Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1494901
Hej!
Ja vissa saker kan man vara besviken på med Android Automotive. Än så länge innan alla lovade funktioner är installerade.
Fick i alla fall ned Android F (mjukvara 2.0) igår.
Det gick ovanligt fort att ladda ned.
Fick notis innan en tur till köpcenter som är bara 5km bort.
Väl hemma var det bara att kliva ur och låsa så startade uppdateringen som tog mindre än en tim.
Fick notis i tfn att uppdateringen var utförd.
Förbättringar noterade så långt efter T&R jobbet:
- Mjukare gång vid start och övergång mellan elmotor och vanlig motor.
- Känns tom lite slöare från botten.
- Albumbilder vid bluetooth streaming fungerar äntligen.
- Centerdisplayen slås av direkt när man öppnar dörren.
Det var vad jag upptäckt så långt med 2.0.
Inga andra appar/inställningar eller likn har jag hittat.
#1494971
least skrev: tis 05 apr 2022, 14:10 Volvo centralt läser inte här, och framförallt verkstäderna har ingen möjlighet att hålla koll på forum.

Så har man problem med bilen är det så att man måste vända sig till ens ÅF.
Du kanske sitter på nyare information än jag gör, men tidigare var iaf mjukvarutvecklare hos Volvo inne här och läste med jämna mellanrum.
#1495006
Idag blev det uppdatering till mjukvara 2.0 i samband med annat verkstadsbesök. Fanns inte OTA men det gick att ladda ner på verkstaden. Märkligt att jag aldrig kan hitta nån uppdatering OTA.
Det första som hände var att kartorna inte kom upp i instumentdisplayen…var bara en vit pil i mitten. Funkade dock efter en omstart. Vissa saker verkar inte bli bättre direkt… 🤣
Såg några mindre ändringar men inget större, Volvo verkar inte ta till såg något om att menyer och temperaturreglering är smått…eller att drive modes kanske kan vara snabbknappar på förstasidan.
Återstår att testa om fjärrstart funkar.
#1495052
När du säger att menyer är "små", hur menar du?
Menyerna har det utseende som användargränsnittet i AAOS tillåter på skärmen som sitter i bilarna.

Nedan bild visar vem som äger vilka delar av bilens mjukvarusystem:
AAOS-what-goes-where[1].jpg
AAOS-what-goes-where[1].jpg (507.43 KiB) Visad 1000 gånger
Allting i mittenskärmen hanteras antingen av Google eller av OEM (=Volvo).
Data i instrumentklustret däremot hanteras alltid av OEM.

Bilens funktioner för säkerhet hanteras alltid av OEM.
Google uttrycker detta klart och tydligt: "Vi hanterar endast underhållning och komfortsystem".
Hastighetsmätardata och andra kritiska funktioner ligger utanför AAOS, dessa realtidssystem hanteras av annat operativsystem i bilen.

Detta betyder att bilens Android kan krascha bäst det vill, föraren kommer alltid att ha tillgång till det som krävs för att köra säkert.
#1495150
least skrev: tor 07 apr 2022, 09:40 När du säger att menyer är "små", hur menar du?
Menyerna har det utseende som användargränsnittet i AAOS tillåter på skärmen som sitter i bilarna.

Nedan bild visar vem som äger vilka delar av bilens mjukvarusystem:
AAOS-what-goes-where[1].jpg

Allting i mittenskärmen hanteras antingen av Google eller av OEM (=Volvo).
Data i instrumentklustret däremot hanteras alltid av OEM.

Bilens funktioner för säkerhet hanteras alltid av OEM.
Google uttrycker detta klart och tydligt: "Vi hanterar endast underhållning och komfortsystem".
Hastighetsmätardata och andra kritiska funktioner ligger utanför AAOS, dessa realtidssystem hanteras av annat operativsystem i bilen.

