Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
Nä, sälja in en manuell bil som förmånsbil, inte lätt. Hade inte valt en sådan. Privat har jag alltid haft manuella, men nu är automatlådorna så trevliga att jag tror det blir automat nästa gång.
Om man ska köra flera tusen mil per år, räkna hur många gånger per dag man trampar ner kopplingen gånger med antal arbetsdagar per år gånger antal år bilen ska användas. Helt plötsligt bblir det även en arbetsmiljöfråga. Onödigt pedalarbete.
av Lövet
Inköparen skrev:
Lövet skrev: fre 29 nov 2019, 14:22 ...
Inköparen skrev:7st V60
Varför ska inte säljarna får välja manuell/aut själva? Jag skulle bli GALEN om jag tvingades på en viss bil av chefen. Jag menar, du lär ju inte få bättre rabatt bara för att du bestämmer sånt själv. Själva ordern kan du ju lägga samtidigt när säljarna får påverka specen. Eller missuppfattar jag något?

Mera personligt skulle jag inte ta i en manuell bil med tång på andrahandsmarknaden och jag tror inte det kommer vara någon vidare efterfrågan på manuella heller om 3 år oavsett vad den lokala säljaren påstår. Det finns en anledning till att i princip all nyförsäljning av bilar 7pbb-> är automat numera.
oj vad många svar så snabbt. Tack! skall försöka svara på alla.
De flesta företag bestämmer vilka bilar för de anställda och vi är inget undantag. Det har med avtal, rabatter och administration att göra och budget, budgetuppföljning. Olika fabrikat tex innebär mer administration och kostar mer. Bilen är ett arbetsverktyg i första hand, inte en privat sport eller entusiastangelägenhet. Se det så istället. Vissa mindre företag har det friare, speciellt om de inte ägs av någon koncern.
Självklart finns det bilpolicys men sätt den på TCO, det är helt fel att försöka gå in och detaljstyra på det här sättet. För många förare är det värt några kronor extra i förmånsvärde för att få bilen som man vill ha den och särdeles så med manuell och automat.

Jag råder dig också ASAP att byta säljare. En person som försöker lura i dig att manuella bilar är värda mer på marknaden ska du inte handla av.
TommyP86 skrev: fre 29 nov 2019, 16:26 Du får nog inget att sälja in manuell med. Vad skulle det vara liksom? Det enda är att man får göra jobbet själv, och de facto blir arbetsgivaren begränsad till folk som vill veva själv. Om det är hemtjänsten, så visst, men säljare brukar förvänta sej automat, värmare och i det minsta, vanlig farthållare.

Mindre totalkostnad för bilarna är väl enda fördelen.
Jag hade hellre tagit en kia proceed eller nåt, mer bil för pengarna. Men det var inte frågan heller Bild
Kia. Tror inte något företag vill chansa på en sådan bil. Förmodligen en osäker bil, billigt skräp, krockfarlig, dålig affär och inget andrahandsvärde. Men istället för begagnad kvalitetsbil om man måste bara köpa nytt och massor av garantier.
Lövet skrev: fre 29 nov 2019, 17:17
Inköparen skrev:
Lövet skrev: fre 29 nov 2019, 14:22 ...Varför ska inte säljarna får välja manuell/aut själva? Jag skulle bli GALEN om jag tvingades på en viss bil av chefen. Jag menar, du lär ju inte få bättre rabatt bara för att du bestämmer sånt själv. Själva ordern kan du ju lägga samtidigt när säljarna får påverka specen. Eller missuppfattar jag något?

Mera personligt skulle jag inte ta i en manuell bil med tång på andrahandsmarknaden och jag tror inte det kommer vara någon vidare efterfrågan på manuella heller om 3 år oavsett vad den lokala säljaren påstår. Det finns en anledning till att i princip all nyförsäljning av bilar 7pbb-> är automat numera.
oj vad många svar så snabbt. Tack! skall försöka svara på alla.
De flesta företag bestämmer vilka bilar för de anställda och vi är inget undantag. Det har med avtal, rabatter och administration att göra och budget, budgetuppföljning. Olika fabrikat tex innebär mer administration och kostar mer. Bilen är ett arbetsverktyg i första hand, inte en privat sport eller entusiastangelägenhet. Se det så istället. Vissa mindre företag har det friare, speciellt om de inte ägs av någon koncern.
Självklart finns det bilpolicys men sätt den på TCO, det är helt fel att försöka gå in och detaljstyra på det här sättet. För många förare är det värt några kronor extra i förmånsvärde för att få bilen som man vill ha den och särdeles så med manuell och automat.

Jag råder dig också ASAP att byta säljare. En person som försöker lura i dig att manuella bilar är värda mer på marknaden ska du inte handla av.
Alltså jag har offert med med högt inbytespris för manuell, mycket högre än för automat.

Själv tycker jag att det är heltokigt att företag går in och bestämmer max CO2 nivå. Man lika gärna bestämma max längd på bilen, max fälgdiameter eller max antal sittplatser. Det leder inte till något alls, bara att man begränsar sig i sitt urval och får köpa in dyrare bilar eftersom handlarna känner till om CO2 gränserna och prisar dom högre givetvis. De är inte dumma!

