Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LazerHawke
Inget lackskydd läggs på från fabrik av anledningen att lacken behöver kunna andas för att sätta sig ordentligt därav inga starka medel samt maskintvätt etc inom en viss tid efter lackjobb
av Lövet
Tror vi måste börja på den grundläggande nivån att förklara lite mer vad ett lackskydd är: https://www.xn--lackfrsegling-mmb.nu/ke ... forsegling

Korta förklaringen till TS: Det behövs inte men det gör bilen lättare att tvätta. Något "skydd" är det inte i egentlig mening.
av Car
Skrev ett inlägg i morse på mobilen, tog närmare en halvtimme. Klickade "skicka", sen försvann det bara ... vart? Ingen aning. Så nu gör jag ett nytt försök.

Ett återkommande argument från många av er är: "Ingen biltillverkare lackskyddar sina bilar gratis inför leverans."

Men bara för att alla gör på samma sätt så betyder ju inte det att det är rätt och rättfärdigt. Om alla börjar snatta lite då och då, så betyder inte det att snatteri blir rätt och rättfärdigt.

Jag är ingen bilnörd och vet egentligen inte mycket alls om bilar. Annat än att motorn sitter där framme nånstans. Och sen vrider man på nyckeln och så brukar bilen starta... ooops inte ens det visste jag. Nu är det visst nån grej man ska vrida på för att den ska starta. Hur som helst, till saken, det som kommit fram så här långt är bl.a. detta: Lackskydd är inget skydd. Skydd av lack handlar det tydligen inte alls om. Med andra ord är det ett vilseledande ord. Men det handlar tydligen om att lacken ska på olika sätt bli mer lättskött.

Och sen har jag fått veta att man inte kan lägga på lackskydd från fabrik eftersom lacken behöver få andas först en tid. (Men än sen, då är det bara för åf att fullborda det hela innan leverans sker eller strax efter. Men varför det skulle vara ett "argument" för att vi kunder ska tvingas betala extra förstår jag ej.)

Och sen blir den lättare att tvätta också med lackskydd sägs det.

Alla era svar bekräftar bara min poäng.

För om det nu är så att lackskyddet ger alla dessa positiva effekter varför ser då inte bilindustrin till att jag som kund får del av detta vid leverans av min nya och dyra bil? Varför ska jag som kund betala extra för något som så uppenbart ska vara inkluderat redan vid bilköpet? Varför ska vi kunder utgå ifrån och acceptera extra kostnader för att få en lack med naturligt positiva effekter på vår nya bil?

Eller är det faktiskt meningen att vi som kunder ska utgå ifrån och acceptera att den nya bil vi hämtar ut kommer att vara knepig att tvätta och vara mindre lättskött på grund av att lacken inte är tillräckligt behandlad? Vad är det för en konstig inställning?

Dessutom är det nog rätt avslöjande att de inte ens nämner om lackskydd på volvocars.se och vad jag vet finns det inte ens med i "bygg din bil". Man liksom smyger med det, fram till strax före leverans.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Greppar du konceptet med att vaxa en bil? Dvs något helt frivilligt man gör bara för lite extra glans.

Detta är samma sak. Fast det håller längre. 95% av alla bilägare är inte intresserade. Hade alla varit det hade det kanske kunnat bakas in i standarderbjudander men det hade inte blivit billigare för det.
Användarvisningsbild
av Derank
seriöst, den här diskussionen tar ju priset snart.................................
av Tiimpan
Car skrev: fre 24 jan 2020, 18:15 Skrev ett inlägg i morse på mobilen, tog närmare en halvtimme. Klickade "skicka", sen försvann det bara ... vart? Ingen aning. Så nu gör jag ett nytt försök.

Ett återkommande argument från många av er är: "Ingen biltillverkare lackskyddar sina bilar gratis inför leverans."

Men bara för att alla gör på samma sätt så betyder ju inte det att det är rätt och rättfärdigt. Om alla börjar snatta lite då och då, så betyder inte det att snatteri blir rätt och rättfärdigt.

Jag är ingen bilnörd och vet egentligen inte mycket alls om bilar. Annat än att motorn sitter där framme nånstans. Och sen vrider man på nyckeln och så brukar bilen starta... ooops inte ens det visste jag. Nu är det visst nån grej man ska vrida på för att den ska starta. Hur som helst, till saken, det som kommit fram så här långt är bl.a. detta: Lackskydd är inget skydd. Skydd av lack handlar det tydligen inte alls om. Med andra ord är det ett vilseledande ord. Men det handlar tydligen om att lacken ska på olika sätt bli mer lättskött.

Och sen har jag fått veta att man inte kan lägga på lackskydd från fabrik eftersom lacken behöver få andas först en tid. (Men än sen, då är det bara för åf att fullborda det hela innan leverans sker eller strax efter. Men varför det skulle vara ett "argument" för att vi kunder ska tvingas betala extra förstår jag ej.)

Och sen blir den lättare att tvätta också med lackskydd sägs det.

Alla era svar bekräftar bara min poäng.

För om det nu är så att lackskyddet ger alla dessa positiva effekter varför ser då inte bilindustrin till att jag som kund får del av detta vid leverans av min nya och dyra bil? Varför ska jag som kund betala extra för något som så uppenbart ska vara inkluderat redan vid bilköpet? Varför ska vi kunder utgå ifrån och acceptera extra kostnader för att få en lack med naturligt positiva effekter på vår nya bil?

Eller är det faktiskt meningen att vi som kunder ska utgå ifrån och acceptera att den nya bil vi hämtar ut kommer att vara knepig att tvätta och vara mindre lättskött på grund av att lacken inte är tillräckligt behandlad? Vad är det för en konstig inställning?

Dessutom är det nog rätt avslöjande att de inte ens nämner om lackskydd på volvocars.se och vad jag vet finns det inte ens med i "bygg din bil". Man liksom smyger med det, fram till strax före leverans.

Lackskydd finns visst att lägga till på bygg din volvo. Finns under sista kategorin tror jag.
av Roget
Varför fettar man in skinnskor?
Går lika bra att gå i skorna utan fettet!
Man gör som man vill, bilen blir blank utan lackskydd eller så väljer man att lägga på ett lack skydd så slipper man att gnugga ihjäl sig för att få den ren!
Har man aldrig använt lack skydd så går det bra att leva utan det och har man börjat att använda det så är det svårt att leva utan!
Användarvisningsbild
av Micce1980
Derank skrev:seriöst, den här diskussionen tar ju priset snart.................................

giphy.gif
giphy.gif (307.73 KiB) Visad 580 gånger

TS: Har du pratat med din säljare, de kanske kan lägga på ett lackskydd om det är viktigt för dig, tar ju längre tid att diskutera här än att fråga de
av Gorban
Förr när jag hade privata bilar så lackskyddade jag eller vaxade och tvättade för hand. Mina senaste bilar har varit förmånsbilar. Dessa har jag lämnat in för handtvätt men har inte låtit vaxa dem under de tre åren jag haft dem och de har sett fräscha ut hela tiden. Min slutsats är att jag inte tycker det är värt att lägga pengar på lackskydd.

Här kommer något mycket intressant. Had[…]

Carplay trådlöst?

Jag kan ju tillägga att jag testade i en XC60[…]

Letar oljetryckmätare

Grejerna (made in China) beställda via Amazon[…]

Hade varit schims hade tryck varit i stort sett l[…]