Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har vid ett par tillfällen råkat ut för att det piper och inget mer när jag trycker på knappen för att stänga bakluckan och låsa bilen. Att trycka på knappen för att bara stänga fungerar utan problem. Det känns som att bilen tror att en dörr är öppen och därför inte kan låsa. Senaste gången var på eftermiddagen idag en timme efter att jag hämtat bilen hos Bilia och den fått ”total uppdatering”.
fragge skrev:
MaZk skrev:Tror mig veta varför soltaket ibland stänger sig.
Misstänker att vattendroppar på touch ytan på handtagen är boven i dramat.
Hur hänger det ihop? Går det att styra soltaket (solskyddet) från handtagen på bilen?
Ja, om man håller länge på handtaget så stängs skyddet.

Märkte det när jag tvättade bilen. Vattnet från tvätten fick bilen att låsa och låsa upp sig.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Lite OT men tips är att lägga nyckeln i bilen när du tvättar, då låser den inte sig själv när vattnet träffar beröringsytorna på handtagen.
Holloman skrev: ons 13 feb 2019, 19:57 Har vid ett par tillfällen råkat ut för att det piper och inget mer när jag trycker på knappen för att stänga bakluckan och låsa bilen. Att trycka på knappen för att bara stänga fungerar utan problem. Det känns som att bilen tror att en dörr är öppen och därför inte kan låsa. Senaste gången var på eftermiddagen idag en timme efter att jag hämtat bilen hos Bilia och den fått ”total uppdatering”.
Att låsa bilen med knappen på bakluckan funkar bara om du har nyckeln med dig. Annars piper det bara.

Ibland når signalen från nyckeln inte fram om den ligger bakom mobiltelefonen, eftersom den stör ut signalen.

Tror det har med nfc-signalen i telefonen som stör, men det sista är en en gissning..
Angående panoramatakets stängning, så har jag för mig att det även finns en inställning som stänger takgardinen vid regn. Mitt tak stängs vid dåligt väder också i alla fall..

Att det stängs vid solsken för att skydda klädsel är ju logiskt, men vid regn är ju inte lika logiskt.. Så jag kan ha fel... 🤔😮

Det kan ju vara därför det stängs. Kan tyvärr inte kolla det nu, men det ska jag.. 😀
Senast redigerad av 1 Ilduce77, redigerad totalt 0 gånger.
MaZk skrev:Har märkt av ett klickande ljud vid inbromsning.
Tycker det känns i ratten och tydligast när jag kör med farthållaren och nuddar bromsen.

Sånt här ljud?
Ilduce77 skrev:
Holloman skrev: ons 13 feb 2019, 19:57 Har vid ett par tillfällen råkat ut för att det piper och inget mer när jag trycker på knappen för att stänga bakluckan och låsa bilen. Att trycka på knappen för att bara stänga fungerar utan problem. Det känns som att bilen tror att en dörr är öppen och därför inte kan låsa. Senaste gången var på eftermiddagen idag en timme efter att jag hämtat bilen hos Bilia och den fått ”total uppdatering”.
Att låsa bilen med knappen på bakluckan funkar bara om du har nyckeln med dig. Annars piper det bara.

Ibland når signalen från nyckeln inte fram om den ligger bakom mobiltelefonen, eftersom den stör ut signalen.

Tror det har med nfc-signalen i telefonen som stör, men det sista är en en gissning..
Aha, då är det med andra ord kopplat till samma problem att bilen inte alltid vill låsa med handtagen utan jag får ta upp nyckeln ur fickan och trycka på knappen. Tack!
Jag har för mig (men är inte helt säker) på att soltaket vid behov stänger sig i samband med att man använder parkeringklimatet. Om det ör tillräckligt varmt/kallt så dras skyddet igen automagiskt.

Det är även min egna erfarenhet när bilen används att det sker just vid dessa tillfällen. Hittar tyvärr inte texten som jag tror mig ha läst...
stevvee skrev: lör 02 feb 2019, 19:31
Arne2018 skrev:Ljudkvaliteten med carplay via Spotify och podcast tex är klart bättre än via vanlig Bluetooth, men det faller på att man måste sätta i usb sladden varje gång, så jäkla 2010
Och det är 100 x bättre med det inbyggda så fattar inte varför man vill använda varken BT eller CarPlay Bild

Låt vara att det inbyggda ljudet är bättre, men jag använder inte alls inbyggt under ”vardagsresor” eftersom det tar alldeles för lång tid att starta upp.
Om man åtminstone hade programmerat Sporifyappen så att pågående spår (och kanske nästkommande” hade cachats så hade uppstarterna varit helt opåverkade av att mobila modemet ska dra igång. Hade lätt kunnat leva med att inte kunna byta musik innan allt var helt uppstartat...
Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]

..Jag tror lösningen blir att sätta di[…]