ozma skrev:Jag har kikat en del på nya XC60 (PHEV) och är lite inne på en MY23 T6 Plus Dark (med lite anpassningar).
Nu fick jag förfrågan/möjlighet att "ta över" en befintlig beställning på en MY22 T6 R-Design, som med motsvarande anpassningar blir väldigt lik på pappret den MY23 som jag plockat ihop. (Jag har inte fått svar än på vad/hur mycket jag i så fall kan ändra i beställningen, kanske det mesta om den inte börjat byggas ännu?)
Men med skillnaden att MY22 skulle bli billigare samt kunna levereras till sommaren, istället för preliminärt okt-nov för MY23
Jag lyckas inte hitta någon bra info om vad skillnaderna mellan MY22 och MY23 är exakt, det mesta handlar om design men Dark temat är ju väldigt lik den gamla R-Design.
Finns det några anledningar till att vänta några månader längre och betala mer för att få en MY23?
Den stora skillnaden är namngivningen. Dark = R-Design. Sen har du Core, Plus och Ultimate på utrustningsnivåer. Så på XC60 är det ingen större skillnad om du tar en XC60 R-Design eller en XC60 Dark. Vad som kan vara skillnad är vad du har för utrustning på R-Design kontra Plus. Det som saknas på Plus jämfört med Ultimate är följande:
360 kamera saknas på Plus
19" istället för 20" på Plus
Head-Up saknas på Plus
Läderklädd instrumentpanel saknas på Plus
Harman/Kardon är inte standard på Plus.
Tror dock Läderklädd instrumentpanel är standard på MY22 R-Design.

Mina "måste" val i utrustningsväg på volvo är H/K Ljud och 360 kamera. Head-Up är "nice" men inget krav. Mindre hjul = längre räckvidd på el (BRA!).
Så jag hade kört en R-Design och säkerställt att H/K ljud samt 360 kamera finns med. Så har du en jäkla komplett bil! (Obs! Det var andra paket på MY22. Så du kanske redan har en del av denna utrustningen).
Kör: Hyrbil
Körde: V60 T6 Recharge Dark Ultimate -23, V90 T6 Recharge Inscription,
V60 D4 AWD R-Design -20 V60 D4 Momentum Pro -19, XC70 Classic Summum D4 AWD, V60 D3 Summum -17, Opel Astra Sports Tourer