Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Vore det inte bra om det gjordes lite "chip" hemmavid... i Europa t.ex. Vi står och faller med mycket om ping-pong landet inte kan leverera. Kanske Fordonsindustrin och andra branscher lär sig en läxa av detta som nu pågår. Hoppas kan man ju alltid. Blir det värre lär väl inte Volvo och andra biltillverkare kunna plocka bort alltmer komponenter/funktioner i bilarna, köparna lär varken vilja beställa nya bilar eller få sedan länge beställda levererade. Läste i en biltidning nyligen att vissa biltillverkare tvingats gå tillbaka till analoga instrument och skippa digitala dito. Ha, lite retro kanske kan vara kul? Analog varvräknare och hastighetsmätare - äntligen... Och kanske en analog klocka?
/Bo
av Fattiglapp
Ajjamen! Man kan ju alltid köra förgasare, de kräver väl inga halvledare?

Det som händer är absolut inte Volvos fel. Det är problem i världen och alla måste köra just-in-time-lager av ekonomiska skäl, vilket orsakar detta. Men Volvo kan ju välja hur de hanterar problemet, det skall bli intressant att se hur de olika tillverkarna hanterar det.
Användarvisningsbild
av bem
En V90 (T6 Recharge Inscroption) beställde jag en gång i tiden (24 feb.) Chipbristen påverkar den på samma sätt som V/S60 (och XC60 samt övriga modeller).
Fick mail från min Volvoförsäljerska i torsdags och igår 28 maj träffades vi öga mot öga. Hon ville stämma av min beställningen med senaste infon från Volvo. BLIS har utgått sa hon. På min bil låg dock både Driver Awarness kvar liksom backkameran i beställningen hos Volvo så då borde den bli byggd med det sa hon, men hon skulle kolla men Volvo för säkerhets skull och sen meddela mig. Prel. leverans kunde tidigast bli ca. vecka 29 för min del sa hon dvs. mitten-slutet av juli. Det blir ca. 5 månader i så fall efter min beställning. Ursprungligen skulle min bil levereras v. 21. Men så ändrades den till en 2022:a och då var först leverastiden rätt länge v.22. För kanske en månad sen ändrades det till
”Vi förbereder nu fabriken att inom kort börja bygga modellår 2022. Vi återkommer inom de närmaste veckorna med en aktuell leveranstid för din nya Volvo.” Och så står det ännu (kollade nyss, 29 maj) på ”Min Volvo” på mitt konto för min V90.
Således:
- BLIS funktionen är ut leken på alla Volvomodeller som jag förstod Volvoförsäljerskan.
- I mitt fall låg Driver Awareness och Backkamera kvar på min beställning hos Volvo, men försäljerskan skulle dubbelkolla med Volvo om det verkligen stämde med verkligheten idag.
Det är bara sitta lugnt i båten och avvakta. Jag klarar mig utan BLIS.
Hoppas backkameran kan få bli kvar. Driver Awareness tror jag att jag kan klara mig utan om det mot förmodan inte byggs med på min V90.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Vovlocar
Ni som beställt en bil för ca en halv miljon.
Accepterar ni verkligen att man plockar bort funktionalitet såsom driver awarness och 360-kamera. ”Jag klarar mig utan…”. Varför beställde ni då det från början?
Accepterar ni verkligen att när ni ska sälja er bil så kommer alla de som ska köpa begagnad bil - och vill ha säkerhetsfunktioner och hjälpmedel i bilen såsom det Volvo plockar bort - att välja bort årsmodell 22 direkt för att de är en sämre årgång i vissa avseenden. Det är NI som drabbas. Inte Volvo. Volvohandlarna kommer ju att rynka på näsan när ni kommer med er inkompletta MY22 i inbyte. Den dåliga årgången. För vem vet vad som ev i övrigt fattas ”under huven”.

Vänta på den bil ni vill ha om ni kan så att den där halva miljonen känns bra. Eller avbeställ helt.
Jag tänker inte acceptera en nedgradering utifrån vad jag faktiskt vill ha. Det finns ju en anledning att jag beställt ditt och datt. Annars kunde jag kanske lika gärna letat begagnad bil och få det jag ”hyfsat” ville ha med lite tålamod. Jag kanske t o m hade hittat ngn under den tid jag hittills väntat på ett leveransbesked sedan mars.
av Glueharbour
Vovlocar skrev: lör 29 maj 2021, 10:12 Ni som beställt en bil för ca en halv miljon.
Accepterar ni verkligen att man plockar bort funktionalitet såsom driver awarness och 360-kamera. ”Jag klarar mig utan…”. Varför beställde ni då det från början?
Accepterar ni verkligen att när ni ska sälja er bil så kommer alla de som ska köpa begagnad bil - och vill ha säkerhetsfunktioner och hjälpmedel i bilen såsom det Volvo plockar bort - att välja bort årsmodell 22 direkt för att de är en sämre årgång i vissa avseenden. Det är NI som drabbas. Inte Volvo. Volvohandlarna kommer ju att rynka på näsan när ni kommer med er inkompletta MY22 i inbyte. Den dåliga årgången. För vem vet vad som ev i övrigt fattas ”under huven”.

