Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1486488
bem skrev: sön 30 jan 2022, 23:11 Pellix
Bistra verkligheten kanske? Enligt min erfarenhet, fast med V90 T6 Recharge MY22. Mjukvaran är liksom halva bilen och kan nog spela föraren ett och annat spratt i diverse situationer. Mitt stalltips är att rapportera problemen till din Volvomek och hoppas det når Volvo mjukvaruavdelning så de kan göra nåt åt instabiliteten eller vad man nu vill kalla det när saker slutar funka hipp som happ.
Och går det inte återupprepa är det nog inget fel... enligt vissa och kanske Volvo. Engångsproblem räknas liksom inte i bilvärlden, verkar det som. Återupprepbart och ge felkod i VIDA, då har du problemet på det torra.
Jag har slutat skriva om problem med min bil här på forumet. Det uppskattas inte riktigt att man skriver om problem med Volvo. Jag vet inte varför men så är det nog åtminstone för vissa som inte verkar tåla att höra att det är problem med en Volvo. Men skriv på du, mig gör det inget. Jag tar hjälp av min Volvomek istället. Där hamnar ändå problem förr eller senare.
Tack för dina reflektioner. Jag har nog ingen förhoppning att få hjälp här med den stora frågan och när jag felanmäler till verkstaden så skriver de alltid bara nån sak av alla problem, så det finns ju ingen möjlighet för Volvo att få in feedbacken heller.
Min förhoppning är väl att potentiella köpare läser här och ifrågasätter före beställning och att det kanske kommer in till Volvo via återförsäljarna på det viset.
Förväntar mig inga lösningar här men intressant att få veta om fler har samma problem.
Jag har ju heller ingen aning om ett sådant här fel ger någon felkod eller inte.
#1486673
Jag skriver om problem här på forumet för att få hjälp främst, men jag råkar också veta att folk som jobbar med mjukvaran på Volvo är här inne och läser då och då för att se vad de mest krävande (?) användarna upptäckt eller irriterar sig på.
Just när det gäller problem med mjukvara är det ju stor skillnad jämfört med problem med mekaniska delar, det är ju betydligt mindre kostsamt att åtgärda om det är strul med mjukvaran - så där tror jag Volvo är mer villiga att ta till sig felrapporter.

Men som skrivet ovan, några få som har ett problem innebär troligen inte att Volvo gör något åt det. Men skriver man om det här kan man ju få hjälp om det går att fixa själv. Jag hade ju nyligen ett sådan fall, där jag helt enkelt inte var tillräckligt påläst och fick hjälp av en annan forumanvändare att fixa det.

Det finns alltid några som inte ser något fel med sitt favvo-märke, oavsett om det är bilar, datorer, telefoner eller något annat. Det är ju bara att gratulera dem till en fantastisk upplevelse, vi andra får fortsätta hjälpas åt med de problem som dyker upp... ;-)
#1487534
Det blev ingen förbättring efter senaste uppdateringen (till mjukvara 1.8.1).
Kan fortfarande inte fjärrstarta motorn.
Bilen är inte inkopplad till laddning och parkeringsbromsen är ansatt. Det är minusgrader. Väljer åk om 5 minuter, bilen blinkar men motorn startar aldrig. I skärmen visar det ”fjärrstart aktiverad”.
Gör jag nåt fel, eller vad är nästa åtgärd hos verkstad? Ska in och prata med dem när jag får tid.
#1487574
Pellix skrev: mån 07 feb 2022, 09:04 Det blev ingen förbättring efter senaste uppdateringen (till mjukvara 1.8.1).
Kan fortfarande inte fjärrstarta motorn.
Bilen är inte inkopplad till laddning och parkeringsbromsen är ansatt. Det är minusgrader. Väljer åk om 5 minuter, bilen blinkar men motorn startar aldrig. I skärmen visar det ”fjärrstart aktiverad”.
Gör jag nåt fel, eller vad är nästa åtgärd hos verkstad? Ska in och prata med dem när jag får tid.
På min V90 T6 Recharge 2022 var det mjukvara 1.7 när jag ville börja använda fjärrstart av bilen via Volvo Cars appen. Men bilen starta inte. Bilen blev (på Volvoverkstad) uppdaterad till mjukvara 1.8 och då funka det starta bilen fjärrledes på sagda sätt. Du som har XC60 prova med en uppdatering av mjukvaran till 1.9, din Volvomek kan ju göra det om OTA (over the air inte tar ner den och du ger OK att den installeras), det kanske funkar då. Såsom det ju gör för Wsemme.
För V90 står det dock (kanske samma för XC60?):
"Uppdateringar i mjukvaruversion 1.9
Obs Den här mjukvarureleasen är endast tillgänglig på verkstäder, inte OTA. Innehållet i V1.9 kommer att inkluderas i nästa OTA-release.
Optimering av motorstyrsystem."
#1494862
Lite trådbump...
Har kört min helt nya XC60 T6 Recharge Inscription (MY2022) under några dagar och Google Maps hängde sig, varefter skärmen fastnade i någon loop och startade om hela tiden.
Bilen levererades i slutet av mars, så det verkar fortfarande finnas buggar på de senaste helt nya bilarna. (Alltså tillverkade under mars månad)