Detta betyder att bilens Android kan krascha bäst det vill, föraren kommer alltid att ha tillgång till det som krävs för att köra säkert.
Det som är för smått är ytan för att öppna upp inställningar för fläkt och inställningar/kugghjulet och dessutom även inne i menyer för att tex välja drive mode eller spara batteri. Man måste precisionstrycka på en liten area för att det ska bli rätt. Hela den undre raden kunde göras större, eftersom 1/4 av startskärmen är helt onödig…(dvs ”bilastatus”) hur ofta används den? Varför inte lägga till nåt vettigt där (tex kunna välja snabbknappar) eller öka storleken på undre menyraden?
Det känns inte särskilt modernt att det inte går att göra något, allt är är väldigt fast. Jag saknar vissa knappar i den menydelen man nådde genom att svepa åt vänster tidigare. När jag kollar elektriska XC40 eller Polestar känns de fräschare helt enkelt, hade tänkt mig en nyare känsla i och med androiduppdsteringen men jag vet inte om det går att individanpassa i dem heller iofs.
På min bil stannade skärmen helt, gick inte att trycka på något. Fläkten slängde av och kunde inte startas. Det var inte speciellt säkert eftersom bilen blir totalt immig jäkligt fort då regnet vräkte ner och jag fick köra en bit till nästa motorvägsavfart och starta om hela bilen.
#1495155
Symbolerna för temperaturändring i kupen, symbolerna ändra rattemp och stolsvärme är också för små. Knappt man träffar rätt ens barfingrad, med handskar på i stort sett omöjligt.
Varför Bilstatus har en stor blaffa på hemskärmen är obegripligt. Lika obegripligt är varför man inte kan bygga en egen samling med genvägar direkt åtkomligt på startskärmen till det man vill snabbt komma åt. Att behöva klicka sig in två gånger för att nå körlägen är för långt och dessutom borde knapparna för körlägen och det som går välja på den sidan vara större och kanske en färg på knapparna för ändring av körlägen och avvikande annan färg på det andra som går att ändra som Behåll, Ladda osv (på Recharge laddhybrid).
Hela menysystemet är ju statiskt, det borde vara dynamiskt på så sätt att användaren kan ändra var man kan lägga genvägar till ofta nyttjade val på hemskärmen.
Det jag tycker de borde ändra för bilar där det finns körlägen är att åtminstone ta bort Bilstatus från hemskärmen och där istället lägga Körlägen för att sen direkt komma till sidan för körlägesändring och därmed sammanhängande (som jag beskrev tidigare).
Större Fläkt- och Inställningssymbol (kugghjulet) också som nämnts i tidigare inlägg.
Ovan baserat på 7 månaders körning med min ”Google-bil” (V90 T6 Recharge MY22).
#1495162
Pellix skrev: tor 07 apr 2022, 23:07
least skrev: tor 07 apr 2022, 09:40 När du säger att menyer är "små", hur menar du?
Menyerna har det utseende som användargränsnittet i AAOS tillåter på skärmen som sitter i bilarna.

Nedan bild visar vem som äger vilka delar av bilens mjukvarusystem:
AAOS-what-goes-where[1].jpg

Allting i mittenskärmen hanteras antingen av Google eller av OEM (=Volvo).
Data i instrumentklustret däremot hanteras alltid av OEM.

Bilens funktioner för säkerhet hanteras alltid av OEM.
Google uttrycker detta klart och tydligt: "Vi hanterar endast underhållning och komfortsystem".
Hastighetsmätardata och andra kritiska funktioner ligger utanför AAOS, dessa realtidssystem hanteras av annat operativsystem i bilen.

Detta betyder att bilens Android kan krascha bäst det vill, föraren kommer alltid att ha tillgång till det som krävs för att köra säkert.
Det som är för smått är ytan för att öppna upp inställningar för fläkt och inställningar/kugghjulet och dessutom även inne i menyer för att tex välja drive mode eller spara batteri. Man måste precisionstrycka på en liten area för att det ska bli rätt. Hela den undre raden kunde göras större, eftersom 1/4 av startskärmen är helt onödig…(dvs ”bilastatus”) hur ofta används den? Varför inte lägga till nåt vettigt där (tex kunna välja snabbknappar) eller öka storleken på undre menyraden?
Det känns inte särskilt modernt att det inte går att göra något, allt är är väldigt fast. Jag saknar vissa knappar i den menydelen man nådde genom att svepa åt vänster tidigare. När jag kollar elektriska XC40 eller Polestar känns de fräschare helt enkelt, hade tänkt mig en nyare känsla i och med androiduppdsteringen men jag vet inte om det går att individanpassa i dem heller iofs.
På min bil stannade skärmen helt, gick inte att trycka på något. Fläkten slängde av och kunde inte startas. Det var inte speciellt säkert eftersom bilen blir totalt immig jäkligt fort då regnet vräkte ner och jag fick köra en bit till nästa motorvägsavfart och starta om hela bilen.
Ifall systemet hänger sig så kan det startas om genom att hålla in den nedre fysiska knappen ett längre tag.

När (och om) AAOS i Volvo-bilarna uppdateras till den senaste versionen 12, så kommer möjligheten att skala upp element i användargränsnittet för att passa olika upplösningar/storlekar av skärm:

"Settings app redesign. Improve usability and scalability with a configurable two-column structure for larger and wider screens. Incorporated a revamped information architecture to ensure key settings can be easily accessed and discovered."

Det bör lösa problemet med små knappar.
Senast redigerad av 1 least, redigerad totalt 0 gånger.
#1495164
least skrev:
Pellix skrev: tor 07 apr 2022, 23:07
least skrev: tor 07 apr 2022, 09:40 När du säger att menyer är "små", hur menar du?
Menyerna har det utseende som användargränsnittet i AAOS tillåter på skärmen som sitter i bilarna.

