Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

10A är inget problem om kablar och uttag är av rätta 'virket'. Volvo har pga nya EU krav sänkt högsta effekt från 13A till 10A för nåt år sedan.

Tidigare bränder har vad jag vet bara uppstått i gamla / underdimensionerade kablar eller om man använt förlängninskabel (som inte är tillåtet).

Det finns andra laddkablar från Volvo som levererar andra styrkor, exempelvis 8A. Men de kommer kosta dig kanske 3000kr. Det är bara standardkabeln som följer med bilen som är på 10A.

Elektrikerna vill gärna skrämmas lite så de får utföra ett extra jobb. Laddbox behöver nog bara sättas in om man har gamla / dåliga kablar och ändå behöver göra om allt.
av Monnier
volvojesus skrev:10A är inget problem om kablar och uttag är av rätta 'virket'. Volvo har pga nya EU krav sänkt högsta effekt från 13A till 10A för nåt år sedan.

Tidigare bränder har vad jag vet bara uppstått i gamla / underdimensionerade kablar eller om man använt förlängninskabel (som inte är tillåtet).

Det finns andra laddkablar från Volvo som levererar andra styrkor, exempelvis 8A. Men de kommer kosta dig kanske 3000kr. Det är bara standardkabeln som följer med bilen som är på 10A.

Elektrikerna vill gärna skrämmas lite så de får utföra ett extra jobb. Laddbox behöver nog bara sättas in om man har gamla / dåliga kablar och ändå behöver göra om allt.
Laddbox är säkrare. Det är det inget snack om. Sedan att den inte är nödvändig är en annan sak. Jordfelsbrytare typ B blir viktigare och viktigare i och med den ökade likspänningen.

Du måste inte ha den men jävligt tråkigt om man kommer hem och det brunnit ner för att man snålade med jordfelsbrytaren och hade otur med elbilsladdningen eller grannens solanläggning. Laddning via schuko eller laddbox som inte har inbyggt dc-skydd ökar risken att ditt eller dina grannars hus inte skyddas av jfb Typ A

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Zanders
Neno skrev:Utan att ha provat den tänker jag såhär.
När jag kommer hem från jobbet kommer jag ha ca 10-15 km el kvar, när jag kommer hem vill jag gärna ladda 16a ifall jag skall iväg igen till affären eller liknande. I annat fall vill jag ladda 6a under natten

Och i easee boxen får jag gå in på appen och ändra laddströmmen, jag gillar inte riktigt wifi styrningar, kommer laddströmmen ändras nu eller tar de 30min innan den gör det tänker jag?

Touchknappen gillar jag inte för jag tänker vinter, kommer det vara snö och is på boxen.
Kommer jag behöva skrapa boxen med en isskrapa för att komma åt knappen.

Har hittat en box på evconnect som heter wallcharger. Som jag gillar, fördelar: knapp på sidan för att snabbt ändra strömmen. Vet ej om den är touch eller riktig men den är på sidan.
Display för att se inställd ström mm.
Långt svar på en kort fråga.

Zanders skrev: fre 22 nov 2019, 16:22 @Neno,

Va är det du inte gillar med touchknappen?
Jag har inställt så den alltid laddar med 16A men skulle du vilja ändra saker via wifi så går det direkt också. Just nu är inte deras wifi igång än utan det sitter ett 4G-modem i som man kommunicerar med (för oss användare är det ingen skillnad förutom att du slipper para ihop den med ditt wifi)
av Neno
Har du watty till din laddbox? Eller har du avsäkrat så högt att säkringen inte går när du laddar 16A
En till fråga. Sitter det ett simkort i för 4G, betalar du för det eller hur fungerar det?
Zanders skrev:@Hink84,

Easee. Supernöjd!
Användarvisningsbild
av Zanders
Neno skrev:Har du watty till din laddbox? Eller har du avsäkrat så högt att säkringen inte går när du laddar 16A
En till fråga. Sitter det ett simkort i för 4G, betalar du för det eller hur fungerar det?
Zanders skrev:@Hink84,

Easee. Supernöjd!
Ingen watty utan det är avsäkrat så den klarar 16A. Simkortet sitter i från början så ingen extra kostnad eller bök med det över huvudtaget. Samma sak gäller ju Tibbers funktion att den ska ladda när det är som billigast, det är inte heller up and running men plåster på såret så har man konstant prisgaranti på elen så just nu är det ju bara en fördel :)
av CETT
Volvos 10A laddkabel har skydd som löser ut för likspänning (DC) samt jordfelsbrytare. Utöver det sitter en temperaturvakt i kontakten som bryter om den blir för varm. 10A är inga problem för en 1,5 kvadrat kabel. Det är inte kabeln som blir varm utan det är i skarvar med dålig kontakt som det blir varmt. Skarvfri kabel mellan elcentral och uttag är att rekommendera samt att uttaget skyddas av en jordfelsbrytare.
av Monnier
CETT skrev:Volvos 10A laddkabel har skydd som löser ut för likspänning (DC) samt jordfelsbrytare. Utöver det sitter en temperaturvakt i kontakten som bryter om den blir för varm. 10A är inga problem för en 1,5 kvadrat kabel. Det är inte kabeln som blir varm utan det är i skarvar med dålig kontakt som det blir varmt. Skarvfri kabel mellan elcentral och uttag är att rekommendera samt att uttaget skyddas av en jordfelsbrytare.
Det jag pratar om har inget med om du laddar med Schuko och inbyggt DC-skydd eller Laddbox med inbyggt DC-skydd.
Det enda de skydden egentligen gör är att de se till att de som enda källa inte kommer över 6mA

Så teoretiskt kan du släppa ut 5,9mA och skydden reagerar inte alls.
Har du inte DC-övervakning på laddningen MÅSTE du sätta en jfb typ B som avsäkring på laddningen. Problematiken kvarstår dock fortfarande för resten av huset.

Så om din laddkabel/laddbox släpper ut 4mA. Sedan har grannen 3 hus bort solceller som läcker 1mA till dig. Sedan har vi granne 2 som ha elbilsladdning som läcker ytterligare 3mA
Nu finns risken att dina jfb Typ A inte löser ut när de ska och ditt hus brinner ner...

Det är en liten risk i dagsläget men ju fler solceller och laddare som sätts upp, desto större blir risken.
Har man en jordfelsbrytare Typ B som skyddar hela huset eller har bytt alla till typ B så är man säker ändå.

Det hindrar så klart inte att dina 4mA i detta exempel hjälper grannens jfb typ A att inte reagera och att deras hus kanske brinner ner.
av CETT
Så det hjälper inte med jfb B på laddkabeln? I hur stort områden förgrenar sig läckströmmarna då och bör väl även bli en strömdelning på alla kretsar som de flyter igenom. Normalt söker sig en ström lättaste vägen tillbaka till spänningskällan. Det lär vara en försvinnande liten del som du teroretiskt skulle kunna få från en granne via er gemensamma huvudcentral. Existerar ditt problem på riktigt?
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]