Verkstaden har fixat och uppdaterat, så håller tummarna för att det skall fungera.

Och lite off topic, det är väl just genom att skriva i forum som detta som Volvobilarna faktiskt kan bli bättre!?! Problem och barnsjukdomar finns på nya bilar oavsett märke och det är genom att uppmärksamma problemen som det snabbare kan lösas.
#1494873
DanielLAB skrev: tis 05 apr 2022, 13:17 Lite trådbump...
Har kört min helt nya XC60 T6 Recharge Inscription (MY2022) under några dagar och Google Maps hängde sig, varefter skärmen fastnade i någon loop och startade om hela tiden.
Bilen levererades i slutet av mars, så det verkar fortfarande finnas buggar på de senaste helt nya bilarna. (Alltså tillverkade under mars månad)

Verkstaden har fixat och uppdaterat, så håller tummarna för att det skall fungera.

Och lite off topic, det är väl just genom att skriva i forum som detta som Volvobilarna faktiskt kan bli bättre!?! Problem och barnsjukdomar finns på nya bilar oavsett märke och det är genom att uppmärksamma problemen som det snabbare kan lösas.
Har väl haft några kartkrascher på min Volvo Google-bil också i Google maps. Men det har blivit bättre (dock har jag V90 Recharge MY22). Jag liksom litar inte helt på Google kartans stabilitet än. Har kvar min trogna följeslagare TomTom Go i mobiltelefonen. Alltid bra ha en backupnavigator i mobilen utifall att. Man kanske skulle köpa sig en Motormännens Vägatlas över Sverige också, såsom man hade förr liggande i bilen... :-)
När Google maps kartan funkar och det gör det nästan jämt så är den annars suveränt bra tycker jag. En ljudsignal för fartkamerorna hade dock varit bra. De syns i kartan, fartkameror. TomTom Go plingar ju till i god tid innan en fartkamera.
#1494878
Håller med om att Gogle maps fungerar bra, det har fungerat i 3 veckor för oss utan problem. Dock har heljuset gått på utan att det går att stänga av.... Man kan ju även hoppas att det kommer en uppdatering så att man kan bläddre i en längre spellista i Spotify, som det är nu kommer man ju bara en bit på den för att sedan behöva göra en massa klick för att komma till sista låten man la in.

Vi kan inte justera ljudet / balansen mellan fram och bak i vår, ska det vara så? Det har man ju kunnat göra på bilar sedan 80-talet.....
#1494882
Mrpandy,
Har du Harman Kardon ljudsystem i din bil? (Det har jag i min V90 Recharge MY22.) Om du har det kan jag kolla i min bil i kväll om jag kan justera ljudet fram resp. bak som du beskrev.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
Spridar problem D2, HJÄLP

Uppdatering, bestämde mig för att Ohm m&[…]

25%-helg på Mekonomen

@fjohan82 , Ptjae, min låslist till nummers[…]

Inte läst länken, men var igår i U[…]

Läckande styrservo v70 2005

Jag hade läcka, nu är bilen inlämna[…]