Nedan bild visar vem som äger vilka delar av bilens mjukvarusystem:
AAOS-what-goes-where[1].jpg

Allting i mittenskärmen hanteras antingen av Google eller av OEM (=Volvo).
Data i instrumentklustret däremot hanteras alltid av OEM.

Bilens funktioner för säkerhet hanteras alltid av OEM.
Google uttrycker detta klart och tydligt: "Vi hanterar endast underhållning och komfortsystem".
Hastighetsmätardata och andra kritiska funktioner ligger utanför AAOS, dessa realtidssystem hanteras av annat operativsystem i bilen.

Detta betyder att bilens Android kan krascha bäst det vill, föraren kommer alltid att ha tillgång till det som krävs för att köra säkert.
Det som är för smått är ytan för att öppna upp inställningar för fläkt och inställningar/kugghjulet och dessutom även inne i menyer för att tex välja drive mode eller spara batteri. Man måste precisionstrycka på en liten area för att det ska bli rätt. Hela den undre raden kunde göras större, eftersom 1/4 av startskärmen är helt onödig…(dvs ”bilastatus”) hur ofta används den? Varför inte lägga till nåt vettigt där (tex kunna välja snabbknappar) eller öka storleken på undre menyraden?
Det känns inte särskilt modernt att det inte går att göra något, allt är är väldigt fast. Jag saknar vissa knappar i den menydelen man nådde genom att svepa åt vänster tidigare. När jag kollar elektriska XC40 eller Polestar känns de fräschare helt enkelt, hade tänkt mig en nyare känsla i och med androiduppdsteringen men jag vet inte om det går att individanpassa i dem heller iofs.
På min bil stannade skärmen helt, gick inte att trycka på något. Fläkten slängde av och kunde inte startas. Det var inte speciellt säkert eftersom bilen blir totalt immig jäkligt fort då regnet vräkte ner och jag fick köra en bit till nästa motorvägsavfart och starta om hela bilen.
Ifall systemet hänger sig så kan det startas om genom att hålla in den nedre fysiska knappen ett längre tag.
Man kan även använda den funktionen när man vet att det är en OTA uppdatering på G. Kan ha haft tur just den gången jag gjorde det. Men uppdateringen drog igång efter det.
#1495355
bem skrev: fre 08 apr 2022, 02:18 Symbolerna för temperaturändring i kupen, symbolerna ändra rattemp och stolsvärme är också för små. Knappt man träffar rätt ens barfingrad, med handskar på i stort sett omöjligt.
Varför Bilstatus har en stor blaffa på hemskärmen är obegripligt. Lika obegripligt är varför man inte kan bygga en egen samling med genvägar direkt åtkomligt på startskärmen till det man vill snabbt komma åt. Att behöva klicka sig in två gånger för att nå körlägen är för långt och dessutom borde knapparna för körlägen och det som går välja på den sidan vara större och kanske en färg på knapparna för ändring av körlägen och avvikande annan färg på det andra som går att ändra som Behåll, Ladda osv (på Recharge laddhybrid).
Hela menysystemet är ju statiskt, det borde vara dynamiskt på så sätt att användaren kan ändra var man kan lägga genvägar till ofta nyttjade val på hemskärmen.
Det jag tycker de borde ändra för bilar där det finns körlägen är att åtminstone ta bort Bilstatus från hemskärmen och där istället lägga Körlägen för att sen direkt komma till sidan för körlägesändring och därmed sammanhängande (som jag beskrev tidigare).
Större Fläkt- och Inställningssymbol (kugghjulet) också som nämnts i tidigare inlägg.
Ovan baserat på 7 månaders körning med min ”Google-bil” (V90 T6 Recharge MY22).
Helt enig, det var det jag menade ovan och du lyckades skriva det mer detaljerat. Tack! :)
#1497487
Är det någon av er som har problem med den här funktionen att navigationen styr användningen mellan el och bensin i hybridläge? Ni vet den funktionen där en symbol med en ”väg och en blixt” kommer upp bredvid batterisymbolen när man ställt i en rutt i Google Maps? Det har alltid fungerat i min, fram till igår, så kommer den aldrig upp. Märkte att bilen laddar ner en uppdatering automatiskt till Google Maps, kanske har med det att göra…ny version med bug. Har dock testat återställa till förra versionen utan resultat. Någon som märkt av samma med Android?
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
Trögstyrd v90

Läs ut felkoder. Kolla att den elektriska sty[…]

Köpråd xc60

@bem , Jag glömde svara, det blev en xc60 D4[…]

TS kan ta det på reklamationsrätten &ar[…]

Problem med tomgång

Kolla på förgasaren, du har förmod[…]