Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sx3000
Jag säger inte emot dig, men blir nyfiken på regelverket. Kollade i elinstallationsreglerna (SS 436 40 00, utg 3) det enda gällande uttag för elbilsladdning jag hittade var detta. Vart hittar du att det utryckligen avråds från det i standarden?

Märkström om högst 16A gäller ju typ alla Schukouttag från "seriösa" leverantörer och är väl att anses som en nationell standard.

Edit: har mailat ESV och frågat, återkommer med svar.
Bilagor
Capture.PNG
Capture.PNG (16.29 KiB) Visad 825 gånger
Senast redigerad av 1 sx3000, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perra83
Säg att man har ett eluttag på fasaden nära bilen. Med lite tur går det direkt till elcentral.
Då borde man kunna byta kablarna till 2,5 kvadrat som är godkända för 16A men säkra av med 13A.
Jag kan inte se att det skulle medföra någon brandfara om bilen laddar med max 10A.
Då finns det värre exempel där bilar står med motor och kupévärmare längre än vad en laddning tar.
17000kr för en laddbox är lurendrejeri när man kan se över och uppgradera ett befintligt uttag för en tusenlapp.
av Lövet
@sx3000, Det avråds inte någonstans utan det pratas svävande om att det "kan innebära risker" att använda Shuko. Såvitt vi vet finns det en (1) brand dokumenterad pga elbilsladdning där kom man senare fram till att det berodde på en billig timer (äggklocka) använts. Vem som helst med lite distans förstår att det är skillnad på att ladda i en modern anläggning med bra kablar och en risig 50 år gammal sommarstuga men som vanligt finns en viss förmyndarattityd så fort det pratas om el. Allt är livsfarligt hela tiden, gärna utan någon motivering också.
av CETT
Ska man ladda med Volvos 10A standardkabel så finns ingen anledning att säkra högre än 10A, säkringen håller. Kabeln har jfb samt DC-övervakning och även temperaturvakt i Schukokontakten. För 10A räcker 1,5 kvadrat kabel. Den är inte kabeln som blir varm av 10A utan i så fall skarvar och anslutningar. Och Elsäkerhetsverket ger generella råd, de kan inte vet hur just din installation ser ut. Har man inte koll på sin elinstallation är det befogat att vara försiktig med laddning via Schuko men med en bra installation och laddkabel så är riskerna väldigt små. Mycket mindre än riskerna att köra med bilen.
av askeladden635
Att ladda på natten är ju en fördel även med enkeltariff då du sprider belastningen. Allt snack om "långvarig laddning" är svårt att förstå efter som den bara laddar när batterierna tar laddning. I mitt fall tar det i snitt 2,5 timmar att få fullt. Kör med CEE uttag som fasas ned.
av Gorban
Jag har huvudsäkring och elcentral i garaget. Tänker låta elektrikern dra fram kabel till ett uttag på garagets utsida och säkra upp med 16A. Kabel utan skarvar med en egen säkring och ingen annan last som påverkar måste väl fungera bra? Vad skulle bli bättre med en laddbox?

Jag tror jag ber elektrikern förbereda för ett trefasuttag också som jag kan använda i framtiden.
av CarlJo
mmard skrev:Som sagt, för tillfällig laddning kan schuko fungera om man ställer ner laddströmmen som du säger och håller uppsikt, typ på jobbet eller i sommarstugan. Men jag tvivlar att folk sitter och bevakar sitt vägguttag på nätterna hemma? Elsäkerhetsverket avråder från att använda schuko för långvarig laddning (typ hemma) och detta står uttryckligen i nya elinstallationsreglerna. Man anser även att detta är en brandrisk varför din hemförsäkring kan komma att säga nej om det börjar brinna.

Har man råd med en bil för ~600k alternativt har ett jobb som erbjuder en tjänstebil för samma pengar inbillar jag mig att man har råd att sätta in adekvat utrustning till bilen också.
Jag ska inte argumentera mot dig, för jag är definitivt inte en elektriker, eller elkraftsingenjör för den delen heller. Men även ifall du tycker att man borde ha råd med adekvat utrustning till en bil som kostar 600k eller har förmånen med en sån tjänstebil, så är det inte alltid att man har möjligheten till att ha utrustningen hemma. Jag bor i lägenhet med stor parkering. Där erbjuder föreningen specifika platser för oss med behov av laddning, med nya uppsäkrade uttag. Men jag kan inte installera en laddbox.

Men att elsäkerhetsverket går ut med varningar om att ladda sin elbil i shucko-kontakter förstår jag, där du ska ladda en tesla, Nissan Leaf, BMW i3 och vad allt nu heter, med mycket större batterier, högre effekt(7kW-22kW) vid laddning som kräver en kontinuerlig laddning över natten för att få fullt batteri.

Min T8 laddar fullt på ca 4-4,5h, sedan går den in i ett standby läge. Och som nämnt tidigare i tråden så är de nya laddarna på 10A, så för just plug-in hybrider misstänker jag att riskerna för överbelastning är mindre. Det känns rent spontant värre att köra ett 2,2kW el-element dygnet runt i en gammal dragig lägenhet. Men jag är som sagt ingen elektriker.
av Lövet
CarlJo skrev: Det känns rent spontant värre att köra ett 2,2kW el-element dygnet runt i en gammal dragig lägenhet. Men jag är som sagt ingen elektriker.
Nej men du verkar ha förmåga till kritiskt tänkande. Det är bättre.

Tack alla för bra svar och ert engagemang. F[…]

Upplever att bilen drar lite väl mycket soppa[…]

Hej! 6f9d52e1-a345-4c34-aa31-f8629f146849.jpg […]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&[…]