Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nästan alltid på större vägar. Och som någon sa, man känner sig mindre trött när man kör en längre sträcka.
volvobrasse skrev:Ok! Har bara provat det lite grand men upplever stt man måste greppa ratten så ofta att det inte fyller en jättefunktion? Kanske är specifik typ av väg jag provat på möjligtvis?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
När jag väl kört så ny bil lägger jag vänster hand över tutan höger sida. Funkar kanon. Körde ca 2 mil utan den sa något Bild
Frazze1 skrev:Alltid, på motorväg åtminstone. Upplever att jag blir betydligt mindre trött under längre körningar mha pilot assist.
Men kan ni helt slappna av? Jag menar man kan ju inte direkt sätta sig och läsa tidningen eftersom man hela tiden måste koncentrera sig på lampan som kan bli grå igen, typ när som helst?Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
volvobrasse skrev: tis 17 dec 2019, 17:33 Men kan ni helt slappna av? Jag menar man kan ju inte direkt sätta sig och läsa tidningen eftersom man hela tiden måste koncentrera sig på lampan som kan bli grå igen, typ när som helst?Bild
Jovisst vettu, sätt väckarklockan på eta bara, så fixar det sig! ;)

Skämt åsido - självklart är det 100% fokus på vägen, alltid. Men jag upplever att med pilot assist slipper jag lägga mental kraft på att micro-styra och reglera hastighet hela tiden, och får mer processorkraft över till att hålla koll på trafik och annat runt omkring. Och att kraften räcker längre, som sagt. Typ så.
Ingen av er som kör med en flaska i ratten? Då lär man "slippa" hålla i ratten överhuvudtaget. Polisen däremot, kommer att dra in körkortet om man blir påkommen. Nu lär väl ingen här erkänna om han/hon kör så. Men någon som provat lite?
Använder bara om man ska fixa med något en kort stund - öppna flaska, knappa på CSD eller annat. Tycker det funkar för dåligt på motorväg. Kör man 120 och andra 110 måste man gå ut i omkörningsfilen så himla långt innan man ska köra om, annars börjar bilen bromsa även på minsta avståndsinställningen. Detta gör att man blockar omkörningsfilen för andra och finns det något värre än dem som ligger i omkörningsfil och segar i onödan?? Kör man snabbare så vet man inte riktigt hur långt innan man måste gå ut i omkörningsfil innan bilen bromsar, väntar man för länge så den börjar bromsa blir man ju förbannad. Kör också snålare på egen hand än då bilen sköter gasen, och älskar att köra så jag gör det hellre själv :-)
Håller med lite i ovan inlägg. Skedde endel förändring efter service/mjukvara (xc40) i höstas. Den är dock för dålig för att inte behöva passas, om någon förstår vad jag menar
Alltid på större vägar, vill inte vara utan det. Tycker det fungerar bra överlag. Det känns vilsamt. Sen måste jag säga att spårstabiliteten i V90CC inte är den bästa. Styrningen är ganska odistinkt i sin känsla när man kör motorväg, och använder man inte pilot assist vandrar bilen diffust. En 5-serie tex har inte samma behov av pilot assist eftersom köregenskaperna är bättre från början så att säga.

Det första situationen när PA inte funkar är när det är blött och mörkt, då verkar den inte kunna läsa linjerna.

Den andra situationen när det fungerar dåligt är 2+1-väg. När det går från 1 till 2 filer vill den styra åt vänster, man får "kämpa" lite för att hålla den i det spår man vill.
Pv 544 -62

Hej. Har kvar pappret på den pv?

Jag får ingen träff på detta &[…]

Det finns ingenting som ska köras in län[…]

V70 2014 D4 181 hk motorlampa

Jag gjorde precis det jobbet i måndags. Ja, […]