Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
Ikke skrev:T5 alla där i veckan mycket roligare
Fast jag som kör 3000-4000 mil om året hade fått en merkostnad på 9-12000 kronor om året. SÅ mycket roligare är inte T5 :-)
Kommer nog bli supernöjd med min D4 AWD Polestar :-)
av Tiimpan
Lockis skrev: tis 26 nov 2019, 12:40 @Malmstroem,
Är iofs 30 år så åldern bör ju inte vara problemet.
När jag jämförde så kommer min Volvo kosta mig 800:- i månaden (halv försäkring) och en hel försäkrad volvo kostar ~1300:-/mån.
Nu bor jag i Helsingborg så det är ju en stad och det är säkert en anledning till högre premie.

Har möjlighet att skaffa förmånsbil via jobbet, tyvärr så tillåter dem bara hybrider eller rena elbilar vilket inte fungerar för mig då jag inte har möjlighet till laddning.
Så när jag gjorde valet att beställa privat så blev det egentligen ingen skillnad i månadskostnad men jag behövde lägg kontant insats. Anledningen till kalkylen är till stor del högre ersättning vid privatbil när man kör i tjänsten.

I värsta fall (bästa) får vi laddplatser snart och då kan jag beställa förmånsbil och sälja min privat ägda för att förhoppningsvis få igen lite kapital.
800kr/månaden halvförsäkring :-o
Bor också i Helsingborg är 32år betalar 320kr halvförsäkring inkl extra allt. Dock XC60 T4 - 19
av Lockis
Tiimpan skrev:
När jag jämförde så kommer min Volvo kosta mig 800:- i månaden (halv försäkring) och en hel försäkrad volvo kostar ~1300:-/mån.
Nu bor jag i Helsingborg så det är ju en stad och det är säkert en anledning till högre premie.

Har möjlighet att skaffa förmånsbil via jobbet, tyvärr så tillåter dem bara hybrider eller rena elbilar vilket inte fungerar för mig då jag inte har möjlighet till laddning.
Så när jag gjorde valet att beställa privat så blev det egentligen ingen skillnad i månadskostnad men jag behövde lägg kontant insats. Anledningen till kalkylen är till stor del högre ersättning vid privatbil när man kör i tjänsten.

I värsta fall (bästa) får vi laddplatser snart och då kan jag beställa förmånsbil och sälja min privat ägda för att förhoppningsvis få igen lite kapital.
Bor också i Helsingborg är 32år betalar 320kr halvförsäkring inkl extra allt. Dock XC60 T4 - 19
Oj, det var en billig. Hur många mil? Jag har min upplagd på fria mil. Har dessutom bara ute parkering.
Jag har ingen bonus nivå. Men inga skador iheller.
Nu är detta via Volvia i samband med lån och serviceavtal.
av Elektrikern84
Lockis skrev: tis 26 nov 2019, 17:47
Fast jag som kör 3000-4000 mil om året hade fått en merkostnad på 9-12000 kronor om året. SÅ mycket roligare är inte T5 :-)
När kommer den?
av Lockis
Elektrikern84 skrev: ons 27 nov 2019, 08:20
När kommer den?
Vecka 1 ser det ut som just nu :-D
av Tiimpan
Lockis skrev: tis 26 nov 2019, 20:23
Tiimpan skrev:

Oj, det var en billig. Hur många mil? Jag har min upplagd på fria mil. Har dessutom bara ute parkering.
Jag har ingen bonus nivå. Men inga skador iheller.
Nu är detta via Volvia i samband med lån och serviceavtal.
1500mil Trygg hansa deras största försäkring.
Har aldrig lyckats få ett bra pris av Volvia. Jo en gång i 1år sedan höjde dom utan anledning :-o
av Lockis
@Tiimpan,

Ahh, tittade precis på dem och fick ungefär samma pris som Volvia.
Är dock inte jätte stor kund hos Trygghansa utan har bara barn försäkringen där.
Får utvärdera om 1 år när jag har reg nr och efter flytt. Kan vara att någon blir billigare då :-)
av Elektrikern84
Lockis skrev: ons 27 nov 2019, 09:09
Elektrikern84 skrev: ons 27 nov 2019, 08:20

När kommer den?
Vecka 1 ser det ut som just nu :-D
Julklapp.
Jag står nu i I-landsproblemsläget. Läderklädd dash eller Akustikrutor. Orignalfälg till V däcken eller köpa lösa i efterhand (5000 billigare med bästa däcken).
av Lockis
Elektrikern84 skrev:Jag står nu i I-landsproblemsläget. Läderklädd dash eller Akustikrutor. Orignalfälg till V däcken eller köpa lösa i efterhand (5000 billigare med bästa däcken).
Personligen valde jag Akustik rutor. Tog även Pirelli 17" vinterhjul original fälg (friktion). Har kört dem på min nuvarande V60 och funkade bra så tog likadana denna gången :-)

Sparar du 5.000 på däcken har du ju råd till både läderklädd dash och akustik! Jag funderade dock länge på att lägga till Läder men insåg att jag inte ville lägga 8.000 för lite läderklädd panel. Borde vara standard i R-Design och Inscription som på v90 dock!
av Elektrikern84
Lockis skrev: ons 27 nov 2019, 17:26
Elektrikern84 skrev:Jag står nu i I-landsproblemsläget. Läderklädd dash eller Akustikrutor. Orignalfälg till V däcken eller köpa lösa i efterhand (5000 billigare med bästa däcken).
Personligen valde jag Akustik rutor. Tog även Pirelli 17" vinterhjul original fälg (friktion). Har kört dem på min nuvarande V60 och funkade bra så tog likadana denna gången :-)

Sparar du 5.000 på däcken har du ju råd till både läderklädd dash och akustik! Jag funderade dock länge på att lägga till Läder men insåg att jag inte ville lägga 8.000 för lite läderklädd panel. Borde vara standard i R-Design och Inscription som på v90 dock!
Det var inte Standard på min V90 Insc som jag har nu. :-(
Ja jag känner också det att 7200 extra för lädret på panelen är ju lite i överkant. Jag tycker det är snyggt men jag är övertygad att om nån månad eller så så har man tröttnat och skulle hellre lagt det på nåt kul. Har Akustikrutor nu också men det är svårt att få grepp om de gör ngn skillnad på bullernivån.
Tomgång och vevhusventilation

@Erik Å , Tempmätaren fungerar och t[…]

VOC låter hälsa att det är dags at[…]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standar[…]

På de som jag konstaterat ha läkande ve[…]