I och med att vi inte har de CO2 gränserna får jag bilarna billigare, helt säker på det. De vill ju sälja några rejäla V60 också.
Senast redigerad av 3 Inköparen, redigerad totalt 0 gång.
leiwi skrev: fre 29 nov 2019, 17:55 Med tanke på dina svar här i tråden så har jag svårt att förstå varför du överhuvudtaget ställde frågan här på forumet
Ville ha tips på min presentation nästa vecka om bilarna och att de inte skall knorra över manuell. Det är anledningen.

Men många här är väldigt inbitna märker jag och måste bara absolut ha något visst med sin bil. Och ens egna bil är givetvis det bästa och det bästa valet. Andra som väljer något annat verkar vara fullständigt galna. Men det är ju så att det finns försäljning av alla typer av bilar och det finns anledningar till att andra inte väljer exakt som en själv.
Sedan väljer man ju själv hur mycket av ekonomin som skall läggas på bilen och hur mycket som skall läggas på annat. Alla är olika, tror några här inte inser det.
Japp, det är forum, så svaren bör filtreras

Men som sagt, vad ska man kunna säga utan att sitta som en mupp och marknadsföra manuell? Manuell är merjobb, till lägre pris. Får du extra betalt för det vid försäljning, så go for it, räknat i kronor och ören. Några kunde säkert inte bry sej mindre, andra kommer totallåsa, nån annan gnälla till allt och alla hela ägandeperioden. Som allt annat.
TommyP86 skrev: fre 29 nov 2019, 18:42 Japp, det är forum, så svaren bör filtreras Bild

Men som sagt, vad ska man kunna säga utan att sitta som en mupp och marknadsföra manuell? Manuell är merjobb, till lägre pris. Får du extra betalt för det vid försäljning, så go for it, räknat i kronor och ören. Några kunde säkert inte bry sej mindre, andra kommer totallåsa, nån annan gnälla till allt och alla hela ägandeperioden. Som allt annat.
Haha. bästa svaret hittills. Jag gör så, lägger upp det som att det blir billigare i längden och de får V60, istället för Golf kombi, eller Kia som någon föreslog :) eller något. Tror de köper det med hull och hår.
av Bempo
Inköparen skrev: fre 29 nov 2019, 14:19 är det rätt forum, hoppas jag?

Är på gång att köpa in 7 st V60 till nya yngre säljare. Enda förmånen är att de kan välja mellan D3 motorn och D4 motorn och vilken standardfärg på bilen. Men inte AWD eftersom det knappast behövs på dessa södra breddgrader, dyrare inköp och högre bränsleförbrukning. Ingen har direkt frågat efter det heller. Ingen har nämnt något om automat eller manuell. Men jag misstänker att flera vill ha automat.

Så jag har provat V60 med manuell och automat i en månads tid. Skillnaden i bränsleförbrukning enligt Volvo är 0,45 dl mer/mil för automat WLTP mätning. Men i verkligheten är skillnaden 1,5 dl mer för automat har jag märkt när jag kört bilarna med D3 motor. D4 motorn i manuell förbrukade precis lika mycket som D3 motorn. Har inte kört D4 automat.
D3 Manuell: Blandad körning: 0,48-0,52 l/mil
D3 Automat: Blandad körning: 0,66- 0,75 l/mil
D4 Manuell: Blandad körning: 0,49-0,54 l/mil
Automat kostar 19.000 kr mer i inköp också. Jag upplevde D3 automat som lite ryckig.

Säljaren ger mig bättre inbytespris efter 3 år på manuella bilar eftersom det kommer att bli brist på dem. Och han har många 2:a handsköpare som väntar på manuella bilar.

Vill därför bara köpa in manuella bilar. Viktigt också att alla får samma bilar så det inte blir avundsjuka, förutom D3 och D4 valet.

Skall beställa och ta in valen från de anställda innan jul. Det jag frågar här om manuell jfrt med automat. Jag har nästan bara kört manuell i 20 år och tycker det är bra. Har haft bil med automat också och det går bra också, märker inte större skillnad. Lite sämre kontroll med automat kanske.

Vill ha lite hjälp med att lägga fram det hela, om det skulle uppstå diskussioner. Hur ser det här ut? Jag bollade lite med säljaren som gav mig några tips.

Manuell:
  • Bättre kontroll
    Roligare att köra
    Säkrare omkörningar eftersom du väljer själv vilken växel.
    Högre prestanda. Enligt specen från Volvo är det samma. Men jag märkte att det var högre prestanda.
    Jämnare gång, mindre ryckighet
    Kör längre på en tank
    Mer aktiv körning och man håller sig piggare vid långkörningar.
    Säkrare att köra på vintern, de få gånger det är halt här. Och säkrare på grusväg, finns många här.
Jag kan hålla med om ”längre på en tank” i övrigt vill jag vända på alla argumenten och säga de gäller för aut. Men jag är en gubbe med egen uppfattning om det mesta. Hade min första aut bil redan 1976, har idag tre st bilar med aut, så jag är nog inte den som kan hjälpa till med nåt bra argument för manuell låda.
Där jag jobbat hade vi en gräns på max CO2 utsläpp. Det gjorde att man kunde välja mellan en V70/XC70 manuell eller en mindre Volvomodell med automat för att hålla sig under gränsen.

Det var 100% av förarna som valde V70/XC manuell. Inte en enda förare vill gå ned till en mindre bil för att få åka automat.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att det[…]

XC70 D4 awd, D5244T17. Lurar på om vevhusve[…]

@MKV70 , Har du någon uppdatering, upplever[…]

Brainys V60

Känns orimligt att det där ska kunna ses[…]