Vänta på den bil ni vill ha om ni kan så att den där halva miljonen känns bra. Eller avbeställ helt.
Jag tänker inte acceptera en nedgradering utifrån vad jag faktiskt vill ha. Det finns ju en anledning att jag beställt ditt och datt. Annars kunde jag kanske lika gärna letat begagnad bil och få det jag ”hyfsat” ville ha med lite tålamod. Jag kanske t o m hade hittat ngn under den tid jag hittills väntat på ett leveransbesked sedan mars.
Man ska såklart ha i beaktning av halvledarbristen påverkar alla bilmärken. I mitt fall är det en tjänstebil där jag mer eller mindre är tvingad att köra en laddhybrid- och där tyckte jag att man fick mest för pengarna och bäst komfort i en V60. Tog offerter på både en 330 E , 530 E samt en C-klass.
Jag håller helt med dig, att acceptera bortval efter bortval är inget alternativ. Skulle mer försvinna på min kommande V60 kommer jag avbeställa bilen. I dagsläget är det enbart BLIS som inte kan levereras, men skulle hela awarness samt backkameran försvinna ( som ryktet säger ) då blir det ingen Volvo för mig. Även drivemode settings reglaget flyttar in i Sensus helt på alla laddhybrider från V60.
Kan tillägga att jag beställde bilen den 17/2 som MY21, men blev senare MY22.
Enligt säljaren är den beräknad midsommar veckan, men jag har faktiskt slutat hoppas.
Hoppas Volvo framgent kommer förbättra sin kommunikation mot både kunder och återförsäljare, min upplevelse hittills är inte bra.
Det är allt bra sjukt att man får informationen via ett forum och inte från Volvo eller säljaren själv.
av s6025t
Det är hela awareness som är borttaget det innehåller 3 funktioner som alla hänger ihop med radarn bak det är BLIS CTA o Bakre kollisionsvarning det går inte att välja bara BLIS tex antingen får man alla 3 eller inget.
Användarvisningsbild
av bem
Volvocar,
Kan och vill man vänta på att få sin Volvo som man beställde den skall man förstås vänta.
I just mitt fall:
- BLIS är nåt jag aldrig haft tidigare i mina Volvobilar jag haft och den jag har f.n. Kanske bra att ha men inget jag kommer sakna. Tror BLIS ligger i grundutrustningsnivån i alla nya Volvobilar numer, så alla nya Volvo som tillverkas framöver kommer då att sakna BLIS tills chipbristen avtagit så BLIS kan återintroduceras i bilarna igen.
- Driver Awareness är ännu inte bortpockad på min V90 beställning hos Volvo så kanske jag får med den, samma sak ned backkameran. Bägge dessa funktioner ligger i Inscriptionpaketet för min del.
Om 360 graderskameran ryker för folk som beställt paket där den ingår vet jag inte, men går det beställa en Volvo idag med ett paket på Volvos hemsida där 360 graders kamera ingår så lär väl knappast Volvo plocka bort den i ett senare skede i ens beställning.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av s6025t
För oss är det inte BLIS som man kommer sakna mest utan CTA den har räddat oss ofta när man backar ur skymda parkeringar o det kommer bilar eller cyklister/gångare från sidan när man inte har fri sikt o bilen automatiskt bromsar o gör en uppmärksam på att nåt är inom området snett bakom bilen
av matte25
Ingen ny info från min säljare än.
Som jag uppfattade det så var det bara BLIS funktionen som skulle ryka på min CC men kan ha missat att även CTA uteblir.
BLIS är något jag har både haft innan och inte på tidigare bilar, en vettig funktion men kommer inte gråta floder om den uteblir. Däremot om även backkameran skulle försvinna så tar jag hellre en längre leveranstid. Den har jag inte i dagsläget och kan sakna från tidigare bilar.
Har heller inte speciellt bråttom egentligen då det är en tjänstebil och alla vidriga ökningar på förmånsvärdet kommer som ett brev på posten med regdatum efter 1 juli iallafall...
  • 1
  • 197
  • 198
  • 199
  • 200
  • 201
  • 315
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv