Vovlocar skrev: ↑lör 29 maj 2021, 10:12
Ni som beställt en bil för ca en halv miljon.
Accepterar ni verkligen att man plockar bort funktionalitet såsom driver awarness och 360-kamera. ”Jag klarar mig utan…”. Varför beställde ni då det från början?
Accepterar ni verkligen att när ni ska sälja er bil så kommer alla de som ska köpa begagnad bil - och vill ha säkerhetsfunktioner och hjälpmedel i bilen såsom det Volvo plockar bort - att välja bort årsmodell 22 direkt för att de är en sämre årgång i vissa avseenden. Det är NI som drabbas. Inte Volvo. Volvohandlarna kommer ju att rynka på näsan när ni kommer med er inkompletta MY22 i inbyte. Den dåliga årgången. För vem vet vad som ev i övrigt fattas ”under huven”.
Vänta på den bil ni vill ha om ni kan så att den där halva miljonen känns bra. Eller avbeställ helt.
Jag tänker inte acceptera en nedgradering utifrån vad jag faktiskt vill ha. Det finns ju en anledning att jag beställt ditt och datt. Annars kunde jag kanske lika gärna letat begagnad bil och få det jag ”hyfsat” ville ha med lite tålamod. Jag kanske t o m hade hittat ngn under den tid jag hittills väntat på ett leveransbesked sedan mars.
Man ska såklart ha i beaktning av halvledarbristen påverkar alla bilmärken. I mitt fall är det en tjänstebil där jag mer eller mindre är tvingad att köra en laddhybrid- och där tyckte jag att man fick mest för pengarna och bäst komfort i en V60. Tog offerter på både en 330 E , 530 E samt en C-klass.
Jag håller helt med dig, att acceptera bortval efter bortval är inget alternativ. Skulle mer försvinna på min kommande V60 kommer jag avbeställa bilen. I dagsläget är det enbart BLIS som inte kan levereras, men skulle hela awarness samt backkameran försvinna ( som ryktet säger ) då blir det ingen Volvo för mig. Även drivemode settings reglaget flyttar in i Sensus helt på alla laddhybrider från V60.
Kan tillägga att jag beställde bilen den 17/2 som MY21, men blev senare MY22.
Enligt säljaren är den beräknad midsommar veckan, men jag har faktiskt slutat hoppas.
Hoppas Volvo framgent kommer förbättra sin kommunikation mot både kunder och återförsäljare, min upplevelse hittills är inte bra.
Det är allt bra sjukt att man får informationen via ett forum och inte från Volvo eller säljaren själv.