Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
FSandstrom skrev: tor 06 feb 2020, 16:41 Önskar man kunde få eco utan coasting, störande att man måste bromsa istället för att motorbromsa (dvs att den drar bränsle när man bara skall bromsa bort farten)

Gillar fö att bilen (T6a) inte växlar ner lika lätt när man gasar i ecoläge
Vad i Eco är du ute efter om inte coasting?
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Lockis skrev:
FSandstrom skrev: tor 06 feb 2020, 16:41 Önskar man kunde få eco utan coasting, störande att man måste bromsa istället för att motorbromsa (dvs att den drar bränsle när man bara skall bromsa bort farten)

Den växlar annorlunda. Vid acceleration så kan man trycka rätt hårt på gasen utan att den växlar ner, och den växlar upp rätt mycket snabbare. Helt enkelt håller den sig på lägre varvtal vid stadskörning tycker jag, men vid konstant hastighet märker jag ingen skillnad, typ.

Skickat från min G8341 via Tapatalk

av Freddy100
FSandstrom skrev: fre 07 feb 2020, 00:33
Lockis skrev:

Den växlar annorlunda. Vid acceleration så kan man trycka rätt hårt på gasen utan att den växlar ner, och den växlar upp rätt mycket snabbare. Helt enkelt håller den sig på lägre varvtal vid stadskörning tycker jag, men vid konstant hastighet märker jag ingen skillnad, typ.

Skickat från min G8341 via Tapatalk
Jag förstår inte vad du menar. Du skriver motsägande påståenden.
Användarvisningsbild
av Zanders
Han gillar att den inte växlar ner så fort du trampar lite på gasen och att den inte drar så länge på växlarna utan växlar upp istället. Jag förstår inte hur du inte kan förstå, det är ju glasklart det han skriver.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Om du ligger och coastar på högsta växeln så genom att manuellt växla upp till högsta kopplas coasting bort Bild Fungera enkelt om man har växelpaddlar på ratten :-)
av Geoham
volvobrasse skrev: sön 02 feb 2020, 21:33 Ok! Tycker min s60 T5 slukar bensin. Ligger och snittar över litern. Är det normalt?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Gäller detta på motorväg, landsväg eller blandad körning? Kör du ofta i stan eller liknande med en del bilköer så är det inte konstigt.. Sen påverkar ju hur du kör förbrukningen också.

Jag har en v90cc T5, då är det givetvis också awd. När jag kör längre sträckor in mot stan (bor 3mil utanför stan) så ligger jag på 0,8-0,9. Dock kör jag korta sträckor nästan varje dag då jag lämnar av barnen på dagis för att sedan parkera på pendelparkeringen därför snittar jag ca 10,5l/100km. V90cc är också en tyngre bil än s60.
Användarvisningsbild
av Rillee
Nu killgissar jag men så länge man inte belastar motorn är det nog ingen fara med låga varv för motorn. Däremot att ligga på låga varv och trycka pedalen i mattan är nog skadligt om inte lådan växlar ner först.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Rillee skrev:Nu killgissar jag men så länge man inte belastar motorn är det nog ingen fara med låga varv för motorn. Däremot att ligga på låga varv och trycka pedalen i mattan är nog skadligt om inte lådan växlar ner först.
även i comfort ligger den i låga varv och du kan trycka lugnt på gasen utan att den växlar ner
av Freddy100
Zanders skrev: fre 07 feb 2020, 09:19 Han gillar att den inte växlar ner så fort du trampar lite på gasen och att den inte drar så länge på växlarna utan växlar upp istället. Jag förstår inte hur du inte kan förstå, det är ju glasklart det han skriver.
Tyligen inte alla är så duktiga som du Zanders. :-)

Och en sak till: notis-ljudet från Google-as[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]