Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Så kan man förstås få permanent skeva eller orunda däck också, dvs "morgonsula" som inte går bort efter några mils körning eller hur långt man än kör. :-) Det var huvudskälet till att jag lämnade Continental, 3 av 4 däck var dåligt centrerade hur man än försökte montera dem på fälgen. Skevheter och orundheter avslöjas obarmhärtigt om man uppsöker en däckverkstad som har "road force"-balanseringmaskiner. Roy- och Roger-verkstäderna brukar dessvärre inte ha såna, "you get what you pay for" :-D
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja hade för många år sedan ett gäng med Bridgestone Potenza RE050 tror jag de hette och dom sula varje morgon. Den försvann såklart rätt snabbt. Men inga andra däck har jag upplevt det på.
av motorhuven
Försök reklamera bilen. Däckproblem är synonymt med nya Volvo och vice versa. De flesta Volvo har inga problem så får du en ny bil kan det funka. Tänk på att om redan denna lilla däck-petitess märks i bilen (morgonsula är standard) så kan det bli kaos vid normala däckproblem framöver.
av Lockis
motorhuven skrev:Försök reklamera bilen. Däckproblem är synonymt med nya Volvo och vice versa. De flesta Volvo har inga problem så får du en ny bil kan det funka. Tänk på att om redan denna lilla däck-petitess märks i bilen (morgonsula är standard) så kan det bli kaos vid normala däckproblem framöver.
... Hur skiljer sig "morgonsula" från "normala däckproblem"?
Eller rättaresagt, vad är normala däckproblem om inte morgonsula?
Att det skulle vara bilens fel att däcken är dåliga är högst otroligt.
Att det dessutom skulle vara grund för att reklamera bilen är ännu mindre otroligt.

Vi vet ju inte om TS köpt vinterdäcken med bilen bara.
av DavidBlomqvist
Om får sk flatspot på däcken så borde man ju fundera på om man valt fel däck och inte fel bil hahahah, se till at få däcken åtgärdade så löser det sig. :)
Användarvisningsbild
av Ted68
Lockis skrev: sön 09 feb 2020, 11:34
motorhuven skrev:Försök reklamera bilen. Däckproblem är synonymt med nya Volvo och vice versa. De flesta Volvo har inga problem så får du en ny bil kan det funka. Tänk på att om redan denna lilla däck-petitess märks i bilen (morgonsula är standard) så kan det bli kaos vid normala däckproblem framöver.
Att det dessutom skulle vara grund för att reklamera bilen är ännu mindre otroligt.

Däcken jag köpte är Continental Viking Contact 7 - 17 tum med Volvo originalfälg (Double Spoke Black Diamond Cut)

Får se om jag kan låna ett par andra vinterdäck.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Ted68 skrev: sön 09 feb 2020, 13:18
Lockis skrev: sön 09 feb 2020, 11:34

Däcken jag köpte är Continental Viking Contact 7 - 17 tum med Volvo originalfälg (Double Spoke Black Diamond Cut)

Får se om jag kan låna ett par andra vinterdäck.
Kolla om ÅF har en bil med likadana däck prova även ändra trycket
Användarvisningsbild
av Ted68
Jag har fått mina däck testade nu med en riktig balanseringsmaskin (road force) Ett däck var inte bra, så det är utbytt nu.

Men problemet att däcken får en ståplatta efter att bilen stått still över natten är kvar. Monterade på mina sommardäck i onsdags och kände inte av någon ståplatta alls dagen efter.

Problemet är kanske att friktionsdäcken är för mjuka? Sen är jag väl extra känslig för fel, men det är svårt att ändra på :-)
av DavidBlomqvist
Ted68 skrev:Jag har fått mina däck testade nu med en riktig balanseringsmaskin (road force) Ett däck var inte bra, så det är utbytt nu.

Men problemet att däcken får en ståplatta efter att bilen stått still över natten är kvar. Monterade på mina sommardäck i onsdags och kände inte av någon ståplatta alls dagen efter.

Problemet är kanske att friktionsdäcken är för mjuka? Sen är jag väl extra känslig för fel, men det är svårt att ändra på :-)
Vad kör du med för lufttryck i friktionsdäcken?
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]