövt formuleras.. ;-)
Hahahaha wow xD väldigt långsökt men ok, visste inte att utvecklingen i världen hängde på en växelspak, tack for att du stod för fredagens skratt ;D

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]