Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
Volvordesign89 skrev: tis 09 okt 2018, 14:59
fragge skrev:
Mumsmums skrev:Nja, det finns dynamiska på den gamla V60 också men då med xenon istället för LED.
Hur i hela friden funkar de då?
Det är skillnad på dynamisk helljus och helljusautomatik. Helljusautomatiken bländar av helljuset helt när de ser mötande trafik, det dynamiska helljuset formar ljuset så att det bara bländar av precis där den mötande bilen är, runt ikring den mötande bilen lyser det fortfarande helljus.
Fungerar precis så som du skriver, på gamla v60 var benämningen aktivt helljus om jag inte missminner mig.
Jag har "gamla" V60 med ABL ljus. Det är inte alls samma sak.
I övrigt så är den enda skillnaden på ABL och Helljusautomatik just automatik där den bländar av.
Fanns inget "Dynamiskt" med heljuset på V60 vad jag vet annars.
av swemax
Det fanns på min V60 D6

Ljuset maskades m rörliga speglar

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av fjohan82
Lockis skrev:
Volvordesign89 skrev: tis 09 okt 2018, 14:59
fragge skrev: Hur i hela friden funkar de då?
Det är skillnad på dynamisk helljus och helljusautomatik. Helljusautomatiken bländar av helljuset helt när de ser mötande trafik, det dynamiska helljuset formar ljuset så att det bara bländar av precis där den mötande bilen är, runt ikring den mötande bilen lyser det fortfarande helljus.
Fungerar precis så som du skriver, på gamla v60 var benämningen aktivt helljus om jag inte missminner mig.
Jag har "gamla" V60 med ABL ljus. Det är inte alls samma sak.
I övrigt så är den enda skillnaden på ABL och Helljusautomatik just automatik där den bländar av.
Fanns inget "Dynamiskt" med heljuset på V60 vad jag vet annars.
swemax skrev: tis 09 okt 2018, 17:28 Det fanns på min V60 D6

Ljuset maskades m rörliga speglar

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det har jag på min V60. Kommer jag ifatt en annan bil så lyser xenonljusen på sidorna om denna bil.
"Halogen-extraljuset" är avslaget i det läget.
Möter jag en bil är fortfarande vägkanten till höger upplyst.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
Precis som ovan säger så finns det mycket väl en funktion som liknar dynamiskt LED i gamla V60, har själv ägt en med den funktionen.
Användarvisningsbild
av Perra83
Volvordesign89 skrev: tis 09 okt 2018, 20:47 Precis som ovan säger så finns det mycket väl en funktion som liknar dynamiskt LED i gamla V60, har själv ägt en med den funktionen.
Japp, AHB och AHB II. Jag har haft båda. AHB II fungerar rätt bra faktiskt. Även bättre nu än när det kom. Säkert nån mjukvara som blivit uppdaterad.
av CooRe
Kan tillägga att jag ägt flera BMW-modeller med helljusautomatik och det var samma sak där att vissa bilar tyckte att jag bländade av för sent och blinkade på mig.
av mossbo
Körde 300mil i mörker under veckan, inte en som blinkade med normal snabbhet?, funkar fint!, dock är funktionen väldigt ryckig mot tex MBs intelligent lights som är mera följsam och mjuk. Dessutom är halvljuset väldigt starkt just framför bilen, stör mörkerseendet.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Det är säkert inget fel på din bil.
Jag har visserligen en S60 my18 och kör mycket mörkerkörning och många blinkar på mig när jag använder auto helljuset.
Det jag upplever som ett problem är inte att min bil bländar utan att mötande trafikanter tror att man ska blända av direkt när man ser ljuset från en annan bil.
Det optimala borde vara om alla bilar har automatisk helljus.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Jag hade problem med att många blinkade på mig förra året, men nu när jag kört några sena kvällar i höst så har ingen blinkat på mig.

Tänker att det kan vara något i den uppdatering jag fick innan sommaren?

Ifrån kupén ser jag ingen skillnad iallafall

V70 2.4 -07 B5244S får meddelande om att hal[…]

Motorproblem

Någon som haft samma?

D24tic pump

Tjena, har en 760 d24tic som fuktar runt pumpen, s[…]

Be någon annan chippa istället åt[…]